ایران ۴٩ هزار کودک بی‌شناسنامه دارد/ سه پرس کباب ۷۴۴ هزار تومان!

وجود ۴۹ هزار کودک بی هویت در کشور، فروش سه پرس کباب ۷۴۴ هزار تومان در رستورانی سنتی در تهران و مرگ دانش آموز به دلیل پرتاب شدن از خودروی سرویس مدرسه از مهم ترین اخبار اجتماعی ایران طی ۲۴ ساعت اخیر بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نخستین کنگره کودکی، توسعه و سیاستگذاری اجتماعی که انجمن حمایت از حقوق کودکان برگزار کرد با بیان اینکه برای کاهش مشکلات کودکان بدون شناسنامه به دنبال انتقال تابعیت از مادر به کودک هستیم، گفت: یکی از بدترین انواع فقر، فقر حقوقی و هویتی است. به عبارت دیگر منظور کودکانی است که قانون آنان را به رسمیت نمی شناسد.

وی با اشاره به اینکه نداشتن شناسنامه، کودک را از حقوق اولیه‌اش مانند حق درمان، تحصیل و ... محروم می‌کند، اظهار کرد: ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی از جمله اصلیترین دلایلی است که برخی از کودکان فاقد شناسنامه هستند.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون مدنی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۹ هزار و ۶۰ کودک فاقد شناسنامه هستند. همچنین به شکل پراکنده گفته شده حدود ۱۵۰ هزار تا یک میلیون کودک در کشورمان فاقد شناسنامه و اوراق هویتی هستند.

معاون رفاه وزارت رفاه با اشاره به اینکه بسیاری از این ازدواج‌ها پایدار بودند، توضیح داد: زنان ایرانی الزاما از روی فقر و ناچاری با مردان غیرایرانی ازدواج نمی‌کنند. در این تحقیق مشخص شد همسران عده ای از آنان تحصیلکرده هستند، زندگی خوبی دارند و در این بین عده‌ای نیز از سر فقر و اجبار تن به ازدواج با مرد غیرایرانی داده‌اند.

میدری با بیان اینکه تلاش‌های آنان برای انتقال تابعیت از مادر به کودک تا حدودی نتیجه داده است، اظهار کرد: آبان ماه امسال دولت انتقال تابعیت از مادر به کودک را پذیرفت. نیم دیگر مسیر نیز مربوط به زمانی است که این طرح در مجلس پذیرفته شود.

سه پرس کباب ۷۴۴ هزار تومان!

یک رستوران سنتی در محدوده مرکز تهران برای سه پرس غذا شامل کباب و جوجه مبلغ ۷۴۴ هزار تومان دریافت کرده بود که پس از بررسی های گشت تعزیرات مشخص شد در این فاکتور بیش از ۴۰۰ هزار تومان تخلف گران فروشی داشته است.

گشت مشترک تعزیرات بر اساس یک شکایت مردمی به دلیل گرانفروشی با حضور قاضی تعزیرات، بازرسان اتاق اصناف، کارشناس بهداشت محیط و کارشناس دامپزشکی از این رستوران بازدید کرد.

فاکتور عجیب این رستوران که تقریبا مربوط به ۷۴ روز پیش است، ۱۵ درصد حق سرویس و بابت پارک سه خودرو نیز مبلغ ٩٠ هزار تومان دریافت کرده است و این در حالی است که پارکینگ هم ندارد.

علاوه بر این با بررسی منوی غذاها توسط بازرس اتاق اصناف، مشخص شد که فاکتور سه پرس غذا شامل کباب و جوجه به مبلغ ۷۴۴ هزار تومان مربوط به چهارم آذر است و در این مدت باز هم این رستوران قیمت غذاهای خود را افزایش داده است و در واقع اگر با قیمت های جدید فاکتور صادر شود مبلغی بالغ بر یک میلیون تومان خواهد شد.

مریوان قادرپور، بازرس اتاق اصناف و کارشناس امور تالارها نیز با بررسی مدارک این رستوران گفت: این رستوران مجوزی از اتحادیه رستوران ها ندارد فقط یک معرفینامه از سازمان گردشگری ارائه شد.

مرگ دانش آموز به دلیل پرتاب شدن از خودروی سرویس مدرسه

در جریان حادثه‌ای که دیروز سه شنبه ۲۵ دی ماه، برای دو دختر دانش آموز قائمشهری رخ داد، متاسفانه یکی از دانش آموزان، فوت و دیگری مصدوم شد.

علت وقوع این حادثه غیراستاندارد بودن مینی بوس اعلام شده، در مینی‌بوس مشکل داشته و در اثر عبور از یک دست‌انداز باز و دو دانش‌آموز، در حین حرکت خودرو به بیرون پرت می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران از دانش‌آموز مصدوم عیادت و همچنین ضمن دیدار با خانواده دانش آموز فوت شده، این مصیبت را به آنان تسلیت گفت.

حال دانش آموز مصدوم مساعد اعلام شده است.

خودرو حامل دانش آموزان، جزو سرویس رسمی مدارس نبوده و خانواده‌ها با هماهنگی یکدیگر، این خودرو را برای ایاب و ذهاب فرزندان خود انتخاب کردند، بنابراین آموزش و پرورش در این حادثه خود را مقصر نمی‌داند.

مفقود شدن ۷ نفر در کولاک برف چهارمحال و بختیاری

فرماندار شهرستان کوهرنگ با اشاره به شرایط نامساعد جوی و کولاک برف در این شهرستان گفت که ۷ نفر از اهالی روستای دهناش بخش بازفت در ارتفاعات شهرستان گرفتار شده و تاکنون به روستای خود بازنگشته اند.

مرتضی زمانپور افزود: ۲ نفر از اهالی این روستا که روز دوشنبه به منطقه پاوشت زردکوه رفته بودند به سبب بارش شدید برف تاکنون موفق به بازگشت به روستا نشده و در ارتفاعات برف گیر شهرستان گرفتار شده اند.

وی ادامه داد: برای نجات این ۲ مرد روستایی نیز۵ نفر از اهالی روستا روز چهارشنبه عازم منطقه شدند، که آنها نیز با کولاک برف مواجه شده و موفق به بازگشت به خانه های خود نشدند.

زمانپور تصریح کرد: پس از اطلاع از این وضعیت و با پیگیری های انجام شده یک اکیپ امداد و نجات کوهستان از شهرکرد برای نجات این افراد راهی منطقه شده است.

فوت یک دختر نوجوان در خوزستان بر اثر صاعقه

مسئول مرکز فوریت‌های پزشکی لالی گفت: اصابت رعد و برق به یک دختر ۱۵ ساله از عشایر شهرستان لالی در استان خوزستان موجب مرگ وی شد.

هوشنگ عالیپور گفت: این حادثه ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه امروز در روستای سپه از توابع بخش حتی شهرستان لالی رخ داد.

وی افزود: این دختر از عشایر شهرستان لالی بوده که قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده بود.

لالی از شهرستانهای بختیاری‌نشین استان خوزستان است و از دو بخش حتی و مرکزی تشکیل شده است، این شهرستان در فاصله ۱۶۸ کیلومتری اهواز قرار دارد.

بارندگی همراه با رعد و برق که از اوایل هفته جاری مناطق مختلف استان خوزستان را فرا گرفته همچنان به صورت پراکنده ادامه دارد.

کد خبر 364802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.