۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
هوای پاکم آرزوست...

"هوای اصفهان برای گروه‌های حساس ناسالم است"، "هوای اصفهان در وضعیت قرمز، "اصفهان نارنجی شد"و.... این ها عناوینی است که سالهاست سوژه داغ رسانه‌ها در فصل سرد سال است...

به گزارش ایمنا، اگرچه این روزها به لطف بارش رحمت الهی هر چند وقت یکبار، اصفهانی‌ها تنفس در هوای سالم را تجربه می‌کنند، اما غول آلودگی هوا همچنان بیدار است و چتر بزرگ خود را بر سر شهر کشیده و نفس می‌گیرد....

مصرف سوخت مازوت نیروگاه‌ها، توسعه کارشناسی نشده صنایع، سهل انگاری در معاینه فنی خودروها، سوخت غیراستاندارد و ... از جمله دلایل آلودگی هوا به شمار می‌رود، اما آنچه امروزه منجر به تشدید این معضل شده، افزایش تردد خودروهای ترک‌سرنشین است.

طبق آمارهای کارشناسی شده، نزدیک به ۷۰ درصد آلودگی هوای کلان شهرها ناشی از تردد خودروها ، موتورسیکلت های کاربراتوری و سایر وسایل نقلیه در بخش خصوصی و عمومی و بخش باقی مانده نیز ناشی از آلودگی صنایع و دیگر عوامل است. سالانه حدود ۱۰۰ هزار دستگاه نیز به تعداد خودروها اضافه می شود و در برابر آن، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به کندی پیش می‌رود... پس در این میان نقش "حمل و نقل عمومی" پررنگ‌تر می‌شود؛ موضوعی که اگر  مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد، نه تنها کاهش چالش‌های زیست محیطی همچون آلودگی هوا را به دنبال دارد بلکه کیفیت زندگی شهرنشینی را ارتقا می‌بخشد؛ اما ترغیب مردم به استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی و پاک به زیرساخت نیاز دارد...

ارتقاء کیفیت خدمات حمل و نقل عمومی 

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این باره از ارتقاء کیفیت خدمات رسانی در حوزه حمل و نقل خبر می‌دهد و می گوید: امسال یک سوم بودجه سه هزار میلیارد تومانی شهرداری به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته و همچنین یک هزار میلیارد تومان نیز برای مترو در نظر گرفته شده است.

وی ادامه می دهد: در خردادماه ۵۰ دستگاه اتوبوس نو و ۳۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده، به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شد، امروز نیز ۳۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده به ناوگان حمل و نقل شهر افزوده می شود؛ اضافه شدن ۱۱۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری اقدام تاثیرگذاری است، اما نهضت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی همچنان ادامه دارد.

شهردار اصفهان زیرساخت‌ها برای استفاده از حمل و نقل عمومی را در دو بخش خلاصه می‌کند و می‌گوید: یکی از این بخش ها ترویج استفاده از دوچرخه برقی و استفاده از وسایل نقلیه هیبریدی و پاک است، اما در این میان فرهنگ سازی نقش مهمی دارد و در این راستا صدا و سیما، دانشگاه‌ها، مدارس و سایر بخش های جامعه برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی به گونه‌ای عمل کنند تا این خواسته به اراده‌ای برای عملیاتی شدن تبدیل شود.

نوروزی خاطرنشان‌ می‌کند: در روزهای ابتدای فعالیت خود در شهرداری اعلام کردم که تعداد مسافران مترو باید افزایش پیدا کند و به ۱۰۰ هزار نفر برسد، امروز حداکثر بین ۴۰ تا ۶۵ هزار نفر از مترو استفاده می کنند. بنابراین سازمان اتوبوسرانی باید برای احداث ایستگاه های اتوبوس در کنار ایستگاه های مترو برنامه ریزی کند؛ باید کاری کنیم تا از ظرفیت ایجاد شده برای جابه جایی مسافر استفاده شود.

وی ادامه می‌دهد: توسعه مترو به تنهایی نمی تواند مسائل و مشکلات را حل کند، باید حمل و نقل عمومی شهر به هم پیوسته شود تا امکان رفع معضلات فراهم شود؛ نمی شود که در یک مسیر خط مترو، اتوبوس یا تاکسی نباشد و دوچرخه سواران نیز امکان تردد نداشته باشند، بلکه باید به هم پیوستگی ایجاد شود تا استفاده شهروندان از خودروهای شخصی کاهش یابد.

