اختیاراتم را به اصفهان تفویض می کنم/پیمان ببندیم که تولید را رونق دهیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از ۱۰ درصد صنعت کشور در استان اصفهان است و هر اختیاری من دارم به این استان تفویض می‌کنم اما کاری کنید مشکلات رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا رحمانی صبح امروز پنجشنبه _۲۷دی ماه_ در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان در سال ۱۳۹۷ اظهار کرد: امروز به نام "تجلیل از صادرکنندگان" است که می‌توانند سربازان خط مقدم و پیشران اقتصاد ما مخصوصا در سال ۹۸ صادرات باشند و برای انجام این کار باید برنامه ریزی شود. استان اصفهان آراسته به صفت شهیدپروری است و در خیلی عرصه ها در کشور می درخشد، من از اصفهان خاطره خوشی دارم و بهترین دوستان من اصفهانی هستند.

وی افزود: فرصت درد و دل نیست، بلکه باید برای رفع مشکلات صادرات راهی بیابیم، زمانی که دلار ۳۵۰۰ تومان بود، می‌گفتند اگر به ۵۰۰۰ تومان برسد دنیا را فتح می‌کنیم و صادرات شکوفا می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ثبات نداشتن نرخ ارز مشکل مهمی است که هفته گذشته پیگیر رفع آن بودیم و به رییس کل بانک مرکزی گفتیم در یک محدوده ای آن را مدیریت کند تا تولید کنندگان بتوانند برای ظرفیت‌های تولیدی سرمایه گذاری کنند.

اصفهانی ها و تبریزی ها کشور را می توانند نجات دهند

رحمانی گفت: من امروز آمده‌ام از شما کمک بگیرم. اگر اصفهان و تبریزی‌ها دست به دست هم دهند کشور آباد می‌شود. باید کاری کنیم استان‌ها علاوه بر رفع مشکلات خود در حل مشکلات کشور نیز مشارکت کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بیش از ۱۰ درصد صنعت کشور در استان اصفهان است و هر اختیاری من دارم به این استان تفویض می‌کنم، اما کاری کنید مشکلات حل شود.

وی اضافه کرد: واحدهای تولیدی اکنون نباید برای تامین قطعات به صف ارز برخورد کنند و مواردی که در حوزه اختیارات وزارت صمت است باید تسهیل شود. ثبت سفارش معضلی بود که با تفویض اختیار حل شد؛ البته موانع ذهنی و فکری که وجود دارد مانع بزرگی است. باید تغییر در نگرش ایجاد شود وگرنه با نگاه های سنتی و معمولی نمی‌توان مشکلات را رفع کرد.

رحمانی تاکید کرد: هیچ کسی تردید ندارد که در کنار جنگ اقتصادی جنگ روانی نیز وجود دارد و می‌خواهند ما را ناامید کنند که مشکلات رفع نمی‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: راه مقابله با مشکلات حفظ وضع موجود کارخانجات و تولید و اشتغال و استراتژی مقابله با تحریم است. این کار آنقدر پیچیده نیست که نیاز به قانون و لایحه جدید داشته باشد. آمار و رونق تولید در اصفهان کم است.

وی افزود: خیلی از واحدهای اصفهان الان ظرفیت خالی دارند. واحدهایی هستند که تولیدشان امکان و بازار فروش هم دارد؛ لیکن مشکل آنها نداشتن سرمایه در گردش است. طرح رونق تولید نیز به استان‌ها ابلاغ شده است. اما رفع این مشکل نیازی به ابلاغ ندارد وظیفه مدیران این است که تولید را حفظ کنند.

رحمانی با طرح این پرسش که چرا از پیگیری برای رفع مشکلات می‌ترسیم؟ گفت: مقام معظم رهبری حمایت از کالای ایرانی و صادرات را مورد تاکید قرار داده‌اند. رییس جمهور همیشه به دنبال افزایش آمار صادرات است و اراده ملی وجود دارد. بیایید پیمان ببندیم تا تولید را رونق دهیم. زیرا حفظ و بهبود وضع موجود تولید وظیفه همگانی است.

قرار نیست واحدهای تولیدی به تملک بانک دربیاید

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: قرار نیست واحدهای تولیدی به تملک بانک دربیاید و تعطیل شود. ما حق نداریم واحدها را تعطیل کنیم. بانک حتی اگر تملک کند نباید واحد را تعطیل کند. این خلاف سیاست‌های نظام است.

وی افزود: الزامات تولید داشتن نقدینگی و تامین مواد اولیه و موفقیت در فروش است که پیگیر تحقق آن هستیم. چندین بار در جلسات دولت و بانک مرکزی مباحث نقدینگی و راه‌های تامین آن مطرح شده است. بانک‌های دولتی قول تامین نقدینگی در همه صنایع را داده‌اند.

