۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
نقاشی به من آرامش می‌دهد..

"بخاطر جسمم به من کار نمی‌دادند و کاری پیدا نمی‌کردم. نقاشی به من آرامش خاصی می‌دهد" همین جمله کافی است که بلندای همتشان را درک کنید افرادی که به چشم ناتوان نگاهشان می کنند، امروز نقاشی هایشان روح را نوازش می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عاطفه محمدزاده نقاش و نویسنده معلول است که امروز همراه با رفقای خود آثارشان را به نمایش گذاشته اند ؛ او از نقاشی آرامش می گیرد و آثارش امروز به مخاطبان آرامش می دهد و می گوید: "بخاطر جسمم به من کار نمی‌دادند و کاری پیدا نمی‌کردم. نقاشی به من آرامش خاصی می‌دهد نویسندگی کتاب‌های کودک نیز به همین شکل."

نه تنها عاطفه ، بلکه بسیاری از معلولان روحشان را از جسم رها کردند و به بلندای آرامشی عمیق رسیدند افرادی که امروز در عمارت هنرمند با آن پله هایی که به چشمان ما سد راه بود آمدند و پله ها را طی کردند تا حضور داشته باشند تا بگویند اگر پاهایشان در قفس است دستانشان توانایی حرکت هایی بزرگ دارد و توقعی جز دیدن آثارشان ندارند،  همانطور که مهدی نصیری می گوید"جامعه معلولین فقط احتیاج به دیده شدن دارد. با توجه به شرایط اقتصادی جامعه توقعی نداریم که تابلوها خریداری شود، تنها توقع ما از مسئولان آماده کردن بستری برای دیده شدن آثار ما است."

این نمایشگاه با حضور ۱۲ معلول امروز افتتاح شد و گام بلندی بود تا دیده شوند افرادی که شاید ناتوان باشند اما به گفته مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان توانمند ترین افراد هستند.

محمود ابراهیمی، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان معتقد است توانایی یعنی انسان از ظرفیت خود استفاده و کاری انجام دهد و از این نظر معلولان توانمندترین افراد هستند "گاهی اوقات که به معلولین سر می‌زنم غبطه می‌خورم که چه کارهایی می‌توانند انجام دهند و ما نمی‌توانیم."

رضا روحانی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان معتقد است که امروز در جامعه مسائل ساده را پیچیده و مسائل پیچیده را ساده می‌کنیم "برخی کلیشه‌هایی که ضروری نیست اما نمی‌توانیم از آن بیرون رویم کار را سخت کرده است. گاهی برای برگزاری یک گالری باید هفت خوان رستم را گذراند. در عمارت هنرمند باید از دیوان سالاری و بروکراسی اداری بیرون آییم و کار را برای هنرمندان ساده کنیم."

توانایی داریم اما نیاز به حمایت هم داریم

در همین هنگام مرضیه سادات سجادیه از هنرمندان حاضر در گالری که تصمیم گرفته بود نقاشی را کنار بگذارد می گوید "نزدیک به سه سال است کار هنری انجام می‌دهم ولی تابلوهای من کنار اتاق خاک می‌خورد و از این بابت خسته شده بودم. کسی نیست که ارزش و بها به ما دهد، توانایی داریم اما نیاز به حمایت نیز داریم. زمانی که در این گالری آثار خود را دیدم تصمیم گرفتم که نقاشی کشیدن را ادامه دهم و روز به روز نقاشی‌های بهتری بکشم."

 مرضیه سادات مطهری، رییس هیئت مدیره جامعه معلولان معتقد است "در پنج سال اخیر مسئولان بیشتر در جمع معلولین حاضر می‌شوند و این حضور بسیار به معلولین انرژی می‌دهد. گاهی یک جمله و یک کلمه می‌تواند یک نفر را به عرش برساند، باید توانداران را تشویق کنیم و به آن‌ها نیرو دهیم. فضاسازی و مناسب سازی برای تردد معلولین در سطح شهر باید انجام شود. ده درصد اجتماع را نمی‌توان نادیده گرفت و باید شرایط بهتری برای این عزیزان به ارمغان بیاوریم."

فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر معتقد است محدودیت یک فرصت است، وقتی محدودیت ها به وجود می‌آیند باعث می‌شود انسان از توانایی خود بهتر استفاده کند "مسئولان باید یک شوکی به خود دهند، وقتی فرد علی رغم تمام محدودیت ها از ظرفیت ها و قدرت خود استفاده می‌کند، وظیفه تک تک مسئولان است که به فکر باشند و از آن ها حمایت کنند. بسیاری از هنرمندان معلول فقط خواستار دیده شدن آثارشان بودند، باید جا و مکانی برای ارائه آثار در اختیار این هنرمندان قرار دهیم تا بتوانند در کنار نمایش آثار، کسب درآمدی از هنرشان نیز داشته باشند."

گالری نقاشی معلولین در عمارت هنرمند واقع در خیابان ابن سینا، کوچه چهارم،  تا ۸ بهمن برپا است. دوست داران می‌توانند از ساعت ۹  الی ۱۲  و ۴:۳۰ بعدازظهر الی ۷ شب به بازدید بپردازند.

کد خبر 365218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.