"اسکی باز" فرهنگی غریب در دل کوه‌های برفی

فیلم‌ها اسناد فاخر ملی هستند و سینما تاثیرگذارترین و قدرتمندترین سند دنیاست. با توجه به درگیری‌ها و دغدغه‌های زندگی روزمره اگر نتوانیم فرهنگ بومی خود را ضبط، ثبت و به نمایش بگذاریم ناخودآگاه این فرهنگ به فراموشی سپرده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "اسکی باز" فیلمی است که در میان مدرنیته امروز سنت‌ها را زنده می‌کند و بارها در دنیا دیده شده است. این فیلم با ساختارمحکم و منسجم آیینه تمام نمای خلوص دنیای کودکی ونوجوانی است. این فیلم شعر گونه، یکی از نادرترین شاعرانه فیلم‌های پرده سینما ایران است که با مخاطب خاص خود جریان رونده درگیری سنتها و مدرنتیه درعصر امروز را به چالش می‌کشد و البته ممکن است سؤالات بیشماری در ذهن ببینده ایجاد کند.

اسکی باز با لحن شاعرانه از نگاه دوربین با جذب مخاطب خاص خود برای دیده و شنیده شدن شتاب دارد و در حالی که بیشترین فروش فیلم‌ها از آن فیلم‌های عام پسند گیشه‌ای شده است فیلم اسکی باز با ساختار متین و درخور ستایش و شعرگونه خود و نمادها وتمثیل‌هایی از فرهنگی که دیری در زاد و بوم خود مهجور مانده از گیشه سهمی نداشت اما در جشنواره‌های جهانی درخشید.

فریدون نجفی کارگردان این فیلم زندگی مردم بی ریا وساده دل روستا در دل منطقه کوهرنگ بختیاری با فرهنگ خاص را به تصویر کشید و مخاطب خود را با پسرک قصه "جولی " همراه کرد.

این کارگردان اثر خود را یکی از شاه شاعرانه‌های سینمای ایران تعریف می‌کند و آن را فیلمی ملی با تم و مضمون شاعرانه می‌داند که ظرفیت واستعداد دیده شدن در هرجای دنیا را دارد وهر کس این فیلم را ببیند می‌خواهد که به کوهرنگ بیاید وجلوه های ناب طبیعی آن را از نزدیک مشاهده کند.

خبرنگار ایمنا با این کارگردان گفت و گو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

چرا برای فیلم اسکی باز چنین سوژه‌ای را انتخاب کردید؟

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های من قوم نگاری و نشان دادن صحنه‌ها وتصاویر بکر از جامعه‌ای است که هنوز خیلی از منش‌ها وکنش ها و مرام‌های انسانی را رعایت می‌کنند. اگر چه فیلم دارای سوژه عام پسند ودر ژانر سینما کودک و نوجوان است اما این نوع سینما ریشه در ادبیات عامیانه سرزمین ما دارد؛ انتخاب این سوژه‌ها برگرفته از آداب کهن جامعه ایلی بختیاری‌هاست و  با توجه به نشان دادن لایه‌های زیرین فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه و دغدغه های ذهنی آنها؛ در نوع نگاه اتخاذ شده در این فیلم سبک زندگی آنها را خیلی هوشمندانه وخلاقانه طراحی و به زیبایی به تصویر کشیده‌ایم.

همان تکه‌هایی که از آداب و باورها در فیلم‌های مستند بارها و بارها نشان داده شده و از دریچه و زوایه نگاه فیلم سازان، کارشناسان وکارگردانان بدان پرداخته شده و ممکن است که خیلی هم به چشم نیامده باشد اما در "فیلم اسکی باز "با تم فیلم داستانی و با رنگ وبوی آداب و سنت‌ها شدید ذهن ببیننده را درگیر می‌کند.

هدف شما از ساخت این فیلم چه بود درحالی که می‌دانستید ساختن این نوع فیلم‌ها درایران مهجور و پر از دغدغه است؟

 هدف ساخت این فیلم نشان دادن فرهنگ و رسوم وقوم نگاری بختیاریها با یک سند محکم در فیلم خانه ملی سینمای ایران بود که در اکران عمومی هم خوب دیده شد و جایگاه خوبی در میان فیلم‌های سینمایی ژانر کودک پیدا کرد. ولی چون دارای گویش بختیاری است در گیشه با مشکل استقبال نشدن از سوی مخاطب مواجه شده است گرچه با زیرنویس و صداگذاری و دوبله به شدت مخالفم چون گویش و زبان این فیلم برای من بسیار ارزشمند وفاخر بوده و هدفم این است که بیننده فیلم را با مضمون وتم  زبان اصلی خودش ببیند و لمس کند. در نتیجه به دلیل گویش آن؛ فیلم مورد توجه و استقبال گیشه عامه پسند قرار نگرفت.

چرا ذائقه مخاطب ایرانی عادت به کلیشه‌ها دارد؟

انگار د رایران قانون نانوشته‌ای‌هست که وقتی در کشور فیلمی ساخته می‌شود باید با زبان فارسی باشد و اگر فیلمی با گویش متفاوت از زبان فارسی باشد حتما در گیشه با مشکل فروش مواجه خواهد شد.

