۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
خطر در کمین دانش آموزان...

سمیرم- بر همگان آشکار است که بیشترین و اساسی‌ترین حوزه پرورش و یادگیری در مدارس مصداق پیدا می‌کند و در همین راستا کارشناسان و متولیان آن برنامه‌ها، طرح‌ها و حتی بودجه‌هایی که در نظر می‌گیرند برای بهتر شدن و کارآمد شدن روزافزون این حوزه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، بر اساس نظرات کارشناسان آموزشی، تعداد دانش‌آموزان یک کلاس که از حد معین بگذرد روش تدریس مناسب و آرامش کلاس را در سراشیبی سقوط قرار می‌دهد و مدام محیطی آلوده به شلوغی را ایجاد می‌کند و معلمان گاهی باید وقت زیادی را برای آرام کردن و برطرف کردن مشاجره و جنب‌وجوش دانش‌آموزان صرف کنند و در این میان انرژی زیادی را برای تدریس کارآمد و موفق از دست می‌دهند و از طرف دیگر نامناسب بودن مدارس و محیط‌های آموزشی به ویژه تامین نکردن امکانات آموزش الکترونیک و جذاب برای دانش آموزان موجب کاهش یادگیری دانش آموزان در تمامی مقاطع خواهد شد.

درس خواندن در فضای ایمن و  مقاوم حق هر دانش‌آموزس است، اما متاسفانه کلنگی بودن مدارس، نداشتن امکانات آموزشی مناسب و تجهیزات گرمایشی استاندارد در سمیرم یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی بوده که در سال‌های اخیر به کرار از آن یاد شده است.

این‌همه معضلات و کاستی در مدارس یک شهرستان باوجود تلاش‌های معلمان، قطعاً بر کیفیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان تأثیر نامطلوب می‌گذارد درحالی‌ که این منطقه سرشار از استعدادهای درخشان در زمینهٔ علم‌آموزی است.

با توجه به آمار و ارقام هرساله و کسب عناوین مختلف استانی و کشوری توسط جامعه دانش‌آموزی شهرستان و توجه بیشتر و در اختیار گذاشتن امکانات آموزشی با یاری یکدیگر می‌توانیم رتبه‌های بین‌المللی را نیز در زمینه های علمی و پژوهشی کسب کنیم.

یکی از موضوعاتی که باعث افزایش رغبت و تمایل دانش آموزان برای یادگیری و خواندن درس می‌شود، قرار گیری در فضایی مناسب و البته وجود امکانات و تجهیزات به روز است.

به جرات می‌توان گفت تامین نیازها و علایق دانش آموزان و افزایش میل و رغبت آنها برای مطالعه و مطالبه از معلمان، آن‌ها را نیز برای افزایش راندمان و آموزش قوی‌تر به دانش آموزان ترقیب می‌کند.

در سال‌های اخیر و به ویژه در دو ماهه گذشته شاهد وقوع حوادث دلخراشی در مدارس کشور بوده‌ایم که می‌توان در این زمینه به حادثه آتش سوزی مدرسه در زاهدان اشاره کرد که جان سه دانش آموز را گرفت و یکی از دانش آموزان را تحت مراقب های شدید پزشکی قرار داد.

حادثه سال ۷۶ روستای بیجار در گیلان، آتش سوزی مدرسه روستای سفیلان در چهارمحال و بختیاری در سال ۸۳، حریق مدرسه شهید رحیمی روستای درودزن در سال ۸۵، زبانه کشیدن آتش در خوابگاه شبانه‌روزی در منطقه چاه رحمان سیستان و بلوچستان در آبان ۸۹ و آتش سوزی مدرسه شین آباد در سال ۹۱ از جمله حوادث تلخ ۲۵ سال گذشته هستند که بیش از ۵۰ قربانی داشته‌اند.

شهرستان سمیرم، نیز همانند بسیاری از مناطق با مشکل فرسودگی مدارس و ایمن نبودن فضای آموزشی روبه رو است و متاسفانه تاکنون اقدام شایسته و در خوری برای تجهیز این فضا انجام نشده است.

وعده‌های بی عمل

محمدحسین سجاد، مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان در خصوص استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس با بیان اینکه در چهار سال گذشته ۶۵ درصد مدارس استان استانداردسازی شده است، اظهار کرد: تا پایان سال ۹۶ یک شعله بخاری در مدارس استان نخواهیم داشت و تمامی آنها به شوفاژ و مدارس یک کلاسه به بخاری برقی مجهز می شوند.

اما امروز یکسال از این گفته مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان می‌گذرد، اما برای تجهیز مدارس در شهرستان سمیرم نه تنها بالغ بر ۴۶ مدرسه گاز سوز فعال و دایر است بلکه تعداد ۱۴ مدرسه به ویژه مدارس روستایی که خطر و آسیب پذیری بالایی دارند از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنند.

