کدام کشور، پاک‌ترین هوای جهان را دارد؟

شهروندان فنلاند از تنفس هوای پاک لذت می‌برند و از ابتلا به بیماری‌های ناتوان‌ کننده ناشی از آلودگی هوا در امان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا و بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آلودگی هوا سلامت ۹۰ درصد از مردم دنیا را به خطر انداخته است. با این حال فنلاند در میان ۱۰ درصد باقیمانده جای دارد و بر اساس تجزیه و تحلیل کامل سازمان جهانی بهداشت پاک‌ترین هوا در جهان را دارد و در حال دریافت موافقتنامه اقلیمی پاریس است که در این زمینه پیشرفت‌های خوبی نیز داشته است.

همچنین بنا بر گزارش WHO، منابع اصلی آلودگی در جهان عبارتند از نیروگاه‌های برق با سوخت زغال سنگ، بخش حمل و نقل، بخش کشاورزی، جنگل زدایی و زباله‌سوزی، که باعث ورود ذرات ریز آلاینده به هوا می‌شود. میزان این ذرات ریز در سراسر جهان نشان‌دهنده ورود سولفات، نیترات، کربن سیاه و سایر آلاینده‌ها به هوا است که در حال حاضر بسیار بالاتر از سطح ایمن مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی بوده و سبب آلودگی هوا می‌شود.

گزارش‌ها حاکی است سالیانه بیش از هفت میلیون نفر به علت عوارض آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. این امر به دلیل پر شدن هوا از ذرات ریز حاصل از آلاینده‌ها و نفوذ آن‌ها به ریه‌ها اتفاق می‌افتد که باعث ایجاد سکته مغزی، بیماری قلبی، سرطان ریه، بیماری‌های مزمن انسدادی ریه و عفونت‌های تنفسی از جمله پنومونی می‌شود.

ساده‌ترین راه برای کاهش آلودگی، محدود کردن منابع آلوده کننده هوا است و فنلاند با وجود مقررات زیست‌محیطی قوی و سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، حفاظت از جنگل‌ها و دریاچه‌ها و ترویج استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، از آب و هوای پاک و سالم برخوردار است که این مسأله منجر به مبارزه جهانی علیه تغییرات آب و هوایی می‌شود.

کد خبر 365118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.