توجه به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در برنامه توسعه شهری

مدیر پروژه شرکت مهندسین مشاور نقش محیط گفت: ارتقای کیفیت زندگی شهروندان از موضوعاتی است که در برنامه توسعه شهری بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا مجید نمینی در سومین نشست اعضای شورای راهبری برنامه توسعه شهری در خصوص انتخاب عناوین زیرمجموعه کمیسیون‌ها اظهار کرد: به منظور اینکه مطالب جامعیت داشته باشند از تعداد عناوین موضوعات کم کردیم تا به جامعیت آنها بیفزاییم؛ برای مثال در موضوع آب و محیط زیست عناوین بسیاری در زیرمجموعه این موضوع اعم از مدیریت منابع آبی یا موضوع مصرف کنندگان آب در بخش‌های صنعت و کشاورزی را گنجانده‌ایم.

وی با تاکید بر دعوت از همه ذی‌نفوذان و سهم‌داران در موضوعات مطرح شده افزود: در بحث محیط زیست موضوع آلاینده‌ها را دنبال می‌کنیم همچنین در بحث حمل‌ونقل و فناوری ارتباطات به موضوعات مدیریت عرضه و تقاضای ترافیک خواهیم پرداخت چرا که مدیریت عرضه و تقاضا یکی از مهمترین مباحث سطح شهر است که بسیاری از موضوعات را پوشش می‌دهد.

نمینی در خصوص لزوم توجه به حمل‌ونقل غیرموتوری گفت: این بخش شامل پیاده‌ها و غیرموتوری‌ها که یکی از موارد توسعه پایدار یک شهر محسوب می‌شوند است و به دلیل همراهی گروه‌های مختلف این دو مقوله را مطرح کردیم تا به مدیریت این مباحث و تعارضات آن بپردازیم.

مدیر پروژه شرکت مهندسین مشاور نقش محیط با بیان اینکه در بحث کالبدی موضوع کیفیت محیط شهری و شهروندان را مطرح کردیم اظهار کرد: در این بخش مطالعه " تارا " که یک نظرسنجی در مورد کیفیت زندگی شهروندان است توسط شهرداری انجام شده و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان از موضوعاتی است که به آن در برنامه توسعه شهری خواهیم پرداخت.

لزوم توجه به سیما و منظر شهری

نمینی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به بافت فرسوده در برنامه توسعه شهری گفت: الگوهای توسعه شهر یکی از مباحثی است که مطرح می‌شود و ساختار مرکزی کار و فعالیت جزء این مبحث خواهد بود و در این زمینه طرح‌ها، ضوابط و رویه‌های جاری و مجموعه دانشی که شهر را مدیریت می‌کند موردنظر ماست.

وی توجه به سیما و منظر شهری را ضروری دانست و افزود: در این برنامه طرح‌ها و میزان تحقق‌پذیری آنها بررسی می‌شود همچنین در موضوع سیمای شهری به موقعیت خاص اصفهان توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

مدیر پروژه شرکت مهندسین مشاور نقش محیط در خصوص موضوع اقتصاد و گردشگری گفت: در اینجا به چند مقوله مهم فضای کسب و کار و اقتصاد دانش‌بنیان، فقر شهری، مالیه شهری، صنعت و بازرگانی، نیروی انسانی، انرژی و اقتصاد مسکن توجه می‌شود همچنین بحث کالبدی را در بخش مطالعات بافت فرسوده دنبال می‌کنیم.

نمینی در خصوص بحث حکمروایی تصریح کرد: حکمروایی و شاخص‌های آن اعم از شفافیت باید در درون هریک از بحث‌ها دنبال شود و برای اینکه بخش جداگانه‌ای برای آن درنظر بگیریم هنوز در حال بررسی هستیم.

وی با بیان اینکه مصاحبه‌های عمیقی در بخش فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته است، افزود: نتایج این مصاحبه‌ها متعاقبا اعلام می‌شود و بهتر است ضرورت طرح موضوعات مختلف در جلسات آتی احصا و دنبال شود.

نمینی با شاره به اینکه نقش محیط در انتخاب فرایند مشاور نقشی نداشته‌ است گفت: از نظر ما هم نباید مشاوران محلی را کنار می‌گذاشتند و در پیشبرد این برنامه روش نوینی انتخاب شده که کاملا ناشناخته است و بیشتر مسائل در طول مسیر حلاجی می‌شود.

نباید مانند طرح‌های تفضیلی گذشته عمل کرد

همچنین مدیر پروژه شرکت مهندسین مشاور نقش محیط با تاکید بر اینکه باید موضوعات مختلف از درون جلسات بیرون بیاید تصریح کرد: باید با این کار فرایند مشارکت را افزایش دهیم و اگر بخواهیم این مسیر را بدون درنظر گرفتن موضوعات به طور مفصل در جلسات آتی بگذرانیم تا حدی مانند همان طرح‌های تفضیلی گذشته عمل کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم موضوعات را باهم تلفیق کنیم گفت: باید با تدابیری به موضوعات مرجع برسیم و درباره آنها نظرسنجی کنیم و این همان چیزی است که در گذشته به آن توجه نمی‌شده است.

مدیر پروژه شرکت مهندسین مشاور نقش محیط در خصوص موضوعات در کمیسیون آب و محیط زیست اظهار کرد: در این بحث به محیط زیست شهری، مخاطرات محیط زیستی، زاینده‌رود و مادی‌ها و موضوعات دیگری که از دل جلسات بیرون می‌آید پرداخته می‌شود و خلاصه کردن موضوعات به معنای از دست رفتن آنها نیست و هیچ‌کدام آنها از دست نخواهد رفت بلکه موضوع مهم در اینجا مشارکت‌پذیری همه سهم‌داران است.

