ارتقای اقتصاد شهر بر مبنای گردشگری نیازمند مشارکت بخش خصوصی است

یک کارشناس اقتصاد گردشگری تقویت و ارتقای سطح اقتصاد شهری را مستلزم حضور بخش خصوصی در حوزه شهری دانست و گفت: اگر نیت ارتقای اقتصاد شهر بر مبنای ورود گردشگر به شهر باشد، ناچاریم بخش خصوصی را در حوزه شهری وارد کنیم.

سحر موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برای تقویت بخش خصوصی و به دنبال آن رونق اقتصادی شهر باید بر اساس "اثر تکاثری" عمل شود.

وی افزود: تقویت حوزه گردشگری باید بر اساس زیرساخت‌های موجود و توان یک شهر باشد زیرا در غیر این صورت به جای رونق اقتصادی منجر به رکود و ضرر برای شهر می شود؛ در زمان عید نوروز که شهرهای تاریخی در کشور میزبان میهمانی از شهرهای مختلف هستند اگر حجم ورود مسافر با ظرفیت شهر همخوانی نداشته باشد به جای درآمد برای شهر باید انتظار زیان داشته باشیم.

این کارشناس اضافه کرد: به عنوان مثال طبق برآورد و مطالعه انجام شده در چند سال پیش مشخص شد حجم بالای مسافران نوروزی که به شهر شیراز می رفتند بازده اقتصادی برای این شهر نداشت زیرا این مهمانان در بازه زمانی کوتاهی با حجم بالا وارد شهر شدند به خاطر تخریب و آسیب هایی که به شهر وارد آمد، بیشتر ضرر اقتصادی داشتند تا سود داشته باشند.

موحدی در زمینه تقویت سیستم گردشگری برای عید نوروز در اصفهان خاطر نشان کرد: با تسهیل دفاتر گردشگری و یا کانترهای ویژه برای ارائه خدمات تورهای شهری می توان از ورود گردشگر سود اقتصادی کسب کرد، این در صورتی است که بخش خصوصی همچون هتل‌ها یا آژانس‌های مسافرتی متولی این امر شوند.

وی افزود: همچنین در صورت ازدحام جمعیت در عید نوروز می توان با برگزاری تورهایی ویژه برای بازدید از شهرستان‌های اطراف اصفهان جمعیت را در مرکز شهر کاهش داد و به این ترتیب فرصت توزیع مکانی و زمانی به گردشگر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از مقاله " استفاده از تحلیل ضریب تکاثری برای تنظیم برنامه توسعه و مدیریت جهانگردی"؛ تحلیل گران اقتصاد جهانگردی، اثر ناشی از تغییر هزینه کرد جهانگردان بر اقتصاد ملی را با بهره گیری از محاسبه تعداد دفعاتی که این مبلغ بین بنگاه های مختلف تجاری دوباره هزینه می شود تا به تدریج از چرخه اقتصادی خارج گردد اندازه گیری می کنند. این افزایش اثر تکاثری نامیده می شود.

کد خبر 365062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.