رحمانی گفت: با گرانی ارز، صادرات توجیه‌پذیر و قاچاق توجیه‌ناپذیر می‌شود اما عملا این اتفاق نیفتاده است. پروژه ویژه صادرات به کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفته است. ما ۱۵ کشور همسایه داریم که آمار صادرات به آنها را حساب کرده‌ایم اما فقط ۲.۱ درصد از واردات این کشورها سهم ایران است.

وی افزود: اگر این دو درصد را دو برابر کنیم صادرات کشور رونق می‌یابد. باید برای انجام این کار برنامه‌ریزی کنیم. هند و چین به اضافه ۱۵ کشور همسایه مقصد مهمی برای توسعه صادرات کشور هستند. گردش هر یک میلیارد دلار حداقل ۵۰ هزار شغل ایجاد می‌کند. این کار ۲۵ میلیارد دلار به بودجه کشور اضافه می‌کند که فرصت خوبی است.

بازسازی عراق و سوریه فرصت خوبی برای ایران است

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: اکنون برای بازسازی عراق و سوریه فرصت خوبی برای ایران به وجود آمده‌است. ۶۰ میلیارد دلار آمار واردات پاکستان است؛ اما صادرات ما به پاکستان یک میلیارد هم نیست. در تولید و صادرات فرش ماشینی، موکت و کاشی پتانسیل‌های خوبی در کشور وجود دارد که کشورهای همسایه وارد کننده آن هستند.

رحمانی افزود: کشورهای همسایه حتی حاضرند با تعرفه‌های اتحادیه اروپا با ما معامله کنند. دولت باید تسهیل کننده باشد و مردم باید پای کار بایستند.

وی با بیان اینکه اصلاح نگرش و استفاده از توان مردم و تسهیل امور، راه‌های مقابله با تحریم‌ها است، گفت: وزارت صمت ستاد تسهیل در صنعت را راه‌اندازی کرده است که رییس آن در هر استان، استاندار است و تصمیم او تصمیم کارگروه ملی است. ابلاغ و پیگیری می‌شود که کل اختیارات به استانداران داده شود.

برای دور زدن تحریم‌ها تفویض اختیارات را در پیش گرفته‌ایم

رحمانی اضافه کرد: کارگروه دوم وزارت صمت، شورای معادن می‌باشد که رییس آن استاندار بوده و هر اختیاری که لازم است به او داده می‌شود و همچنین کارگروه تنظیم بازار را نیز تشکیل داده ایم که به آن نیز می‌خواهیم اختیاراتی تفویض کنیم.

وی ادامه داد: در استان‌ها نیز باید به شهرستان‌ها تفویض اختیار شود و نیازی به حضور فیزیکی مسئولان در مرکز استان نباشد. قرار است در گمرک برای تولید، خط سبز ایجاد شود و موانع از جمله قیمت مواد پایه برداشته شود. در دوره ما صدور دستور العمل کم شده و کمتر موارد متناقض وجود دارد به غیر از جاهایی که اجتناب ناپذیر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سعی بر این است که بخش نامه متناقض صادر نکنیم و راهکار آن مشورت با تشکل‌ها است. واردات مواد اولیه و ملزومات تولید به مناطق آزاد و ویژه بدون ثبت سفارش آزاد شده که این کار نیز در جهت تسهیل تولید است. ۶۳ کنسرسیوم صادراتی فعال است. امسال ۵۶ شرکت توسعه صادراتی داریم که در خوشه‌های صنعتی شناسایی شده است.

وی اعلام کرد: سال گذشته دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از شهرک های صنعتی صادرات داشتیم و هدفگذاری امسال تحقق سه میلیارد دلار است.

رحمانی بیان کرد: صادرات ریالی به عراق و افغانستان از جمله مواردی است که نیاز به مطالعه بیشتری دارد و باید هماهنگی‌های کلان صورت بگیرد تا این مشکل حل شود. برای نوسازی صنایع، تکمیل واحدهای نیمه تمام و سرمایه در گردش واحدها تبصره ۱۸ می‌تواند کمک بزرگی به تولیدکنندگان باشد و امید است برای سال ۹۸ میز تصویب شود.

وی افزود: در مورد امتیاز آیین‌نامه نحوه تجلیل از صادرکنندگان نمونه آیین‌نامه ای در حال تدوین است و شرکت در جلسات دولت و تسهیلات بانکی خاصی برای این افراد در نظر گرفته خواهد شد.

کد خبر 364833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.