بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بودجه و مبالغ فروش زمین‌ها را شفاف‌سازی کند

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان خواستار شفافیت جدی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان شد و گفت: اگر بنیاد مسکن شفافیت بودجه‌ها و مبالغ فروش زمین‌ها و هزینه طرح‌های هادی خود را به طور شفاف اعلام و بررسی کند قطعاً فعالیت‌ها به صورت بهتر پیش می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید انصاری پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست اعضای شورای استان و رؤسای شوراهای بخش استان اصفهان اظهار کرد: بنیاد مسکن یک نهاد انقلابی به یادگار مانده از امام خمینی (ره) است و پس از آن مقام معظم رهبری درباره این بنیاد تأکیدات بسیاری داشته و قطعاً ۴۰ سال فعالیت مداوم زمان کمی نیست و در طول این ۴۰ سال مشکلات بسیاری پیش روی فعالیت این نهاد بوده است.

وی با اشاره به اینکه دولت در سپردن امور به بخش‌های خصوصی و کارآفرینان عقب است، افزود: باید هدف‌گذاری ما توسعه همه جانبه روستاها باشد که این خود نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و مدونی است و برای این کار بانک اطلاعاتی قوی در هر اداره‌ای نیاز است چرا که بدون اطلاعات برنامه‌ریزی میسر نمی‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ای با احصاء مشکلات روستاییان تصریح کرد: برخی مشکلات روستاها هنوز هم پس از گذشت سال‌ها حل نشده و دلیل این امر عدم اولویت بندی مشکلات است، برای مثال جاده سازی جزء اولویت‌های اول است و این در حالی است که منابع و اعتبارات محدود را به سمت‌های دیگر برده‌ایم و این منابع محدود را در اولویت‌ها هزینه نکرده‌ایم.

وی با تأکید بر  اینکه مشکلات جز با اولویت‌بندی حل نمی‌شود، اظهار کرد: در زمینه تفکیک آخرین اصلاحات در سال ۹۶ حق تفکیک را قانون به دهیاری‌ها داده است و در حالیکه قیر رایگان یک سهمیه دولتی است اما به دلیل اینکه دهیاری‌ها یک نهاد اجرایی نیستند این قیر رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته و بنیاد مسکن قیر را بین دهیاری‌ها تقسیم می‌کند که این فرایند خود مورد سؤال و اعتراض بسیاری از دهیاری‌ها بوده است.

تحمیل پیمانکاران به دهیاری‌ها

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان با انتقاد به اینکه در این تفاهم نامه آورده بنیاد مسکن مشخص نیست، گفت: پیمانکاران به نوعی به دهیاری‌ها تحمیل می‌شوند و در تهاتر بین قیر و آسفالت اعتراض متعددی بوده است.

وی تدوین طرح‌های هادی را از وظایف بنیاد مسکن دانست و افزود: رؤسای شوراهای بخش در تمام مراحل این موضوع حق دخالت دارند و خواسته اعضای شوراهای بخش و دهیاران این است که در تدوین و برنامه‌ریزی طرح‌های هادی نظرات آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.

انصاری طرح هادی را هدایت کلی یک روستا در ۱۰ سال دانست و تصریح کرد: خواسته‌های به حق این افراد اعم از شوراها و بخشداران و دهیاران متأسفانه در طرح‌های هادی دیده نمی‌شود، همچنین سرانه جمعیت بالقوه در این طرح‌ها لحاظ نمی‌شود بدین معنی که در سال‌های اخیر روستاها با جمعیتی مواجه خواهند بود که این جمعیت موطن اصلی‌شان روستا بوده و به هردلیلی علاقه مند به بازگشت و زندگی کوتاه مدت یا بلند مدت در روستا هستند.

وی با تأکید بر اینکه این دهه، دهه روستاها خواهد بود، اظهار کرد: به طور قطع روستاها با بازگشت جمعیت و مهاجرت معکوس روبه‌رو می‌شوند حتی در دورافتاده‌ترین روستاها مهاجرت معکوس وجود دارد و باید نگاه به روستاها را تغییر دهیم که بنیاد مسکن می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.  

تامین هزینه طرح‌ هادی به عهده بنیاد مسکن است

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان خواستار توجه بیشتر به افراد محلی در تدوین طرح‌های هادی شد و افزود: در قانون تامین هزینه طرح‌ هادی به عهده بنیاد مسکن است اما در بسیاری از روستاها که موعد بازنگری طرح هادی آن‌ها است و بودجه و اعتباری در نظر گرفته نشده، لازم است که بنیاد مسکن به صورت شفاف اعتبارات ملی، استانی و محلی و میزان فروش زمین‌های خود را اعلام کند و بخشی از هزینه فروش زمین‌های روستایی را به طرح‌های هادی اختصاص دهد.

وی خواستار شفافیت جدی بنیاد مسکن شد و گفت: اگر بنیاد مسکن شفافیت بودجه‌ها و مبالغ فروش زمین‌ها و هزینه طرح‌های هادی خود را به طور شفاف اعلام و بررسی کند قطعاً فعالیت‌ها به صورت بهتر و بیشتر پیش خواهد رفت و نتیجه این امر رفع سوء تفاهمات خواهد بود که شفافیت تنها راهکار این امر است.

کد خبر 365147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.