شهردار اصفهان تاکید می‌کند: باید چاره‌ای اندیشیده شود تا شهر به عنوان موجود زنده از معضلات رهایی یابد و آلودگی های صوتی و هوا که منشاء بسیاری از بیماری ها و مرگ و میرها است به حداقل برسد.

ایجاد زیرساخت سفرهای ترکیبی درون شهری 

علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در این باره می گوید: طی سه سال گذشته علیرغم افزایش چند برابری قیمت اتوبوس های نو، تعداد ۳۵۰ دستگاه اتوبوس یورو سه و چهار به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان اضافه و ۱۵۰ اتوبوس نیز اورهال و نوسازی شده است.

وی ادامه می‌دهد: تعداد ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر اصفهان تردد می‌کند که نیمی از آنها کارت معاینه فنی دریافت کردند؛ همچنین بر اساس تصمیمات مدیریت شهری، مقرر شده صبح‌ها از پایانه اتوبوسرانی، هیچ اتوبوس دودزایی خارج نشود، البته نباید نقش کامیون‌ها و اتوبوسهای بین شهری را در آلودگی هوا نادیده گرفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار با بیان اینکه تعداد ۶۰۰ دستگاه اتوبوس بالای ۱۰ سال در شهر اصفهان وجود دارد که باید از رده خارج شود، تصریح می‌کند: امسال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده از چرخه خارج شده و مابقی نیز به تدریج خارج می‌شود؛ البته سال ۸۹ که قیمت هر دستگاه اتوبوس ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بود، کمک‌های دولتی را داشتیم، اما وقتی قیمت اتوبوس به ۴۰۰ میلیون تومان رسید، کمک‌های دولتی نیز قطع شد، اما با توجه به اینکه در برابر کیفیت هوای شهر مسئولیت داریم، نباید معطل کمک‌های دولت بمانیم، از این رو به سمت خرید اتوبوس‌های بیش از یک میلیارد تومانی رفته‌ایم.

وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه قول داده‌ایم سن ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان را تا سال ۱۴۰۰ به پنج سال برسانیم، در صدد هستیم تا پایان امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی عرضه کنیم.

صلواتی در خصوص خط مترو نیز می گوید: در حال حاضر مترو با جابه جایی روزانه ۶۵ هزار مسافر سهم مهمی از حمل و نقل شهری را برعهده گرفته است، افق ۱۰۰ هزار مسافر تا پایان امسال و رساندن سرفاصله زمانی حرکت قطارها به هشت دقیقه جزء اهداف شهرداری  برای جابه جایی شهروندان است.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای هماهنگ سازی فعالیت مترو، خطوط اتوبوس و تاکسی تصریح می کند: در این راستا خطوط اتوبوسرانی محور خیابان امام خمینی بازنگری شده و خطوط محور کاوه در حال بازنگری است، زیرا هدف، سفرهای ترکیبی درون شهری و هماهنگی بین مترو، اتوبوس، تاکسی و خطوط دوچرخه است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به احداث خط دو قطار شهری اصفهان، می گوید: عملیات اجرایی احداث خط دو قطار شهری از محروم‌ترین مناطق شهری شروع شده و اکنون احداث چهار ایستگاه در محدوده زینبیه، شهرک امام حسین(ع)، چهارراه عاشق اصفهانی و عمان سامانی فعال است.

وی از کلنگ زنی عملیات احداث ایستگاه های بعدی مانند لاله در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در شهر شاهد چند اتفاق خوب دیگر نیز خواهیم بود از جمله اینکه در خیابان آیت الله غفاری مقابل ایستگاه مترو یک پایانه درون شهری و درون استانی احداث می شود تا اتوبوس‌های سمت شهرستان‌های اردستان، دولت آباد و قسمت‌های شمالی اصفهان از این پایانه استفاده کنند.

بازسازی اتوبوس‌های شهری در دستور کار است

قدرت افتخاری، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه نیز از نوسازی ناوگان اتوبوسرانی می‌گوید: ظرف یک ماه گذشته ۳۰ دستگاه اتوبوس با هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بازسازی و به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شد؛ بهره اقتصادی این اتوبوس‌ها بیش از ۱۰ میلیارد تومان بود.

