مطالعات اقتصادی و اجتماعی ۱۲۳ روستا در استان اصفهان انجام شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: سال گذشته در قراردادی با دانشگاه اصفهان مطالعات اقتصادی و اجتماعی ۱۲۳ روستا و ۱۸ دهستان استان اصفهان انجام شد و با تحقق بودجه آن، همه طرح‌های مصوب در این زمینه در کارگروه مربوطه ارائه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالحسین خانی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست اعضای شورای استان و روسای بخش شوراهای استان اصفهان اظهار کرد: نهادی مانند بنیاد مسکن یک نهاد حقوقی غیردولتی است و از طرف مجلس وظایفی بر عهده این بنیاد گذاشته شده که در شهرها و روستاها پیگیر موضوعات مردم باشد ضمن اینکه مهم‌ترین وظایف بنیاد مسکن در روستاها است.

وی در خصوص اجرای مطالعات روستایی در استان اصفهان گفت: سال گذشته در قراردادی با دانشگاه اصفهان مطالعات اقتصادی و اجتماعی ۱۲۳ روستا و ۱۸ دهستان استان اصفهان انجام شد و با تحقق بودجه آن، همه طرح‌های مصوب در این زمینه در کارگروه مربوطه ارائه شد.  

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان تدوین طرح هادی روستایی را جزء وظایف بنیاد مسکن دانست و افزود: کارگروه‌های استانی و بنیاد مسکن در تهیه طرح‌های هادی مشارکت می‌کنند که در برنامه ششم توسعه تصویب این طرح‌ها به صورت مشارکتی توسط بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، فرمانداران، بخشداران انجام می‌شود و شوراهای بخش و دهیاران به عنوان مدعوین این طرح ها در بررسی آن‌ها مشارکت دارند.

وی حداکثر زمان تصویب طرح‌های هادی را یک ماه دانست و اظهار کرد: این درحالی است که در گذشته برای تصویب اسن طرح‌ها دو سال زمان نیاز بود.

خانی با تأکید بر اینکه اختصاص قیر رایگان در بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: ۱۷ درصد از قیر رایگان تعیین شده برای استان به بنیاد مسکن تعلق گرفته که این میزان را با تعامل با فرمانداری‌ها و شوراها به روستاها اختصاص خواهیم داد؛ در سال گذشته تمام میزان قیرجذب نشده در استان توسط بنیاد مسکن برای روستاها جذب شد و حتی سال ۹۷ به میزان دو برابر سهم استان قیر رایگان برای استان دریافت کردیم.

وی در خصوص آمار روستاها تصریح کرد: در سطح استان ۹۳۵ روستا داریم که بیش از ۵۶ هزار قطعه زمین در روستاها واگذار شده و همه این اقدامات باعث شده تا حدودی روستاها در مورد زمین مشکلات کمتری داشته باشند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان دیگر اقدام مهم بنیاد مسکن را صدور سند برای خانه‌های روستایی دانست و افزود: سنددار کردن خانه‌های روستایی از سال ۷۵ در دستور کار بنیاد قرار گرفت؛ تمام مراحل نقشه‌برداری و تشکیل پرونده مراجعین را بنیاد مسکن به تنهایی انجام می‌دهد و در برخی مراحل با سازمان ثبت اسناد همکاری داشته است، تاکنون ۱۹۰ هزار جلد سند در روستاها صادر شده که این میزان تا سال ۱۴۰۴ باید به ۲۳۶ هزار واحد برسد.

وی با تأکید بر اینکه باید سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی سنددار شود، افزود: ۸۰ درصد این کار در سال ۹۷ به نتیجه رسیده و سنددار کردن زمین‌ها در شهرهای زیر۲۵ هزار نفر هم انجام می‌شود که اگر در روستاها سندی صادر نشده، متقاضی آن ملک اقدام نکرده که شوراها باید این موضوع را به همه شهرستان‌ها و بخش‌ها اطلاع‌رسانی کنند تا برای دریافت سند روستاییان مراجعه کنند.

خانی در خصوص بهسازی مسکن روستایی گفت: بهسازی مسکن روستایی از سال ۷۴ در استان دنبال شده است، در حال حاضر برای هر واحد رووستایی ۲۵ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده  است و در مجموع در سراسر کشور سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بهسازی می‌شود.

وی با اشاره به لزوم افزایش وام بهسازی و نوسازی در روستاها گفت: احتمالاً این وام در سال ۹۸ به ۳۵ میلیون تومان افزایش یابد که موضوع کم بودن مبلغ وام می‌تواند یکی از دلایل عقب افتادگی استان در بحث نوسازی روستایی باشد چرا که درصد نوسازی مسکن روستایی در کل کشور ۴۱ درصد است اما در استان اصفهان تنها ۲۵ درصد میزان نوسازی مساکن روستایی بوده است و باید این هشدار را داد تا روستاها برای نوسازی بافت فرسوده اقدام کنند چرا که قطعاً حوادث ناگواری در انتظار چنین بافت‌هایی خواهد بود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اصفهان با تأکید بر لزوم همکاری بانک ها در این زمینه افزود: خواستار برگزاری جلساتی با رؤسای بانک‌ها با حضور استاندار اصفهان هستیم که شرایط بانک ها را برای گرفتن وام های روستایی تسهیل کنیم تا تغییرات مناسبی در بافت فرسوده روستاها ایجاد شود.

وی در خصوص بازسازی نقاط زلزله زده سرپل ذهاب توسط بنیاد مسکن استان اصفهان گفت: ۲۷ هزار واحد مسکونی و ۵۶ هزار واحد ترمیمی در سرپل ذهاب توسط بنیاد مسکن انجام شد و در این زمینه ۲۰۰ نفر از همکاران بنیاد مسکن از سراسر استان در بازسازی سر پل ذهاب حضور داشتند.

کد خبر 365155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.