لذت به بلندای تپه‌های ماهور تا سرخوردن بر دانه‌های شیشه‌ای

مشاهده آنچه خداوند بر زمین عطا کرده تنها در بهار دیدنی نیست، اینجا چهار فصلش طناز و دلبر است باید به کوه و بیابان زد تا دید چگونه با لحاف سفید رنگی بر کوه ها و دشت هایش کشیده و روح لطیفی به شاهرگ هستی بخشیده است.

به گزارش ایمنا، از این همه زیبایی‌های طبیعت، عقل‌ها حیران می‌شود. حرف های ناگفته‌ای در ژرفای جانمان باقی می‌ماند و تنها زبان به ستایش معبود می‌چرخد. در هر فصلی که قصد سفر به اینجا را کردید لذت بی وصف آن را فراموش نخواهید کرد. فصل زیبای شکوفه‌های خندان باغ‌های میوه در بهار، درختچه‌ها و درختان سر به فلک کشیده سرسبز و گل ها و گیاهان وحشی و داشتن هوای خنک و دلپذیر تابستان و طبیعت رنگارنگ پاییز و چشم انداز ارتفاعات پر از برف و ورزش مفرح اسکی در زمستان تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های آن است.

جاده میمه، کاشان را از دست ندهید، این مسیر شاهکار طبیعت است به هر طرف نگاه کنید زیبایی خاصی دارد دانه‌های شیشه که بر دشت‌ها و کوه‌هایش نشسته برای ثبت یک روز خاطره انگیز در آلبوم عکستان شما را وادار به توقف می کند، اما زمان به سرعت می گذرد باید رفت تا به هدف رسید از اینجا مسیر جوشقان قالی، کامو و قهرود را در پیش بگیرید. "جوشقان قالی" نخستین ایستگاه این سفر است.

جوشقان

حریر صورتی رنگ در دامان طبیعتش آوازه گنجینه گل و گلابش را در آفاق گسترده، فضای روح بخشی خردادماه، جوشقان را فرا می‌گیرد و اوج برداشت گل محمدی را می‌توانید به تماشا بنشینید.

البته شهرتش تنها به این فضای دلاویز گلزار نیست، زیبایی در تارهای قالی و ترنج آن نیز وصف ناپذیر است، وجود کارگاه‌های قالیبافی در هر خانه و وجود قالیباف‌هایی زحمتکش و باتجربه در این خطه به خصوص در سال‌های دور باعث صادرات قالی‌های خوش نقش این شهر به بزرگترین کشورهای جهان شده تا جایی که در زمان صفویان نام جوشقان قالی به عنوان یکی از سه مرکز قالی بافی در جهان شناخته می شد، اما در کنار این همه لطافت، سختی وجود معادن بزرگ و متعدد سنگ در جوشقان قالی این شهر را قطب صنعتی کاشان کرده که میدان آزادی و در واقع مصالح برج آزادی تهران مهمترین دستاورد معادن سنگ این شهر و افتخار مردم آن است.

دو کوشک، یکی در شمال و دیگری در جنوب این شهر جای دارد که به کوشکان و یا به نقل امروزی‌ها جوشقان گفته می‌شود.

این شهر دو امامزاده  دیدنی دارد؛ «قاسم و محمد» و دو قلعه دارد که تنها می‌شود نمای بیرونی آن را دید؛ «قلعه دز» در پایین دست و «برج حسن تعریفی» از آثار دوره قاجار، بر بالای بلندی.

از بزرگان این شهر، عارف عصر صفوی «میرعلاءالدین جوشقانی» است که بنای آرامگاهی او در روبه روی امامزاده قاسم و محمد جای گرفته است، البته همه داستان به اینجا ختم نمی شود، تجربه قدم زدن در خیابان ها و کوچه پس کوچه های قدیمی و زیبا را از دست ندهید، دیدن خانه همایونی و گورستان این منطقه هم خالی از لطف نیست.