وی ادامه می دهد: با احتساب ۵۰ اتوبوس جدید و ۳۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده قبلی می‌توان گفت در یک سال گذشته تعداد ۱۱۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان اضافه شده است؛ در سال ۴۶ تنها ۴۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در شهر اصفهان تردد می‌کرده است، اما امروز ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوس شهری وجود دارد.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه خاطرنشان می‌کند: امروز در شرایط تحریم با خوداتکایی و همکاری شرکت‌های خصوصی تحت نظارت مدیران و کارشناسان، پروژه‌ های اتوبوسرانی در حال اجرا است، این پروژه ها اهدافی چون توزیع عادلانه خدمات، کاهش آلودگی زیست محیطی، افزایش میزان جابه‌جایی مسافر، سرویس‌دهی به روستاها و مناطق محروم را دنبال می‌کند.

افتخاری خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر اتوبوس‌های جدید با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خریداری می شود این در حالی است که اتوبوس‌هایی که قرارداد آن در سال ۱۳۸۵ بسته شد و در سال ۱۳۹۷ وارد ناوگان حمل و نقل شهری شد، ۶۰۰ میلیون تومان خریداری شده بود.

وی اظهار می کند: هزینه بازسازی اتوبوس‌های شهری افزایش پیدا کرده است، با این وجود بازسازی اتوبوس‌های شهری ضرورت دارد و دولت، سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور برنامه‌ای در این راستا تهیه کرده اند. بر این اساس روند بازسازی اتوبوس‌ها از سال گذشته آغاز شده و در طول یکسال اخیر بیشترین میزان بازسازی اتوبوس‌های شهری انجام شده است.

وی از توان شرکت واحد اتوبوسرانی در بازسازی اکثر اتوبوس‌ها می‌گوید: شرکت واحد اتوبوسرانی با دارا بودن تعمیرگاه مجهز و کادر مجرب در حوزه بازسازی ،همین طور ارتباط با بخش‌های خصوصی تامین کننده قطعات و تجهیزات، توان بازسازی اکثر اتوبوس‌ها را دارد؛ در این راستا دو اتوبوس این ناوگان نیز به وسیله بخش خصوصی بازسازی شد علاوه بر آن مذاکراتی با کارخانه های تولید کننده و علاقه‌مند به همکاری انجام شده است تا با این شرکت در روند بازسازی اتوبوس‌ها همکاری کنند، بنابراین تعداد زیادی از اتوبوس‌های بلااستفاده پس از بازسازی وارد ناوگان حمل و نقل شهری می‌شود.

حمل و نقل یکپارچه، هوای پاک 

یک کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه هنوز در کشورمان قابلیت انتخاب حمل و نقل وجود ندارد به ایمنا می‌گوید: سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته مستلزم ایجاد زیر ساخت های لازم است. با توجه به شرایط کنونی در حوزه حمل و نقل لازم است وضعیت موجود به درستی مدیریت شود و به نوعی شاهد یکپارچگی در سیستم حمل و نقل عمومی باشیم.

فرهاد کیخسرو کیانی با تاکید بر این که یکپارچگی در سیستم حمل و نقل عمومی سبب ترغیب افراد در استفاده کمتر از خودرو شخصی می کند خاطرنشان می‌کند: یک شهروند اگر روزی تصمیم بگیرد بدون خودرو شخصی در خیابان تردد کند، باید آنقدر مکان ایستگاه های اتوبوس، دوچرخه و مترو یکدیگر را پوشش دهند، که دیگر شهروند تمایلی به استفاده از خودرو شخصی نداشته باشد.

وی اضافه می‌کند: یکپارچگی در سیستم حمل و نقل عمومی به این معنی است که ایستگاه های سیستم حمل و نقل مختلف اهم از مترو، اتوبوس و دوچرخه در فاصله نزدیکی با یکدیگر باشند و بتوانند نیازهای یکدیگر را در جابجایی مسافران پوشش دهند؛ افرادی که از خارج شهر به داخل می آیند باید توانایی این مسئله برایشان وجود داشته باشد که بدو ورود به شهر خودروی خود را در محلی مناسب پارک کنند و برای جابه جایی  با در نظر گرفتن دسترسی آسان از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

این کارشناس حمل و نقل اظهار می‌کند: با اجرای طرح های یکپارچه در سیستم حمل و نقل عمومی  که فاصله میان مدهای حمل و نقلی را حذف می کند، بدون شک با حمل و نقل کارآمد، یکپارچه و اصولی می توانیم به هوای پاک برسیم...

کد خبر 364980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.