طرح مجلس برای گنجاندن واژه "هنر" در عنوان وزارتخانه متولی امور هنری

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره طرح این کمیسیون برای گنجاندن واژه "هنر" در عنوان "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" توضیح داد.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت،  احمد مازنی  درخصوص طرح تغییر نام "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" به "وزارت فرهنگ، هنر و ارشاد اسلامی" گفت: یکی از مسائل مطرح برای صاحب نظران حوزه هنر در کشور این بود که چرا واژه "هنر" در نام وزارتخانه‌ای که متولی هنر است و بخش عمده ای از وظایف آن در این عرصه تعریف می‌شود، ذکر نشده و این تلقی برایشان ایجاد شده بود که شاید جمهوری اسلامی یا مسئولان آن با هنر و هنرمند مشکل دارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: هنرمندان بزرگی از رشته‌های مختلف به صورت حضوری یا درخواست مکتوب می‌خواستند بدانند چه مشکلی وجود دارد و آیا قهری بین دستگاه‌های حاکمیتی با هنر و هنرمندان وجود دارد که نام هنر در عنوان "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" نیست.

واژه "ارشاد" در عنوان "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" از کجا آمده است؟

رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به وجه تسمیه "ارشاد" در عنوان این وزارتخانه توضیح داد: اگرچه در اصل این وزارتخانه، وزارت فرهنگ و هنر است ولی برخی می‌گفتند گنجاندن واژه "ارشاد" به دلیل آن است که آقای میناچی به عنوان اولین وزیر فرهنگ خود نیز جزو مؤسسین حسینیه ارشاد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بدون تغییر در شرح وظایف وزارتخانه، تغییر نام کمکی به حوزه هنر می‌کند؛ پاسخ داد: در اصل این وزارتخانه، وزارت فرهنگ و هنر است؛ یک معاونت هنری دارد که رشته‌های مختلف هنری زیرمجموعه آن است و یک سازمان برای سینما؛ ضمن آنکه بخش‌های قابل توجهی از زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ مسئولیت هنر را در کشور برعهده دارد لذا جای واژه "هنر" در عنوان این وزارتخانه خالی بود.

تغییر نام وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ کم‌هزینه و پرفایده

مازنی با تاکید بر اینکه مسئول فرهنگ و هنر در کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مسئولیت پاسخگوی دارد، گفت: این تغییر در عنوان بیشتر در جهت نشان دادن توجه به اهمیت هنر در نظام جمهوری اسلامی است و به لحاظ روانی، تاثیر مثبتی در هنرمندان و رابطه آنها با حاکمیت دارد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه حدود 70 درصد وظایف این وزارتخانه مربوط به هنر است، افزود: "وزارت فرهنگ، هنر و ارشاد اسلامی" عنوانی توافقی با بزرگان رشته‌های مختلف هنری است؛ این پیشنهاد با وجود کم‌هزینه بودن، پرفایده است و از نظر تاثیرگذاری و روانی می‌تواند در هنرمندان امید ایجاد کند./

کد خبر 364922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.