سلب بسته‌های حمایتی از روستاها عاملی برای مهاجرت است

نماینده کاشان در شورای اسلامی استان اصفهان گفت: امروز از مبانی توسعه اقتصاد سبز روستاها غافل شدیم و دلیل مهاجرت روستاییان را بررسی نمی‌کنیم که یکی از دلایل آن سلب بسته‌های حمایتی از روستاهاست.

محمد ارباب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص مشکلات طرح‌های هادی در روستاها اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله روستاها امروزه طرح‌های هادی است که این طرح به عنوان یک طرح جامع از لحاظ تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به روستاها می‌پردازد که در اختیار بنیاد مسکن استان است.

وی در خصوص مسائل مطرح در طرح هادی روستایی افزود: متاسفانه اجرای طرح هادی در روستاها معمولاً به صورت کلیشه‌ای است و استعلامات لازم از افراد محلی و بومی برخوردار از این طرح انجام نمی‌گیرد.

نماینده کاشان در شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه طرح‌های هادی بعضاً نیمه کاره می‌ماند، تصریح کرد: این طرح‌ها بر اساس اقلیم منطقه اجرا نمی‌شوند و آینده توسعه شهر در آنها دیده نشده و به موضوع آمار جمعیتی روستا و افزایش آن توجهی نمی‌شود که لازم است در این طرح به آینده‌نگری دقت شود تا در روند توسعه روستاها در سال‌های بعد مشکلی ایجاد نشود.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای توسعه یافته با توجه به کسب و کارهای خانگی به توسعه رسیدند، تصریح کرد: امروز از مبانی توسعه اقتصاد سبز روستاها غافل شدیم و دلیل مهاجرت روستاییان را بررسی نمی‌کنیم که یکی از دلایل آن سلب بسته‌های حمایتی از روستاهاست و اگر هم از حمایتی صحبت شود تنها در حد صحبت بوده و هیچ جا به صورت کاربردی اهمیت واقعی به روستاها نداده‌ایم.

ارباب با اشاره به اینکه استان اصفهان یکی از متمدن‌ترین استان‌های سرآمد ایران با پتانسیل بالاست، اظهار کرد: به عنوان نمونه در این استان کاشان دارای اولین تمدن شهری با هفت هزار سال قدمت شهرسازی است و شهر اصفهان دارای اولین بلوار در جهان است که از چهارباغ آن برای الگوگیری در شهرهای دیگر استفاده شده است.

تفویض اختیار کامل به مدیران شهرستانی بنیاد مسکن ارائه شود

وی خواستار تفویض اختیار کامل به مدیران شهرستانی در بنیاد مسکن شد و افزود: این امر جزء خواسته همه اعضای شوراهای شهرها و بخش‌های استان است تا در راستای تمرکز زدایی، مدیران شهرستانی بنیاد مسکن بتوانند به عنوان معاونین مدیرکل بدون رفت‌وآمد بتوانند تصمیمات جدی در شهرستان‌ها بگیرند.

نماینده کاشان در شورای اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه روستاها باید بافت و شاکله روستایی داشته باشند، گفت: اگر برای طرح‌های هادی نقشه‌ای ارائه می‌شود باید به مبانی زیست روستایی در آن توجه کرد، مگر می‌شود خانه روستایی اشل خانه شهری داشته باشد و به آن روستا اطلاق کرد! خانه روستایی محل زندگی، محل زاد و ولد، محل کسب و کار، انبار و محل توسعه و پیشرفت زیربنایی اقتصاد سبز است که باید به آن دقت کرد.

نماینده کاشان در شورای اسلامی استان اصفهان با انتقاد از میزان پایین اعتبارات لازم در نوسازی و بهسازی خانه‌های روستایی گفت: باید اعتبارات در حد رشد و توسعه تورمی کشور پیش‌بینی شود نه اینکه بخاطر کم توقعی روستایی یا مهاجرت او به شهر، او را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه در این وضعیت اقتصادی با ۲۵ میلیون تومان تسهیلات چگونه یک مسکن روستایی ساخته شود، افزود: حتی اگر از پایین بودن مبلغ تسهیلات هم بگذریم برای محقق شدن این بودجه در کجا دیده شده که یک روستایی بتواند به راحتی این مبلغ را به عنوان وام دریافت کند.

نماینده کاشان در شورای اسلامی استان اصفهان اختصاص بسته‌های حمایتی به روستاها را ضروری دانست و افزود: کشورهایی که امروز ادعای توسعه دارند بسته‌های حمایتی رایگان و بلاعوض را در اختیار بخش زحمت‌کش جامعه و بخشی که تاوان اقتصاد سبز را می‌پردازد اعطا می‌کنند.

وضعیت اسفناک بهداشت و درمان در روستاهای کاشان

وی با انتقاد از عدم برگزاری کمیسیون ماده ۹۹ در شهرستان‌ها اظهار کرد: اعطای اختیار به شهرستان در خصوص اعمال کمیسیون ماده ۹۹ را از امور روستایی استانداری می‌خواهیم تا پرونده‌های این کمیسیون ماه‌ها و سال‌ها در استان خاک نخورد مگر کمیسیون ماده ۱۰۰ در شهرداری‌ها تصمیم گیری نمی‌شود پس چه اشکالی دارد کمیسیون ماده ۹۹ هم در شهرستان‌ها تصمیم‌گیری شود.

ارباب خدمات بهداشت و درمان روستایی را اسفناک دانست و گفت: در حالی که در شهرها با تجمع پزشک روبرو هستیم ، در روستاها مردم از نعمت داشتن پزشک و دارو محروم هستند ، همچنین مدارس برخی روستاها به صورت چند پایه اداره می‌شود و دانش آموز اول ابتدایی باید در کنار دانش آموزان پایه‌های بالاتر بنشیند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت بیشتر از روستاها گفت: تمام موارد مطرح شده حداقل خدمات اجتماعی به روستاها است و بسته‌های حمایتی آنگونه که تصور می‌شود همیشه ریالی نیست و بعضا معنوی است که باید به آنها بیشتر دقت کرد.

کد خبر 365245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.