رهاسازی موقت زاینده‌رود راهکار نیست/ مسئولان به فکر منابع آب پایدار باشند

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: منابع آبی مورد نیاز کشاورزان و حقابه آنها باید تامین شود اما رهاسازی موقت زاینده رود راهکار درستی نیست. مسئولان استان باید به فکر سرمایه گذاری در حوزه های تامین منابع آب پایدار برای شهروندان باشند.

مهرداد فرهادیان در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به حجم ۱۵۰ میلیون مترمکعبی آب موجود در مخزن سد زاینده‌رود اظهار کرد: کشاورزان حقابه‌ای از رودخانه زاینده‌رود دارند که از مطالبات اجتماعی آنها به ‌شمار می رود اما رهاسازی آب نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد تا چالش برانگیز نشود زیرا بر اساس آمارها نیاز سالانه آب شرب و بهداشت مردم اصفهان و یزد حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.

رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان با بیان اینکه رهاسازی آب در این برهه زمانی جای تامل دارد، ادامه داد: حجم آبی ۱۵۰ میلیون متر مکعب همراه با رسوبات برآورد شده است؛ فکر نمی کنم این حجم آب خالص باشد و به نظر می رسد با هرگونه بی تدبیری در این کار احتمالا در ماه‌های آینده دچار مشکل خواهیم شد.  

فرهادیان گفت: بارگذاری‌های بالادست زاینده‌رود بدون توجه به حقابه‌های زیست محیطی، نیاز تالاب گاوخونی و کشاورزان شرق اصفهان بوده است، برداشت بی رویه ای که در بالا دست اتفاق می افتد پیامدهای سیاسی و اجتماعی برای استان ایجاد کرده و این مشکلات می تواند بر همه شئون تاثیر بگذارد؛ در خصوص بارگذاری‌های بالادست حوضه آبی و طرح‌های آبخیزداری باید اقدامات اصولی و درستی انجام شود.

بازیافت آب، راه برون‌رفت استان از چالش‌های آبی

این استاد دانشگاه معتقد است: یکی از راهکارهای برون‌رفت از مشکل کم آبی در اصفهان، بازیافت پساب‌های خاکستری شهری، صنعتی و کشاورزی است، برای بخش زیادی از نیازهای آبی استان می توان بر بازیافت آب سرمایه‌گذاری کرد.

فرهادیان افزود: بر اساس برآوردی که در مورد منابع آبی استان اصفهان وجود دارد، سالیانه فقط حدود ۵۰ درصد فاضلاب‌های شهری و روستایی جمع آوری و تصفیه می شود و حدود ۵۰ درصد دیگر نیز بدون هیچ عمل تصفیه و درنظر گرفتن مسائل زیست محیطی در طبیعت رها می شود.

وی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها در خصوص ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون مترمکعب از فاضلاب‌ استان با رعایت استانداردهای زیست محیطی می‌توان با بازیافت آن بخش زیادی از نیازهای صنعت، کشاورزان و حقابه‌های زیست محیطی را تامین و از انتشار آلودگی‌ها و ایجاد چالش‌های زیست محیطی جلوگیری کرد، در این روش توسط بازیافت آب مشکلات کم آبی برطرف شده و همچنین از بسیاری بیماری‌ها که ناشی از رعایت نشدن استاندارهای زیست محیطی است پیشگیری می‌شود.

تصمیم‌گیری فی البداهه در مواجهه با معضلات پیامدهای ناگواری دارد

رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان برنامه‌ریزی برای روان‌آبهای سطحی را راهکار دیگری برای برون‌رفت از بحران کم آبی عنوان کرد و افزود: حجم قابل توجهی روان‌آب سطحی در بارندگی‌های اخیر تولید شد اما متاسفانه برنامه‌ای برای جمع آوری آن وجود نداشت، می توان این روان‌آب‌ها را به‌طور اصولی جمع آوری، ذخیره و به درستی مصرف کرد.

وی گفت: بسیاری از بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و معابر شهری بر اثر بارندگی‌ها دچار آبگرفتگی می شود در صورتی که می توان این‌ها را جمع‌آوری و مدیریت کرد حتی می توان سفره‌های آب زیرزمینی را با آنها شارژ کرد اما متاسفانه بخش قابل ملاحظه ای از این ها تبخیر و از دسترس ما خارج می شود.

فرهادیان با بیان اینکه با تغییر رویکردها می توان بر معضلات فائق آمد، خاطر نشان کرد: اگر دست روی دست بگذاریم و در مواجهه با معضلات فی البداهه تصمیم‌گیری کنیم بی شک پیامدهای جدی و ناگواری برای ما خواهد داشت.

کد خبر 365129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    2 0
    با 20 روز درد کشاورزا و مردم اصفهان دوا نمیشه باید همیشه باز باشه تا اصفهان زنده باشه
  • وحید IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    1 0
    زاینده رود باید همیشه جاری و زلال و روان باشه.