نباید موضوعات تنها به متولی دولتی سپرده شود

سید احمد حسینی‌نیا معاون نوسازی و معماری شهرداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: مشکل ما در ایران این است که در تهیه طرح‌های جامع و تفضیلی در دهه ۵۰ متوقف شده‌ایم و امیدواریم رویکرد مشارکتی در رفع نقایص طرح‌های گذشته در این برنامه موثر واقع شود.

وی با اشاره به اینکه نباید در تئوری‌ها بمانیم، تصریح کرد: انواع برنامه‌ریزی شهری بعد از جنگ جهانی تا امروز لایه‌های مثبت و منفی زیادی داشته است و باید با مشارکت این برنامه را به جایی برسانیم که متفاوت از برنامه‌ها و طرح‌های گذشته باشد.

وی با بیان اینکه دبیر اداری این برنامه راه‌وشهرسازی و دبیر اجرایی آن شهرداری است گفت: اما دغدغه مهم در این حوزه جلوگیری از اداره شهر به صورت جزیره‌ای است که متاسفانه ضعفی که در طرح‌های تفضیلی و جامع در گذشته علت این امر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اساتید دانشگاه معتقدند دوره برنامه جامع و تفضیلی سرآمده است، افزود: باید دریابیم که اگر هدایتگر این طرح تهران است لزوم حضور انجمن‌ها و دستگاه‌ها چیست؟ و گاها احساس می‌شود راه رفته به نوعی در حال تکرار است و هنوز جواب قاطعی در این خصوص که مابقی کار به استان تفویض می‌شود یا نه داده نشده است.

حسینی‌نیا با تاکید بر لزوم وجود نگرش اقتصاد سیاسی فضا در این برنامه گفت: در کشورهای جهان سوم توجه به این پارامتر بسیار مهم است و باید نگاه همه جانبه‌ای در جلسات وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید حکمروایی شهر و وضعیت ادارات مورد نظر باشد افزود: تعدد موضوعات و سپردن آنها به طور کامل به متولی دولتی احتمالا نتیجه چندانی نداشته باشد.

مشارکت همه سهم‌داران را فراهم کنیم

همچنین محمد بناییان، نماینده اداره کل راه‌وشهرسازی استان اصفهان در ادامه این نشست اظهار کرد: انتظارمان از این طرح این است که برگشت به عقب نداشته باشیم و این فرصت که به دست اصفهان داده شده را به سمت بحث‌های مفید و مشارکت همه سهم‌داران هدایت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید در جلسات، مباحث نامربوط بحث مطرح شود افزود: باید با همکاری همه دستگاه‌ها و انجمن‌ها گزارش تشخیصی را در عرض چهار ماه برای تصویب به تهران بفرستیم.

نماینده اداره کل راه و شهرسازی با اشاره به لزوم تقدیم برنامه زمانی از طرف دبیر اجرایی تصریح کرد: بهتر است شهرداری همان چیزی را که فکر می‌کند صحیح است ارائه کند و شورای راهبری و راه‌وشهرسازی و دبیران کمیسیون‌ها را با این تفکر به جلو ببرد.

بناییان با بیان اینکه مشاور هم عضوی از این تیم راهبری است، افزود: خواهش ما از شهرداری این است موارد صحیح را به شورای راهبری ابلاغ کند تا این موارد را به وزارتخانه خود ارائه دهیم و با این کار به جلو رفتن برنامه کمک شود.

وی در پایان اظهار کرد: بهتر است دبیر اجرایی جلسات را با ارگان‌های مربوط برگزار کند و بهتر است هماهنگی جلسات توسط یک دبیر و یک ارگان انجام شود.

به مطالعات جمعیتی در برنامه توجه شود

همچنین حجت‌الله زمانی، نماینده سازمان جهادکشاورزی استان در خصو ص لزوم توجه به مباحث جمعیتی در این برنامه اظهار کرد: در طرح‌های قبلی فاکتور مهم جمعیت دیده می‌شد اما در این برنامه تغییر الگوی جمعیتی دیده نشده است که لازم است این موضوع در موضوعات گنجانده شود.

وی در خصوص اهمیت این موضوع گفت: برخی تغییرات جامعه اعم از مهاجرت برنامه‌ها را با مشکلاتی روبرو می‌کند و لازم است مطالعاتی جمعیتی و رفتارهای جمعیتی در این برنامه لحاظ شود تا در آینده دچار مشکل نشویم.

موضوع بافت فرسوده در یک کمیسیون مستقل مطرح شود

همچنین فریاد پرهیز، رییس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان در ادامه این نشست اظهار کرد: نباید از عملکرد کمیسیون‌ها در شروع پیشداوری کرد چرا که در جلسات اول بیشتر بارش فکری جلسات را به جلو می‌برد و موضوعات جدیدی از این طریق ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به موضوع آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: اصفهان در این زمینه دچار چالش‌های بسیاری است که باید موضوعات زیرمجموعه این امر در کمیسیون فرهنگی اجتماعی بررسی شود.

 رییس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه باید تهدیدات اصلی شهر را شناخت گفت: موضوعاتی مانند فروش زمین باید در بخش‌های کلی محیط زیست لحاظ شود و در موضوع اقتصاد فقر شهری را مطرح کنیم.

پرهیز با بیان اینکه برخی موضوعات با هم همپوشانی دارند اظهار کرد: در واقع برخی موضوعات تلفیقی هستند و با دیگر کمیسیون‌ها ارتباط دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید موضوع بافت فرسوده در یک کمیسیون مستقل مطرح شود تصریح کرد: باید این موضوع در کمیسیون کیفیت محیط دیده شود و شهرداری با همکاری شورای شهر برای این امر برنامه‌ریزی کرده است.

کد خبر 365081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.