«ابرماه ‌گرگ‌ خونین» در نخستین روز بهمن + فیلم

اول بهمن ماه سال جاری زمین میان ماه و خورشید قرار می‌گیرد و ماه‌گرفتگی کاملی را ایجاد می‌کند، این ماه‌گرفتگی تا سال ۱۴۰۰ رخ نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در غروب روز ۲۱ بهمن سال ۹۷ (۲۰ژانویه ۲۰۱۹) زمین میان ماه و خورشید قرار می‌گیرد و مسیر نور خورشید به ماه را مسدود کرده و روی ماه سایه بزرگی می‌اندازد.

ماه‌گرفتگی کامل پدیده نادری نیست اما ماه‌گرفتگی بهمن (ژانویه) کمی فرق دارد و «ابرماه‌ گرگ‌ خونین» نامیده شده است. علت نام‌گذاری این این ماه‌گرفتگی زمان وقوع و موقعیت ماه نسبت به زمین است. از طرفی اثر اتمسفر زمین بر نور خورشیدی که از آن عبور می‌کند منجر به قرمز و نارنجی شدن ماه می‌شود.

همچنین به دلیل نزدیکی بیشتر ماه به زمین هنگام وقوع ماه‌گرفتگی ماه بزرگتر به نظر می‌رسد و پیشوند ابَر به آن نسبت داده می‌شود.

این ماه‌گرفتگی کلی از ساعت ۷:۰۳:۵۴ صبح روز دوشنبه اول بهمن‌ماه ۱۳۹۷ به وقت ایران با درصد گرفتگی ۱۲۰.۰۵ درصد در زمین رخ خواهد داد که برای ساکنان بخش‌هایی از کره زمین به خصوص ساکنان آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، گرینلند، ایسلند، غرب اروپا و آفریقا به‌طور کامل قابل مشاهده خواهد بود.

خسوف بهمن ۹۷ از نوع تمام سایه‌ای است، در این خسوف‌ها ماه وارد بخش تمام سایه زمین می‌شود و درنتیجه تمام یا قسمتی از ماه گرفته و تاریک می‌شود، به‌طوری که برای عموم بینندگان قابل تشخیص و مشاهده خواهد بود.

اولین مرحله این گرفت در ساعت ۶:۰۶:۳۰ صبح روز دوشنبه اول بهمن ۱۳۹۷ به وقت رسمی ایران با ورود قرص ماه به بخش نیم‌سایه زمین آغاز می‌شود، به همین جهت قرار گرفتن ماه در نیم‌سایه زمین موجب تیره و تاریک شدن نمای ظاهری ماه تابان نمی‌گردد بلکه در این مرحله فقط اندکی از شدت نور ماه کاسته می‌شود.

سپس ساعت ۷:۰۳:۵۴ ماه وارد بخش تمام سایه زمین می‌شود و از این لحظه به بعد گرفتگی جزئی و تاریک شدن نمای ظاهری ماه برای ساکنین مناطق قابل رویت آغاز می‌شود. در ادامه مراحل گرفت و در ساعت ۸:۴۲:۱۶ گرفتگی تمام سایه‌ای به اوج خود می‌رسد و در ساعت ۹:۱۳:۱۶ گرفتگی کلی به پایان می‌رسد و به اصطلاح عرف مرحله بازشدن گرفتگی آغاز می‌شود.

به دنبال این روند ساعت ۱۰:۳۰:۳۹ گرفتگی تمام سایه‌ای جزئی هم به پایان رسیده و در مرحله آخر گرفت نیز پس از خروج ماه از تمام سایه زمین و به اتمام رسیدن گرفتگی جزئی، ماه به حرکت خود در نیم سایه زمین ادامه می‌دهد تا ساعت ۱۱:۱۸:۰۰ دوشنبه اول بهمن به وقت رسمی ایران که آخرین جز از قرص ماه از بخش نیم‌سایه زمین خارج خواهد شد.

در نیمه شرقی ایران خسوف دوشنبه اول بهمن رخ نمی‌دهد و درنتیجه قابل رویت نیست و در مناطق نیمه غربی ایران فقط مرحله گرفت جزئی قابل مشاهده است و قبل از آغاز مرحله گرفت کلی، ماه در افق ایران غروب خواهد کرد.

خسوف بعدی قابل رویت در ایران از نوع جزئی تمام سایه‌ای است که در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸ به وقوع می‌پیوندد و مراحلی از این ماه‌گرفتگی در ایران قابل مشاهده خواهد بود.

*عکس از: سمانه ابوشهاب

کد خبر 365108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.