جالب اینجاست که هنوز بخار از حمام قدیمی جوشقان بلند می شود و اگر می خواهید در سرسرایی نوستالوژی، خود را بشویید، سراغش را از مردم همان حوالی بگیرید.

کامو

وقتی به کامو می رسید، می توانید از اولین ورودی وارد شوید از این مسیر اول بنای امامزاده «محمد و عبدالله» را می بینید. مسجد جامع کامو نیز در ادامه همین مسیر است. کوه‌های کرکس، کامو را در آغوش کشیده و آب و هوای دلپذیر به آن بخشیده که جان دوباره‌ای در کالبد روح آدمی می‌دمد، اینجا بلندترین نقطه جغرافیایی استان است.

اگر به این منطقه سفر کنید با یک نشان دو تیر زده‌اید هم به منطقه کویری سفر کرده‌اید و از شب‌های کویر، شتر سواری و سافاری لذت خواهید برد هم می توانید در منطقه ییلاق و سردسیر از برف بازی و اسکی لذت ببرید، شاید باورش سخت باشد وجود منطقه‌ای ییلاق در دل کویر.

اینجا زیبایی ها کم نیست؛ رودخانه، چشمه ها و قنات های پر آب کامو، خنکای همیشگی اش در ماه های گرم سال و سردی دوست داشتنی اش در ماه های سرد، همچنین رایحه گل های وحشی در طبیعت بکر و زیبای آن و مرغوبترین عرقیات گیاهی (به ویژه گلاب) منطقه ای بکر را برایتان رقم زده است.

هوای خوب کامو، بوته‌های گل محمدی را هم مجذوب خود کرده است و تا ۶۰ روز سرافراز بر درختان استوارند. دشت‌های کامو هم از چراگاه‌های خوب ناحیه مرکزی ایران است. حال که تا اینجا پیش آمده‌اید انگور و کشمش معروف آن را از دست ندهید.

خیابان و کوچه های شهید رحمتی، خیابان شهید آوینی و شهید بهشتی، اصلی ترین گذرهایی است که شما را در کامو هدایت می کند؛ به ویژه اگر بخواهید از راه باغ ها و مزارع، خود را به منطقه نمونه گردشگری سرچشمه کامو برسانید و از طبیعت لذت ببرید، باید خیابان شهید بهشتی را دنبال کنید. البته اگر قصد اطراق دارید،  دیدن خانه و برج میرزاحسن خان را نیز در حوالی رودخانه، فراموش نکنید.

قهرود

پس از کامو به قهرود می رسید. برخلاف کاشان که هوایی گرم و کویری دارد آب و هوای این روستا بسیار خنک و مطبوع است، بند (سد تاریخی) قهرود در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی آن و در میان دره عمیقی که دو رشته کوهسار را به فاصله‌ کمی از یکدیگر جدا می کند، با سنگ و ساروج ساخته شده است. شاه صفی صفوی در محل ورودی آب این سد که در اطراف شهر کاشان است باغ شاه جدید با بناهای چندی برپا کرد که به محوطه "صفی آباد" نامیده شد. در اواسط قرن گذشته، رفته رفته خرابی هایی در سد پیدا شده بود البته در دوره محمدشاه قاجار مرمت شد. دیدن این بند تاریخی که از دوره صفوی به یادگار مانده است را از دست ندهید و سراغ جاده منتهی به آن را از مردم همان حوالی بگیرید.

در کنار طبیعت زیبای قهرود و بند تاریخی آن منطقه، مسجد کلّه (دوره صفوی)، مسجد علی (دوره قاجار)، حمام، تعزیه خانه و گورستان از دیدنی‌های این روستا است.

جاوینان

روستای قهرود را که پشت سر می گذارید به روستای کوچک جاوینان می رسید. مسجد جامع جاوینان (دوره قاجار) و طبیعت این روستا شما را برای ادامه دادن راه بدرقه خواهد کرد.

کد خبر 364843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.