مشارکت  ۲۵۸هزار دانش‌آموز اصفهانی در طرح جابرابن حیان

رییس اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی ابتدایی استان اصفهان گفت: امسال حدود ۲۵۸ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی استان اصفهان درطرح علمی جابر بن حیان مشارکت کرده‌اند.

 مریم زیبنده‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه طرح تحقیقاتی جابرابن حیان حدود هفت سال است که در مدارس ابتدایی اجرا می‌شود، اظهار کرد: نام این جشنواره علمی برگرفته از نام پدر علم شیمی، جابربن‌حیان است، این طرح در واقع یک رقابت علمی بین دانش‌آموزان است تا با برگزاری این طرح دانش‌آموزان پروژه‌های علمی خود را در زمینه‌های پژوهشی و تحقیقاتی ارائه دهند و از سن پایین با مفاهیم تحقیق و کاوش آشنا شوند، تقویت روحیه پژوهشگری، پرسشگری و کار تیمی باعث می‌شود تا دانش‌آموزان در آینده برای انجام تحقیقات بزرگتر و پیچیده‌تر آماده شوند.

وی افزود: طرح جابر ابتدا به صورت آزمایشی در برخی از مدارس برگزار شد و بعد از اینکه نتایج عالی و گسترده‌ای را به همراه داشت، تمام مدارس ابتدایی در این طرح علمی شرکت داده شدند.

رییس اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی ابتدایی استان اصفهان خاطر نشان کرد: از جمله مزایای طرح جابر بن حیان افزایش اعتماد به نفس و خود باوری، ایجاد حس رقابت سالم علمی، فراهم کردن امکانات شکوفایی استعدادهای نهفته در دانش آموزان خلاق، افزایش مهارت دستی به وسیله ساخت مدل و تقویت نوشتار زبان فارسی با گزارش نویسی در دانش آموزان پایه ابتدایی است.

وی با بیان اینکه این طرح با شروع سال تحصیلی آغاز و تا تابستان ادامه دارد، گفت: در سال گذشته حدود ۵۷ درصد دانش‌آموزان دختر و حدود ۴۳ درصد دانش‌آموزان پسر در این جشنواره شرکت کرده‌اند و ۹ طرح از استان اصفهان به مرحله کشوری رسیده است که ۶ طرح را دانش‌آموزان دختر و سه طرح را دانش‌آموزان پسر ساخته‌اند.

زیبنده‌پور تصریح کرد: در طرح جابر بن حیان بیشتر، موضوعات کتاب‌های درسی مد نظر است و درس علوم نسبت به بقیه دروس نقش پر رنگ‌تری دارد، حدود ۴۴۳ هزار و ۳۱۰ نفر سال گذشته و حدود ۲۵۸ هزار نفر نیز امسال در سامانه جابر بن حیان ثبت نام کرده‌اند.

وی با تاکید براینکه اجرای این طرح بر اساس تفاهم‌نامه‌ای است که بین وزارت آموزش و پرورش و آموزش ابتدایی استان اصفهان به امضا رسیده، افزود: حدود ۵۲ درصد دانش‌آموزان مدارس ابتدایی استان در طرح جابر بن حیان مشارکت کرده‌اند و در این طرح از همه پروژه‌های منتخب تقدیر می‌شود تا نه تنها رقابت‌زدایی نشود بلکه حس رقابت سالم بین دانش‌آموزان تقویت شود.

کد خبر 365224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.