افزایش مشارکت خیران مدرسه ساز برای بهبود این وضعیت در سمیرم سبب شد 30درصد از فضای آموزشی بهبود یابد البته اگر میزان مشارکت ارگان‌ها و ادارت مربوطه نیز به همین میزان افزایش پیدا کرده بود تا به امروز این معضل برطرف شده بود.

از جمله اقدامات خیران مدرسه ساز در شهرستان سمیرم، ساخت مدارس چند کلاسه با تجهیزات کامل و مشارکت در ساخت کلاس‌ها، تامین تجهیزات و امکانات مدارس در هر چهار بخش مرکزی، دناکوه، وردشت و پادنای است.

آمار مدارس تخریبی بسیار بالا است

محمد نادری، رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان سمیرم با اشاره به وجود تعداد زیادی از مدارس تخریبی در سطح شهرستان اظهار کرد: در شهر سمیرم هم مدارس تخریبی وجود دارد و نیازمند کمک بیشتر مسئولان استانی و کشوری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان سمیرم هفت مدرسه استیجاری، ۳۴ مدرسه تخریبی، ۷۲ مدرسه نیازمند بهسازی و بالغ بر ۳۵ واحد مدرسه حیاط خاکی یا بدون دیوار حیاط وجود دارد که وضعیت مناسبی برای شهرستان سمیرم به حساب نمی‌آید.

رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان سمیرم با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما و افت شدید دما به ویژه در مدارس روستایی متذکر شد: در سطح شهرستان سیستم گرمایشی  ۸۹ مدرسه گاز سوز، ۱۴ مدرسه نفت سوز و تعداد ۱۴۳ مدرسه برقی تابشی همراه با بخاری نفت سوز است.

سیستم گرمایشی برقی تابشی، توان گرم کردن مدارس را ندارد

نادری با اشاره به کاهش چشم گیر هوا در روزهای اخیر گفت: سیستم های گرمایشی تابشی پیشنهادی برای مدارس شهرستان مناسب نبوده و توان گرم کردن مدارس را آنگونه که در خور دانش آموزان باشد را ندارد و هنوز مجبوریم برای گرم کردن مدارس همزمان با سیستم های تابشی از سیستم های نفتی و گازی استفاده کنیم.

وی با اشاره به نامناسب بودن سیستم گرمایشی در مدارس شهرستان ادامه داد: تعداد مدارس مجهز به شوفاژ در شهرستان بسیار کم بوده و امیدواریم تمهیدات لازم برای تجهیز مدارس شهرستان و رفع این مشکلات اندیشیده شود.

رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان سمیرم همچنین با اشاره به اقدامات امیدوار کننده خیران مدرسه ساز و بنیاد برکت در سطح شهرستان خاطرنشان کرد: سه مدرسه جدید خیرساز در سطح شهرستان در حال احداث بوده و بنیاد برکت نیز در همین راستا بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال به مدارس نوساز کمک مالی انجام داده است.

وی افزود: تعداد مدارس بلا استفاده در سطح شهرستان بسیار بالا است که در این راستا با وجود تمامی مشکلات آماده همکاری با ارگان‌های متقاضی را داریم تا اقدامات لازم را انجام دهیم.

یک زلزله خفیف فاجعه‌ای بزرگ را رقم خواهد زد

به درخواست یکی از معلمان شهر حنا که از توابع شهرستان سمیرم است به سراغ یکی از مدارس این منطقه رفتیم که متاسفانه وضعیت بسیار نگران کننده‌ای داشت چراکه

مدرسه در بافت بسیار قدیمی قرار داشت و شکاف‌های دیوار مدرسه، سقف و وضعیت نامناسب کف حیاط وضعیت بدی داشت، یک از معلمان این مدرسه با ابراز نگرانی برای سلامت دانش آموزان این مدرسه گفت: اگر زلزله ای تنها با قدرت سه ریشتر در شهر حنا رخ بدهد، خرابه‌ای بیش از این مدرسه نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه این مشکل را با رییس آموزش و پرورش شهرستان سمیرم مطرح کردیم که پاسخ اینگونه مطرح شد: «شاید باور این موضوع سخت باشد، اما مدارس بسیاری حتی در مرکز شهرستان وجود دارد که وضعیت آنها نسبت به مدرسه مذکور وخیم‌تر است و ما چشم به راه کمک خیران مدرسه ساز و مسئولان استانی و کشوری هستیم. »

امیدواریم مسئولان امر نخواهند مدارس شهرستان سمیرم را با نوش دارویی پس از رخداد حادثه التیام دهند، همان گونه که همه می‌دانیم و امیدواریم مسئولان نیز بدانند پیشگیری همیشه بهتر و کم‌هزینه‌تر از درمان است.

به گزارش ایمنا، شهرستان سمیرم با ۱۲۲۰ فرهنگی شاغل و ۱۶۸ مدرسه فعال در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

کد خبر 364886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.