تغییرات ساختاری در برنامه‌ریزی‌ها مهم‌ترین مانع توسعه روستاها است

رییس شورای اسلامی استان اصفهان تغییرات ساختاری و نهادی در برنامه‌ریزی‌ها را مهم‌ترین مانع توسعه در روستاها دانست و گفت: برنامه‌ریزان کشوری باید دراین موانع دست و پا گیرتجدید نظر کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالله کیانی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در اجلاسیه شورای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: امروز روستاها تنگناهای مختلفی دارند؛ با نگاهی به مباحث جمعیتی روستاها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر موج مهاجرت‌ها به شهر تحت عوامل بسیاری بوده که اولین عامل اجرای بیش از حد پروژه‌های عمرانی در شهرها است.

وی با بیان اینکه اختصاص بودجه‌های بسیار و اجرای پروژه‌های عمرانی زیاد در شهرها باعث مغفول ماندن روستاها شده است، افزود: عامل وضعیت معیشتی، فقر و نبود فرصت‌های شغلی از دیگر عوامل این مغفول ماندن است که بسیاری از روستاییان به خاطر دستیابی به زندگی بهتر به حاشیه‌نشینی روی آوردند و روند مهاجرت روستایی را افزایش دادند.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به وجود مهاجرت روستاها در دیگر کشورها تصریح کرد: روند مهاجرت در کشورهای دیگر به این صورت است که فرد با مهاجرت جذب کارخانه‌های شهرها می‌شود و به نوعی به نیروی کار صنایع تبدیل می‌شود، اما در کشورهای در حال توسعه عمده فعالیت در مونتاژ است و متأسفانه عملکردی در تولید داخلی وجود ندارد که در این شرایط عملاً شهرها نقشی در تولید ندارند و نیروی کاری که با مهاجرت وارد این صنایع شده در حالیکه در روستا می‌توانست تولیدکننده باشد، اما در شهر نقش تولیدی خود را از دست داده است.

هیچ دولتی نتوانسته جلوی مهاجرت را بگیرد

وی با بیان اینکه مهاجرت به خودی خود امر بدی نیست، خاطرنشان کرد: وقتی مهاجر در نظام اقتصادی شهر جذب نشود،کنترل مهاجرت با شکست روبه‌رو بوده، هیچ دولتی نتوانسته جلوی مهاجرت را بگیرد لذا در جهانی که به سوی شهری شدن حرکت می‌کند عملاً شهرها موتور محرکه اقتصاد کشورها شده‌اند و روستاها اهمیت خود را از دست داده‌اند.

کیانی با تأکید بر اینکه بدون روستاها برای تولید غذا با توجه به افزایش جمعیت دچار مشکل می‌شویم، تصریح کرد: باید به روستاها کمک کنیم تا در روند توسعه نقش خود را پیدا کنند که در این راستا راهکار افزایش نقش روستاها در ۹ عامل اساسی خلاصه می‌شود.

وی در خصوص اولین عامل توسعه روستایی گفت: توسعه مشارکت روستاییان در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها، اولین عامل توسعه روستاها است که باید همه افراد در این امر مشارکت کنند چرا که افراد بومی شرایط محلی را بهتر از کارشناسان می‌شناسند اما متأسفانه در برنامه‌ریزی توسعه روستایی در ایران نقش مردم و افراد محلی نادیده گرفته شده است.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان بر تشریح لزوم آموزش روستاییان تصریح کرد: آموزش روستاییان و ترویج مسائل فنی و کشاورزی از دیگر عوامل توسعه روستا است که باید با آموزش شیوه کسب محصول بهتر و استفاده از برگ‌های اصلاح شده و دانش روز کشاورزی را در دستور کار قرار داد.

لزوم اصلاح روش‌های آبیاری

وی در خصوص لزوم اصلاح روش‌های آبیاری گفت: این اقدام باید به طور مرتب مورد ارزیابی و کنترل قرار گیرد و در این زمینه نیازمند اصلاح قوانین آب و منابع آبی ایجاد تعاونی‌ها و کنترل مکانیزم بازار هستیم.

کیانی حمایت از تعاونی روستاها را دیگر عامل توسعه در این مناطق دانست و افزود: باید دولت از تعاونی‌های موفق حمایت کند و با دیدگاهی نو در تقویت آن‌ها بکوشد.

وی دیگر عامل توسعه روستا را اعطای کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاری دانست و گفت: توجه به موضوع کشاورزی نقش کلیدی در توسعه روستاها دارد؛ کشورهای توسعه یافته با توزیع اعتبارات، ایجاد بانک‌های محلی و تضمین اعتبارات، تجارب ارزنده‌ای در توسعه روستایی داشته‌اند که این امر باعث افزایش تولید آنها نیز شده است.

رییس شورای اسلامی استان  اصفهان تقویت صنایع روستایی و دستی را از دیگر عوامل توسعه روستا دانست و خاطر نشان کرد: موضوعاتی نظیر صنایع دستی، نساجی، صنایع غذایی و ... را می‌توان در کنار کشاورزی ایجاد کرد و صنایع دستی یکی از راهکارهای کسب درآمد روستاییان است که حمایت‌های دولتی می‌تواند به تقویت اشتغال با مشارکت مدیریت بومی و محلی بیانجامد.

وی توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی را در روستاها مهم خواند و تصریح کرد: تجارب کشورهای توسعه یافته نشان داده که تولید ارزش افزوده با کمک صنایع تبدیلی در روستاها ایجاد می‌شود و برای تبدیل محصولات کشاورزی و دامپروری که از هزینه‌های حمل ونقل و ضایع شدن محصولات می‌کاهد این امر یکی از راه‌های کسب درآمد مضاعف خواهد بود و در توسعه کشور نقش مهمی دارد.

کیانی بزرگترین مانع توسعه روستاها را تغییرات ساختاری و نهادی در برنامه‌ریزی‌ها دانست و اظهار کرد: یکی از موانع مهم توسعه، بروکراسی بیهوده، کاغذبازی و نامه‌نگاری‌های متعدد و وقت گیر است که برای هرتقاضای یک فرد روستایی شبکه‌ای از قوانین و بخشنامه‌ها، رسیدن به نتیجه را سخت می‌کند و برنامه‌ریزان کشوری باید دراین موانع دست و پا گیرتجدید نظر کنند.

وی کنترل و ارزیابی مداوم برنامه‌های روستایی را لازم دانست و افزود: برنامه‌ها و طرح‌های اجرا شده در روستاها باید به طور مداوم کنترل شود تا نتیجه مطلوب یا غیرمطلوب آن همچنین میزان تأثیرات و دلایل رسیدن یا نرسیدن به اهداف به آن‌ها مشخص شود که همه این‌ها در بهبود وضعیت روستاها ضروری است.

کد خبر 365138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.