آمار گمرک با نرخ‌های اعلام شده صادرکنندگان متفاوت است

نایب‌رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران به نادرست بودن آمار صادرات کشور اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۶۰ درصد آنچه اعلام می‌شود وجود خارجی ندارد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، محسن حاجی‌بابا اظهار کرد: این آمارها و آنچه توسط گمرک اعلام می‌شود با نرخ‌هایی که از سوی صادرکنندگان منتشر می‌شودزمتفاوت است.

وی تأکید کرد: دولت روی ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی برنامه‌ریزی می‌کند اما آنچه در کمیسیون تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود  ۲۰ میلیارد دلار است. این کمیسیون برای سال آینده نیز میزان صادرات غیرنفتی را حدود ۱۵ میلیارد دلار برآورد می‌کند.

این فعال اقتصادی همچنین وضعیت "سامانه نیما" و تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه را نامناسب دانست و ادامه داد: در حال حاضر روند تخصیص ارز به گونه‌ای شده که شرکت‌ها برای تأمین مواد اولیه خود باید سه تا چهار ماه منتظر بمانند و این فشارها تأثیر مستقیم روی قیمت، حجم  کالا و عرضه آنها دارد.

غلامعلی فارغی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از وجود موانع پیش روی واردات انواع نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد با توجه به وارد نشدن انواع نهاده‌های دامی به ویژه در بخش مرغ، در ماه‌های آینده با مشکلات جدی روبه‌رو شویم. بخش قابل‌توجهی از این نهاده‌ها در گمرک باقی مانده‌اند و اجازه ترخیص به آنها داده نمی‌شود.

وی دخالت دولت در قیمت‌گذاری را دیگر چالش امروز صنعت دانست که به‌رغم تأکیدات بسیار بخش خصوصی در مورد توقف آن همچنان دولت نسبت به آن اصرار دارد.

این فعال اقتصادی مبنای شاخص‌هایی که برای قیمت‌گذاری تعیین می‌شود را نادرست خواند و از دولت درخواست کرد که در جلسات تصمیم‌گیری، نماینده بخش خصوصی را به دلیل بیان واقعیت‌ها حذف نکند.

فارغی معتقد است که حضور نماینده بخش خصوصی در جلسات تنظیم بازار ضروری است و اگر ارز تک‌ نرخی نشود راه برای قاچاق و رانت‌خواری هموارتر می‌شود.

کد خبر 365095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.