سرعت حوادث از سرعت نوسازی مدارس بیشتر است

معاون فنی اداره کل نوسازی و بهسازی مدارس استان اصفهان با بیان اینکه سرعت حوادث بسیار بیشتر از سرعت نوسازی و بهسازی مدارس است، گفت: کمبود میزان اعتبارات و شرایط موجود اقتصادی سرعت پیشرفت عملیاتی شدن طرح‌ها را می‌گیرد.

مجید نسیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین آموزش  و پرورش و تغییر نظام آموزشی منجر به کمبود بیشتر فضای فیزیکی آموزشی در مدارس کشور شد اظهار کرد: بر این اساس در استان اصفهان نیز همانند همه استان‌های کشور با کمبود فضا مواجه شدیم که نسبت آن در کلانشهر اصفهان و شهرهای شاهین‌شهر و فولادشهر بیش از دیگر نقاط استان گزارش شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به شیب کاهشی جمعیت در مناطق شرق استان اصفهان توسعه مدارس در این بخش در اولویت نیست ادامه داد: توجه صحیح به نیازهای موجود باعث شده تا بتوانیم مدارسی بسازیم که رتبه‌های بین‌المللی کسب کنند. مدارسی در اصفهان وجود دارد که از نظر معماری دارای رتبه بین‌المللی است. مدرسه "حق پناه" در ناحیه پنج و هنرستان "فضیلی" از جمله این مدارس هستند.

معاون فنی اداره کل نوسازی و بهسازی مدارس استان اصفهان با بیان اینکه سرعت حوادث بسیار بیشتر از سرعت نوسازی و بهسازی مدارس است افزود: کمبود میزان اعتبارات و شرایط موجود اقتصادی سرعت پیشرفت عملیاتی شدن طرح‌ها را می‌گیرد.

اصفهان در معماری اقلیمی پیشرو است

وی با بیان اینکه اصفهان به دلیل دارا بودن چهار اقلیم متفاوت پیشرو در معماری اقلیمی بوده‌ است افزود: سعی داریم به‌جای معماری تیپ، با مطالعات خاص روی فرهنگ و بوم‌شناسی هر منطقه معماری مطلوب آن را به‌کار گیریم.

معاون فنی اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان ادامه داد: با رویکرد صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ساختمان مدارس به گونه‌ای ساخته شده که به طور مثال با کمترین تابش نور خورشید بیشترین روشنایی را در محیط داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طرح مدارسبز  از سه سال گذشته تا کنون در استان اصفهان آغاز شده است گفت: ساخت مدارس سبز را شروع کرده‌ایم نه به صرف اینکه یک یا تعدادی مدارس سبز در استان داشته باشیم، بلکه با این هدف که تمام مدارس استان را از نظر مصرف انرژی به سمت بهینه‌سازی سوق دهیم.

نسیمی با بیان اینکه بهینه مصرف کردن در مواردی مانند مصرف برق، آب، گاز و سایر بحث‌های تکمیلی در معماری مدارس حائز اهمیت است افزود: متناسب‌سازی فضاها با معماری اسلامی، نور مناسب فضا و فضای سبز در مدارس از جمله مواردی هستند که در ساخت مدارس سبز مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون فنی اداره کل بهسازی و نوسازی مدارس استان با بیان اینکه موارد مختلفی در ساخت مدارس سبز مورد توجه است اضافه کرد: از برجسته‌ترین ویژگی‌های مدارس سبز می‌توان به بحث حداکثر صرفه جویی در مصرف انرژی‌های مختلف اشاره کرد مانند پنل‌های خورشیدی که برای صرفه‌جویی در مصرف برق مدارس مورد استفاده قرار گرفته است.

تجهیز ۵۰ مدرسه اصفهان به پنل خورشیدی

وی ادامه داد: تا کنون بیش از ۵۰ مدرسه در سطح استان به پنل‌های خورشیدی مجهز شده است و برق مصرفی این مدارس توسط آن تامین می‌شود.

نسیمی ادامه داد: راهکارها و فعالیت‌هایی مانند استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و آبگرمکن‌های خورشیدی، و سیستم تصفیه پساب فاضلاب (آب خاکستری) و  آبیاری قطره‌ای برای فضای سبز مدارس هم‌چنین راه‌اندازی سیستم‌های حرارت مرکزی مدارس توسط افراد متخصص و نصب و بکارگیری کنترل هوشمند برای سیستم حرارت مرکزی و جایگزین کردن لامپ‌های "ال ای دی" به جای مهتابی و لامپ‌های پر مصرف طی اجرایی شدن این طرح انجام شده است.

وی افزود: استفاده از آب خاکستری در اردوگاه دانش‌آموزی شهید بهشتی با ظرفیت ۱۰۰ متر مکعب و مجتمع آموزشی حججی با ظرفیت  ۲۰ متر مکعب برای آبیاری فضای سبز به بهره‌برداری رسیده است.

معاون فنی اداره کل نوسازی و بهسازی مدارس استان اصفهان با اشاره به اینکه بیشتر مدارس سیستم حرارت مرکزی دارند اظهار کرد: قراردادی  برای سرویس و نگهداری این سیستم‌ها با افراد متخصص منعقد شد که به دنبال آن شاهد کاهش ۳۰ درصدی مصرف گاز در مدارس بودیم.

وی ادامه داد: فرهنگسازی در راستای اهداف مدیریت سبز و اطلاع رسانی و آموزش مصرف کنندگان از امکانات و فضاهای ساخته شده از جمله مباحث مطرح شده در طرح مدارس سبز است. خواسته‌ای که از مسئولان آموزش‌ و پرورش و دانش‌آموزان دارم این است که بعد از ساخت چنین مدارسی به بهترین شکل از فضای فیزیکی آن نگهداری شود

کد خبر 364834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.