آلودگی هوا مرزهای طبقاتی و اجتماعی نمی‌شناسد

یک فعال محیط زیست نسبت به آلودگی هوا هشدار داد و گفت: با وجود اقدامات انجام شده برای بهبود شرایط آلودگی هوا اما وضعیت فعلی بیانگر ناموفق بودن تلاش‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد کوشافر پیش از ظهر امروز (شنبه) در آیین گرامیداشت روزملی هوای پاک با شعار " هوای پاک، مسئولان ، مردم " با بیان اینکه آلودگی هوا جدی و تبعات آن جبران ناپذیر است، اظهار کرد: این مراسم مناسب است که واقعیت‌ها را بازگو کنیم، با وجود تلاش‌های بسیار برای بهبود شرایط آلودگی هوا در سال‌های اخیر اما وضعیت موجود نشان می‌دهد که تلاش‌ها ناموفق بوده است.

وی افزود: علی رغم تلاش‌ها در اصفهان آلودگی با منشا شیمیایی و آلودگی خاک  وجود دارد و ترکیبات ثانوی این دو خطرناک‌تر است و برای همین است که معتقدیم خطر آلودگی هوا در اصفهان نسبت به بسیاری از شهرها بیشتر باشد.

این فعال محیط زیست افزایش تعداد خودرو و صنعت را دو منبع آلاینده هوا اصفهان دانست و گفت: آلودگی خودرو و موتورسیکلت‌ها در حال حاضر به عنوان منابع عمده آلودگی‌های شیمیایی در استان مطرح می‌شوند که در این راستا مدیران شهری اقداماتی از جمله ساخت مترو، خطوط بی آر تی و دوچرخه‌سواری را برای کاهش خودرو در سطح شهر و ترافیک انجام دادند که قابل قبول است.

وی ادامه داد: طرح بی ار تی در جا به جایی مسافران موفق بوده است اما در شیوه اجرا در اصفهان، عرض خیابان‌ها را کم کرده که یکی از عوامل افزایش خوردوها است و نیاز به ارزیایی دارد،  صرفا ورود یک فناوری و اقدام به معنای کاهش آلودگی نیست و حداقل اثراتش باید ارزیابی شود ضمن اینکه در این بخش اقدامات کافی نبوده است.

کوشافر اظهار کرد: روزانه بر تعداد وسایل نقلیه شخصی در شهر اصفهان افزوده می شود که سبب می شود اقدامات انجام شده اثر مشهودی در شهر نداشته باشد.

افزایش تعداد خودرو محدود شود

این فعال محیط زیست با بیان اینکه برخی معتقدند ۸۰ درصد منشا آلودگی هوا را خودروها تشکیل می‌دهند، گفت: ما نسبت به این آمار تردید داریم، مبنای مطالعاتی کامل نیست که سیاهه آلودگی هوا مشخص شود. بخش زیادی از خودروها مربوط به حمل و نقل‌های صنایع هستند و خودرو محصول مستقیم صنعت است.

کوشافر تاکید کرد: نقش صنعت در آلودگی بیش از آمارهایی است که ارائه می شود و باید به این مسئله توجه داشت تا آلودگی هوا کنترل شود و به ساماندهی صنایع بیش‌تر از توسعه آن‌ها اهمیت دهیم، یکی از مهم‌ترین اقدامات اداره کل محیط زیست حذف شعله‌های مازوت سوز نیروگاه شهید منتظری بوده است.

وی افزود: اگر امسال وضعیت بهتری از نظر تعداد روزهای پاک وجود دارد بر اثر وضعیت آب و هوایی است چرا که بارش‌ها  بر بهبود کیفیت هوا اثر گذاشته است.

کوشافر گفت: وارونگی هوا ویژگی هوای اصفهان است، اگر ماتوسعه صنعت داریم باید به ویژگی‌های سرزمینی توجه کنیم که یکی از آن‌ها شرایط آب و هوایی است؛ در روزهای ناسالم موظفیم به مردم اطلاع رسانی کنیم.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مردم از سیاست‌های مواجه با آلودگی هوا رضایت ندارند مدام باید اعلام شود که مردم چه کنند؛ همچنین در این زمینه اطلاع‌رسانی کافی نیست.

کوشافر از سوی فعالان زیست محیطی اصفهان از مدیران استانی خواست که بر اساس برنامه آمایش استان اصفهان توسعه صنعت متوقف و به افزایش کارایی زیست محیطی واحدهای موجود توجه بیشتری شود و براساس اسناد بالا دستی کشور مثل سیاست‌های زیست محیطی و جمعیت راهکارهای لازم برای افزایش تعداد خودرو در شهر اصفهان سریع مشخص شود.

کد خبر 365054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.