با وجود ناتوانی اروپا منفعت ایران ماندن در برجام است

یک تحلیگر مسائل سیاسی گفت: اروپایی‌ها از برجام به عنوان عامل ثبات درمنطقه یاد می کنند، اما متأسفانه در راه اندازی ساز وکار مالی برای ایران ناتوان و عاجز هستند؛ چون این یک واقعیت است که شرکتهای بزرگ و متوسط از دولت‌های اروپایی حرف شنوی ندارند.

حسن بهشتی پور در مورد رویکرد کشورهای اروپایی در قبال ایران به خبرنگار ایمنا گفت:  اروپا از همان ابتدا در همراهی با آمریکا مخالفت خود را با برنامه موشکی ایران نشان داد، این کشورها همچنین همواره معتقد بوده اند که ایران ناقض حقوق بشر، عامل بی ثباتی در منطقه و حمایت کننده از تروریسم است.

بهشتی پور افزود: اروپا تنها در مورد برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب برجام موافقت خود را نشان داد، اما اشتراکات آمریکا و اروپا در مخالفت با ایران بسیار زیاد و کاملا مشهود است.

این تحلیلگر مسائل بین المللی خاطر نشان کرد: اروپایی‌ها تنها در موضوع هسته‌ای در چارچوب برجام است که با آمریکا مخالفت کرده‌اند و معتقدند که برجام کمکی به صلح و امنیت و ثبات در منطقه است و از بی ثبات سازی منطقه و جهان جلوگیری می کند، اما آمریکایی‌ها مخالف برجام و منکر آن هستند.

وی در مورد ساز و کار مالی و قول‌هایی که اروپایی‌ها در  این مورد به ایران داده بودند گفت: در این چند ماه عملا دیدیم که از  ساز و کار مالی وعده داده شده به ایران خبری نیست؛ اروپا می خواهد سازوکار مالی را برای ایران اجرایی کند، اما توان عمل کردن به آن را ندارد.

شرکت‌های تجاری از دولت‌های اروپایی حرف شنوی ندارند

بهشتی پور تأکید کرد: در چندین ماه گذشته اروپایی‌ها به دلیل مبادلات مالی و اقتصادی با ایران و به خاطر منافع خودشان می خواستند طرح سازو کارمالی  را راه اندازی و به آن سر و سامان بدهند، اما عملا نتوانستند کاری از پیش ببرند.

این تحلیلگر مسائل بین المللی خاطر نشان کرد: دلیل این ناتوانی این است که شرکت‌های بزرگ و متوسط از دولت‌های اروپایی حرف شنوی ندارند و از آنها دستور نمی گیرند، این شرکت‌ها به منافع خود اندیشیده و طبق منفعت و منافع خود کار می کنند.

وی تصریح کرد: از انجا که این شرکتها با آمریکا مبادلات مالی و اقتصادی بیشتری دارند، بنابراین به این منفعت راضی هستند و قید همکاری با ایران را می زنند به طوری که خارج شدن آنها از ایران ضرر و زیانی را متوجه آنها نکرد؛ زیرا مراودات آنها با آمریکا بسیار گسترده و سود آور است.

این تحلیلگر و کارشناس مسائل بین المللی یادآورشد: اگر چه ممکن است اروپا پیشنهاداتی برای ترغیب این شرکت‌ها به همکاری با ایران داشته باشد، اما باید گفت اینها فقط در حد یک پیشنهاد است؛ این شرکت‌ها برای منافع مالی خود اهمیت بیشتری قائل هستند و دستورات و پیشنهاد کشورهای اتحادیه اروپا آنها را ملزوم به تبادل و مراوده با ایران نمی کند.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا، روسیه وچین از ساز وکار مالی حرف می زنند و برنامه و نقشه ارائه می‌دهند، اما نمی توانند در برابر سلطه اقتصادی آمریکا کاری از پیش ببرند، گفت: چین و روسیه نیز در موضع گیری‌های رسمی، مخالفت خود را با خروج آمریکا از برجام نشان داده اند، اما این توانایی را ندارند که با دستور به شرکت‌های تجاری، همکاری با ایران را از سر بگیرند.

منافع ایران در ادامه حضور در برجام است

بهشتی پور در مورد ادامه تعهد ایران به برجام اظهار کرد: منافع ایران در ادامه حضور در برجام است و ایران باید حتما به حضور خود در برجام ادامه دهد؛ زیرا اگر ایران از برجام خارج شود، اروپا، روسیه و چین هم به سمت آمریکا و سیاست‌های ایران ستیزی پیش رفته و علیه منافع ایران با آمریکا همراهی خواهند کرد.

وی ضمن تاکید بر لزوم ماندن ایران در برجام  اظهار کرد: قبل از برجام، چین وروسیه نیز در تصویب قطعنامه‌های ضد ایرانی و ایران هراسانه سازمان ملل با آمریکا همراهی می کردند و حال خارج شدن ایران از  برجام، بار دیگر روابط ایران با چین و روسیه را دچار مشکل خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: در حال حاضر کشورهای طرف برجام غنی سازی اورانیوم به شکل محدود  را برای ایران به رسمیت شناخته اند و برجام توانست  مزایای خوبی برای ایران به ارمغان بیاورد، بنابراین خروج ایران از برجام این مزایا را از کشورمان خواهد گرفت و مدافعان فعلی ایران را به طرف آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی جذب می کند.

تعلیق بخشی از همکاری‌ها با نظر شورای عالی امنیت ملی

وی تأکید کرد: همچنین خروج از برجام بیش از پیش منافع اقتصادی ایران را تهدید می کند و همین طور  ممکن است چین،  روسیه و اتحادیه اروپا تحت تأثیر سیاست های  خصمانه ترامپ، منافع و مواضع ایران را هدف قرار بدهند.

این تحلیلگر ارشد مسائل بین المللی خاطر نشان کرد: با این وجود، ایران می‌تواند با به تعلیق در آوردن بخشی از تعهدات خود در برجام مواردی از این توافق را اجرایی نکند و این موضوع که کدام موارد را اجرایی نکند، باید به شورای عالی امنیت ملی سپرده شود تا آن را بررسی کند. رسانه‌ها و روزنامه‌ها نباید دراین موضوعات دخالت کنند؛ چون  در حال حاضر ایران باید از خود صبوری نشان دهد تا بتواند فرصت های جدیدی را به دست آورد.

کد خبر 364840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.