سردار شیروانیان: هویت سرزمینی؛ پایدارترین دستاورد انقلاب

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان گفت: تاسیس نظام مردم سالاری دینی از مهم ترین دستاوردهای سیاسی ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی است.

سردار سرتیپ دوم پاسدار مجتبی شیروانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه یکی از مهم ترین دستاورد های ۴۰ سال انقلاب اسلامی تاسیس نظام مردم سالاری دینی و موفقیت در تلفیق دین و سیاست است، اظهار کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران، حکومت نقش سیاسی و اجتماعی مهمی برای دین قائل نبود و سیاست ایران از ایدئولوژی لیبرالیسم متاثر بود.

وی افزود: حکومت شاهنشاهی لازمه مردم سالار بودن حاکمیت را حذف خداوند و دین از عرصه زندگی و به ویژه حوزه سیاست می دانست و معمار کبیر انقلاب (ره) نهضت خود را دقیقا در نقطه مقابل این دو تصور رایج و واهی شروع کرد.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان ادامه داد: نخستین رونمایی از تفکر سیاسی «جمهوری اسلامی» در مصاحبه امام خمینی با نشریه فیگارو در ۲۲ مهر ۱۳۵۷ اتفاق افتاد و ایشان در این مصاحبه جمهوری اسلامی را یک نظام سیاسی مبتنی بر آرای ملت معرفی کردند و جمهوریت را نماد مردم سالاری و اسلامیت را نماد خدا محوری دانستند.

شیروانیان با اشاره به منافات نداشتن مسئله خدامحوری و مردم سالاری خاطر نشان کرد: در واقع جمهوری اسلامی ایران به همه کشورها و نظام های حاکمیتی جهان ثابت کرد که منافاتی میان خدامحوری و مردم سالاری وجود ندارد و با تشکیل جمهوری اسلامی می توان هر دو این شاخص را در کنار یکدیگر رعایت کرد.

وی گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی آن، تثبیت تمامیت ارضی و هویت سرزمینی ایران است و از این دستاورد می توان به عنوان یکی از پایدارترین دستاورد های سیاسی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران نام برد.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان یادآور شد: یکی از ویژگی هایی که در تمام نظام های حاکم بر ایران وجود داشته است، دخالت، نفوذ و تهاجم خارجی دشمنان ملت در سراسر دوران حاکمیت پیش از انقلاب بوده است و انقلاب اسلامی به عنوان یک عنصر مهم در مبارزه با استکبار و دخالت بیگانگان در کشور از این نفوذ سیاسی جلوگیری کرد.

شیروانیان تصریح کرد: درواقع، جنگ‌های اول و دوم ایران و روس در عهد قاجار و شکست ایران در این جنگ‌ها سرآغازی برای نفوذ و دخالت بیگانگان در تعیین مقدرات ملت بود و پس از جنگ های ایران و روس، نفوذ غربی ها در ایران شدت یافت و قراداد ننگین ترکمانچای روس ها را ترغیب به حمایت از خاندان قاجار در ایران کرد.

وی اضافه کرد: انتخاب نوع و روش حکومت توسط مردم نیز یکی دیگر از دستاورد های مهم سیاسی انقلاب اسلامی است و این در حالی است که تا پیش از انقلاب اسلامی، اغلب نظام‌های حکومتی در ایران توسط بیگانگان گزینش می‌شدند وسر کار می آمدند و همین موجب نارضایتی مردم از آن نظام‌های حکومتی بود.

کد خبر 365200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.