لزوم تدوین برنامه عملیاتی برای هدایت روان‌آب‌ها

رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان گفت: شهرداری تدوین برنامه عملیاتی برای بهبود نقاط بحرانی در شبکه معابر و خیابان‌های اصلی شهر و امکان جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی معابر را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در شصت و چهارمین نشست علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: تاب آوری شهری چه در کلانشهرها و چه در شهرهای کوچک باعث دوام آن‌ها در مقابل بحران‌ها بوده و در این رابطه در شهری مانند اصفهان علاوه بر بحران‌های طبیعی، بحران‌هایی با منشأ انسانی نیز که تبدیل به بحران‌های طبیعی می‌شوند مانند خشکسالی زاینده‌رود و آلودگی هوا دارای اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه هر شهری باید اصول اولیه شهرهای تاب آور را دارا باشد تا در برابر اتفاقات غیرمنتظره به سرعت پاسخ داده و با وجود شرایط سخت به کار خود ادامه دهد افزود: شهر تاب آور در بلند مدت نیازمند ایجاد توانایی برای برگشت به حالت قبل از بحران و تغییرات ظریف و انعطاف پذیر در طول زمان و توسعه شهر است.

رییس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری ادامه داد: در این شهرها ریزش ساختمان‌ها و قطعی برق کمتر رخ داده و تعداد کمتری از خانواده‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرند؛ در نتیجه تعداد کمتری مرگ و میر و آسیب‌دیدگی اتفاق افتاده و ناهماهنگی و مشکلات ارتباطی کمتری به وجود می‌آید.

وی اضافه کرد: یک شهر تاب آور در چهار بُعد اجتماعی، اقتصادی، نهادی و کالبدی، بادوام، سازگار، پایدار و مستحکم بوده که امروزه در جوامع پیشرفته به موازات طراحی شهری، تصمیم گیری‌های اساسی نظیر منطقه بندی فضاهای باز، تعیین مناطق نفوذپذیر، جهت بندی خیابان‌ها و شیب‌های طولی عرضی، خطوط زیرزمینی مترو و تأسیسات زیرزمینی برنامه ریزی می‌شود تا هدایت آب‌های سطحی از راه‌های مختلف مانند نگه داری، ذخیره سازی محلی و یا نفوذ دادن آن تا حد خارج از محدوده شهری و نیز برنامه ریزی جهت آب‌های زیرزمینی صورت گیرد.

ملت اظهار کرد: افزایش سطوح غیرقابل نفوذ یکی از مشخصه‌های توسعه شهری است که به سبب تغییرکالبدی زمین‌های کشاورزی و اراضی منابع طبیعی و اختصاص آن به ساخت و سازهای مسکونی، معابر عمومی تغییر کرده و از عوارض این تغییرات کاهش نفوذ باران به داخل زمین و در عوض افزایش روان‌آب حاصل از بارندگی از هر دو منظر حجم  و شدت جریان است که جاری شدن این روان‌آب‌ها هزینه زیادی برای احداث مجاری و زهکشی‌های مناسب برای خارج کردن این آب‌ها از معابر به همراه دارد.

وی با بیان اینکه گرفتگی سطح معابر شهری با هر دفعه بارش جدی باران باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود، ادامه داد: سیستم هدایت و دفع آب‌های سطحی در داخل شهر از طریق تجمع آب باعث ایجاد یا تشدید مشکلات احتمالی در سطح معابر، ناخرسندی مردم در رفت و آمد و اثرات نامطلوب بر محیط زیست شهری می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری با اشاره به اینکه سیستم جمع آوری آب‌های سطحی هر شهر که به کلیه فعالیت‌های شهری خدمات می‌دهد، جزئی از روند برنامه ریزی شهری محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: روند توسعه شهر و نگرش جامعه نگر در برنامه ریزی مدیریت شهری از جمله مسائل شهرسازی و خدمات رسانی گردشگری می‌طلبد تا اقداماتی با مطالعه انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای هدایت آب‌های سطحی از معابر فرعی نیاز به اقدامات کوتاه مدت در بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر است تصریح کرد: همزمان با فصل بررسی و تصویب بودجه شهرداری در سال آینده به منظور اداره بهتر شهر و با تعریف برنامه‌های کوتاه مدت و با هدف روان سازی ترافیک و کاهش تصادفات در خیابان‌های اصلی و معابر براثر آب گرفتگی اقداماتی نظیر اصلاح هندسی معابر، رفع گلوگاه‌ها و ایجاد چاه‌های جذبی باید صورت گیرد تا مسیر روان‌آب‌ها را از معابر اصلی به سمت حاشیه ببرند.

ملت با تاکید بر لزوم شناسایی نقاط بحرانی و کم توان در برابر پدیده روان‌آبی اظهار کرد: شهرداری تدوین برنامه عملیاتی برای بهبود نقاط بحرانی در شبکه معابر و خیابان‌های اصلی شهر و امکان جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی معابر را در دستور کار قرار دهد زیرا ارتقای ظرفیت خیابان‌ها در برابر بحران‌های غیرعمدی حاصل از توسعه شهری همواره جزء اهداف و اولویت‌های شورا بوده است.

کد خبر 365140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.