شهر دوستدار کودک، معلولان کوچک را فراموش نکند

یک کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: توجه به نیازهای کودکان معلول نیز شهر را تبدیل به شهر دوستدار کودک می‌کند که از مهمترین نیازهای این دسته از کودکان، مناسب سازی فضای شهری و جذابیت و سرزندگی شهر است.

نجما ایزدفر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با به کارگیری شاخص‌هایی می‌توان محیط شهر ایمن و مطلوب برای کودکان فراهم کرد؛ البته خوشبختانه در شهر اصفهان به شاخص های ایده آل به عنوان یک شهر دوستدار کودک نزدیک هستیم.

وی افزود: شاخص هایی که برای یک شهر دوستدار کودک لازم است شامل شاخص اجتماعی به نوعی که در محیط زندگی کودکان ترس وجود نداشته و مشارکت خانواده ها در فضاهای کودکانه شهر به خوبی نمایان باشد، شاخص زیست محیطی به طوری که محیط زندگی عاری از آلودگی‌های محیطی بوده و کیفیت زندگی به سمت سلامتی باشد، سومین شاخص کالبدی است به این معنا که محیط های بازی در فضای شهری دارای ساختار ساده بوده و همچنین  پیاده روها ویژه کودکان مناسب سازی شود و در نهایت شاخص کیفیت محیط بازی برای کودکان به طوری که محیط بازی دارای روشنایی، رنگ آمیزی مناسب و امکان اجرای بازی‌های دسته جمعی با فراهم آوردن اسباب بازی‌های لازم را داشته باشد.

این کارشناس برنامه ریزی شهری با اشاره به شرایط موجود در شهر اصفهان خاطرنشان کرد: هنگام بررسی شاخص های موجود در اصفهان در می یابیم که اصفهان به این شاخص ها نزدیک است و فضاهای مناسب بسیاری در پارک های اصلی شهر، استخرهای آبی و خانه های بازی وجود دارد، اما تنها مقیاس منطقه ای و محله ای این امکانات مناسب نیست، متاسفانه در سطح مناطق زیادی فقط فضای مهدکودک موجود است و امکانات دیگری را به چشم نمی بینیم.

وی افزود: توجه به نیازهای کودکان معلول نیز شهر را تبدیل به شهر دوستدار کودک می‌کند، از مهمترین نیازهای این دسته از کودکان مناسب سازی فضای شهری و جذابیت و سرزندگی شهر است.

کد خبر 365202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.