چرا کسی بر صندلی طبابت نمی‌نشیند؟

شهرضا- مشکلات و دغدغه‌های روستاییان حرف امروز نیست، آنان سال‌هاست که پنجه در پنجه معضلات مختلف دارند، اما این بار نه مشکل خشکسالی است نه آموزش نه امکانات فرهنگی...

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، آب و هوای خوبی دارد، گردشگران بسیاری برای تفریح و اوقات فراغت به اینجا می‌آیند، ظاهرش بد نیست، اما یک روستاست، تعداد مردمی که در آن زندگی می‌کنند زیاد نیست، کشاورزی و دامداری پیشه مردمان با صفای این منطقه است؛ هرچند اگر این مردم هم پول و سرمایه کافی داشتند، مانند سایر هم‌ولایتی‌هایشان شهرنشینی را بیشتر ترجیح می‌دادند!

ناراحتی مردمانش هر روز بیشتر می‌شود، این روستا پزشک ندارد، نه اینکه امکانات درمانی نداشته باشد، اتفاقا ساختمان اورژانس آن را سال گذشته افتتاح کردند. علت اینکه پزشک ندارد این است که آقایان یا خانم‌های پزشک حاضر نیستند با حقوق کم در آن خدمت کنند! پزشک هم انتظاراتی دارد، می‌خواهد جایی برود که هم پول خوب بدهند و هم امکاناتش مناسب باشد.

"هونجان" و "اسفرجان"، دو روستای خوش آب و هوا، که در بین سایر روستاهای بخش مرکزی شهرضا، جمعیت بیشتری هم دارد، اما امروز جمعیت برای آمدن امکانات کافی نیست، تا مدتی قبل پزشکی که به قول مردم با فداکاری به این روستاها آمده بود امروز بیمار است و دیگر کسی حاضر نیست بر صندلی طبابت آن بنشیند.

ضریب پرداخت حقوق پزشک پایین است

حجت‌الله تنهایی، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به مشکلات حوزه پزشکی در دو روستای هونجان و اسفرجان می‌گوید: خدمات بهداشتی و درمانی به دو صورت پزشک خانواده و پزشک سیار به روستاییان ارایه می‌شود، البته مراکز جامع سلامت نیز در این مناطق فعال است.

وی تصریح می‌کند: متأسفانه امتیاز ضریب محرومیت که برای روستاهای اسفرجان و هونجان درنظر گرفته شده پایین است و حقوق و مزایای پزشک مقیم آن‌ها مانند روستاهای اطراف اصفهان محاسبه می‌شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا خاطرنشان می‌کند: پایین بودن حقوق و مزایای پرداختی به پزشکان مقیم این دو روستا باعث شده تا آنان تمایلی برای خدمت در این مناطق را نداشته باشند به همین دلیل از وقتی پزشک مقیم این روستا بیمار شده، فرد دیگری برای جایگزینی داوطلب نشده است.

تنهایی یادآور شد: مسئولان استانی بارها قول داداند تا این مشکل برطرف شود، اما تاکنون اقدامی نشده است.

درد و دل روستاییان...

محسن، جوان کشاورز ساکن روستای هونجان می‌گوید: حدودا یک ماه قبل دخترم مریض شد، نه دکتر توی روستا بود نه ماشین داشتیم با هزار بدبختی خودمون را رسوندیم لب جاده و بعد دو کورس تاکسی سوار شدیم تا رسیدیم به بیمارستان؛ امکانات شهر خوبه ولی خدایی اینجا داره به ما ظلم میشه.

حاج سیف‌الله هم از اهالی روستای اسفرجان اظهار می‌کند: روستایی مگر حق زندگی ندارد که هر امکاناتی هست به شهری‌ها می‌دهند؟ دکتری که از پول ملت رفته درس خونده، حالا هم باید به همین مردم خدمت کنه، همه دکترها می‌خواهند تهران و اصفهان باشند، اما باید مجبورشون کنند به روستا هم بیاند، تهرانی و اصفهانی و اسفرجانی همگی مردم همین کشورند.

طیبه مرادی از مسن‌ترین افراد روستا می‌گوید: بالای ۱۰۰ نفر از اسفرجان و هونجان رفتند درس خواندند و دکتر شدند، باید به همین‌ها بگویند یه مدتی هم در روستای خودتون طبابت کنید، روستایی پول که ندارد، کار که ندارد، زندگی خوبی که ندارد، حالا اگر مریض هم شد باید همین جا بمیرد؟

رضا، یکی دیگر از اهالی روستای اسفرجان ادامه می‌دهد: چند وقت قبل یک دکتر اینجا بود که برای مردم هم خوب بود، نیازی نبود برای سرماخوردگی ساده کسی برود شهر؛ ولی حالا می‌گویند دکتر نیست، چرا روستا باید اینقدر به چشم نیاد که حتی یک پزشک هم به اینجا نمی‌فرستند، اگه کشاورزان ودامداران روستایی هم وضعشون خوب بود، می‌رفتند شهر، اما حالا که شهری نشدند یکی باید براشون کاری کنه.  

حق سرانه درمان روستاییان پرداخت شده است

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مجتبی صالح، رییس بیمه سلامت شهرضا با تأیید سخنان مسئول شبکه بهداشت و درمان این شهرستان، می‌گوید: در نیمه دوم سال، مشکلات مربوط به پزشک روستاهای اسفرجان و هونجان بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: حق سرانه درمان روستایان این منطقه به صورت سالانه به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت شده بنابراین لازم است، خدمات مناسب و قانونی درمانی هم به آنان ارایه شود.

رییس بیمه سلامت شهرضا خاطرنشان می‌کند: پزشکان پایین بودن ضریب پرداخت حقوق و مزایا را دلیل تمایل نداشتن حضور خود در این دو روستا عنوان می‌کنند.

صالح ادامه می‌دهد: باتوجه به فاصله زیاد این دو روستا تا مرکز شهرستان، باید ضریب پزشکان نیز افزایش یابد؛ البته این مسئله بارها به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان نیز اعلام شده و گفته‌ایم که این دو روستا به دو پزشک نیاز دارند.

وی تصریح می‌کند: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی جمعیت بیش از چهار هزار نفر را یکی از شرایط اختصاص پزشک عنوان کرده‌اند، این در حالی است که سالانه بیش از هزار و ۸۰۰ نفر عشایر نیز در این دو روستا ساکن می‌شود که با احتساب این رقم، جمعیت روستا بیش از چهار هزار نفر می‌شود.

به گزارش ایمنا، روستای اسفرجان در فاصله ۶۰ کیلومتری و روستای هونجان در فاصله ۷۰ کیلومتری از مرکز شهرستان شهرضا قرار دارند.

گزارش از: عباس صادقی خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 364829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.