به نظرم این ضعف سینما ایران است که به دنبال عام پسندکردن ویکنواخت کردن سطح سلیقه ملی بوده است.

هنرمند با تم، مضمون، محتوا و فیلم خاص باید هم به دنبال تماشاگر خاص باشد؛ ما درتغییر ذائقه مخاطبین کوتاهی کرده‌ایم. این سؤال مطرح است که آیا سینما نتوانسته رسالت خود را به انجام برساند و سینما را به طرف هنر و دنیای هنر ببرد یا رسالت سینما و رسانه بودن آن فقط پر و پیمان کردن فنجان نگاه‌های اندوه بار پر از کسالت روز مرگی‌ها است.

چقدر تکاندن ما از خودمان در اینکه طور دیگر به جهان، هنر، آدم‌ها و محیط زیست نگاه کنیم خوب است. در نوع نگاه به هنر و متفاوت دیدن باید یک دنیای واگویه های بی کسی را هم تحمل کرد.

در حالی که سینمای دنیا چنین ویژگی ندارد، سینمای جهان به نوع نگاه خاص از هنر توجه و اقبال بیشتری نشان می‌دهد و از "اسکی باز" استقبال شایانی کرد و بازتاب آن را در جشنوارها ی بین المللی به خوبی دیدیم.

 این فیلم هنری در ژانر کودک ونوجوان است که کودکی محافظ محیط زیست و درمقابله با جبر سنتی بزرگترها درگیر شده است پس بازتاب این نوع نگاه در سینما جهان بیشتر به چشم آمد و باید بگویم سرمایه گذاری صنعت سینما در ایران نوع نگاه به قومیتها وبه ویژه منطقه بختیاری را هرگز ندیده است.

 چرا فیلمسازان به موضوعات بومی و محلی توجه نمی‌کنند؟

 اگر کارگردان بخواهد این نوع سینما و این نوع فیلم‌ها را کار کند و حمایت‌کننده نداشته باشد حتماً با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و ممکن است که مخاطب به خاطر نوع گویش و گفتمان فیلم از آن استقبال نکرده و به این گونه ژانرها اقبال نشان ندهد پس خواه نا خواه این نوع تفکر و افراد به طرف ساخت فیلم‌های عام گیشه پسند خواهند رفت چرا که در کارهای خاص اگر کارگردان حمایت نشود نفسش گرفته خواهد شد و اگر در اکران عمومی سرمایه تهیه کننده برگشت داده نشود ناخودآگاه موتور تولید تا همیشه در صندوق خانه ذهن باقی خواهد ماند.

 میزان استقبال مردم از اکران این فیلم چگونه بود؟

 استقبال مردم درشهرها با توجه به نوع گویش و فرهنگ خاص بختیاری در این فیلم به چشم خیلی از صاحبنظران آمد واستقبال درخوری داشتند گر چه موسسه فیلم ایران که پخش کننده این فیلم است روزانه در چند سینمای محدود فقط آن را دریک سانس به نمایش گذاشت ولی با این حال استقبال تماشاگر بسیار خوب بود. خوشبختانه اسکی باز تا شب عید اکران عمومی خواهد داشت و بعد از آن به پخش ویدیو خانگی می‌رود.

اسکی باز درچه جشنواره‌هایی شرکت کرده است؟

این فیلم برنده هفت پروانه زرین، پر افتخارترین و بهترین فیلم سینمایی سی‌اُمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران و برنده بهترین فیلم سینمایی جشنواره جهانی المپیا یونان و نامزد جایزه آکادمی فیلم آسیاپاسیفیک (اسکار آسیا) و فیلم تحسین شده جشنواره بین المللی فیلم کمبریج انگلستان، جشنواره جهانی فیلم کودک و نوجوان ترکیه، جشنواره بین المللی فیلم ایرلند، جشنواره فیلمهای ایرانی لندن، جشنواره بین المللی فیلم بیروت، جشنواره جهانی فیلم زوریخ سوئیس و جشنواره فیلم کلکته هندوستان نیز شده است.

گفت و گو از: آناهید بیدکانی بختیاروند_خبرنگار ایمنا

کد خبر 365099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر زارعین ریزی IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    1 0
    بسیار عالی ‌....خرده فرهنگ ها با ابزاری چون سینما میتوانتد ما را به بهترین شیوه با جعرافیای تاریخی مناطق پیوند بزنند ...
  • بختیاری CZ ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    0 1
    با درود و تشکر از جناب فریدون نجفی و دست‌اندرکاران فیلم اسکی‌باز... این فیلم اگرچه دارای فیلم‌نامه و تمی خوب، میزانسن و دکور درخور و محوریت قرار دادن گویش بختیاری از زبان لُــری بود، اما با توجه به اینکه این فیلم، در شهرستان‌های بختیاری‌نشین هم از استقبال چندانی برخوردار نبوده، به گمان بنده، ضعف فیلم در عدم انتخاب بازیگران مناسب بوده است. بازیگران (به‌ویژه بازیگران بختیاری فیلم) از آن قدرت، گیرایی و جذابیتی که هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام را در فیلم فروببرند، برخوردار نبودند.