ردپای اکولوژیک در ایران بیش از میانگین جهانی است

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور گفت: ردپای اکولوژیک سرانه‌ای از منابع طبیعی است که بشر مصرف می‌کند و اکنون در دنیا رد پای اکولوژیک به ازای هر نفر ۲.۶ هکتار در سال است؛ به این معنا که هر نفر در سال ۲.۶ هکتار از منابع زیستی کره زمین را نابود می‌کند.

احمدرضا طاهری‌اصل در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در ایران اکنون ظرفیت زیستی ۰.۸۴ هکتار و رد پای اکولوژیک ۲.۸۴ هکتار در سال است، اظهار کرد: این آمار یعنی ما سه برابر منابعی که در اختیار داریم را سالیانه داریم از بین می‌بریم و این نشان دهنده حرکت ما به سمت ناپایداری اکوسیستم در کشور است.

وی با بیان اینکه سرانه ظرفیت زیستی منابع طبیعی شامل باغ‌ها و زمین‌هایی است که در اختیار داریم، گفت: میزان این شاخص در جهان اکنون ۱.۷ هکتار به ازای هر نفر است و اگر بر اساس همین الگوی مصرف پیش برویم ظرفیت زیستی کره زمین فقط چهار میلیارد انسان را پوشش می‌دهد در حالی که جمعیت کره زمین تقریبا دو برابر این رقم است.

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه  جامعه جهانی اکنون از بهینه سازی و بازیافت عبور کرده و به دنبال آسیب‌هایی است که توسط انسان به محیط زیست وارد می‌شود، گفت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که اکنون در دنیا به آن توجه می‌شود رد پای اکولوژیک است که به معنای میزان مصرف بشر از محیط زیست بوده و اثراتی که بر آن دارد.

صرفه‌جویی زیاد در مصرف آب توسط بازچرخانی آب در ساختمان‌ها

طاهری اصل گفت: برای تحقق ساختمان پایدار سه اصل کلی حفظ و بقای انرژی، حفظ و بقای آب، حفظ و بقای مواد ومصالح ساختمانی باید در ساخت‌وساز رعایت شود.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از انرژی جهان در ساختمان مصرف می‌شود، اظهار کرد: از این رو توجه به بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها به عنوان حوزه‌ای که بیشترین آثار آلایندگی را به جا می‌گذارد، اهمیت ویژه‌ای نسبت به بقیه صنایع دارد.  

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی را طراحی ساختمان‌ها بر اساس استفاده بهینه از انرژی، عایق گذاری و بهره گیری از نور طبیعی روز، ایجاد گرمایش و سرمایش ایستا یا غیرفعال با استفاده از منابع طبیعی و بهره بردن از مصالحی که انرژی و حرارت را در خود ذخیره می‌کند، عنوان کرد.

وی با بیان اینکه برای حفظ و بقای آب علاوه بر استفاده از شیرآلات و لوازم کاهنده آب، بازیافت و بازچرخانی آب خاکستری نیز باید در نظر قرار بگیرد، گفت: اگر آبی که در روشویی‌ها، دوش حمام و  سینک آشپزخانه به راحتی از دست می رود را در سیستم بازچرخانی آب قرار دهیم، صرفه جویی زیادی در مصرف آب ساختمان‌ها انجام می‌شود.

طاهری اصل با بیان اینکه تا جایی که امکان دارد باید به جای ساخت واحدهای جدید از بازسازی و نوسازی ساختمان‌های موجود استفاده کنیم، افزود: اگر همین ساختمان‌های موجود را بازآفرینی کنیم و با طراحی‌های جدید در آن از نخاله‌سازی جلوگیری کنیم در بخش زیادی از مصالح ساختمانی صرفه‌جویی می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین بهتر است از مواد ساختمانی حاصل از تخریب‌ها برای ساخت و ساز جدید استفاده کنیم تا به راحتی به نخاله ساختمانی تبدیل نشود همچنین سعی کنیم در ساخت و سازها با استفاده از سیستم‌های جدید همچون VIM (مدیریت اطلاعت ساختمان) مصالح را با ابعاد و اندازه مناسب استفاده کنیم تا کمترین هدررفت و نخاله‌ سازی را در ساخت و ساز داشته باشیم.

کد خبر 365053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.