بی‌پولی چندین ساله یک پروژه در سمیرم

سمیرم- یکی از مهم ترین موضوعاتی که با افزایش جمعیت شهری و گسترش شهر نشینی بشر را به چالش کشیده است مسئله دفع فاضلاب ها است و یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری اجرای موفق طرح‌های جمع آوری و تصفیه آن است و در این زمینه فعالیت‌های بسیاری انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، فاضلاب، مجموعه‌ای از مواد دفعی جامد و مایع است که بسته به مکان تولید انواع مختلفی از جمله فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی را شامل می‌شود.

مقادیر قابل توجهی از مواد شیمیایی، یون‌ها و گازهای مختلف و از همه مهم‌تر تعداد زیادی باکتری و میکروب نیز در محیط فاضلاب‌ها فعال هستند که برای سلامت انسان‌ها به ویژه کودکان بسیار خطرساز است.

شهرستان سمیرم با بیش از ۱۰۰ هزار جمعیت در بخش‌هایی از شهر با مشکل فاضلاب رو به رو بوده و شبکه فاضلابی آن تکمیل نشده است. البته نباید از این موضوع غافل شد که شهر سمیرم با توجه به قرارگیری در دامنه رشته کوه دنا و کوهستانی بودن آن نسبت به سایر شهرستان‌های استان اصفهان با مشکلات بیشتری مواجه است، اما باید به قول‌های داده شده توسط مسئولان نیز نیم نگاهی داشته باشیم.

گذشت هفت سال بی‌ثمر

محمدعلی عباسی، مدیر سابق اداره امور آب و فاضلاب شهری سمیرم در سال ۱۳۹۰ در نشست کارگروه بهداشت شهرستان سمیرم در این باره اظهار می‌کند: احداث شبکه فاضلاب در سمیرم در دو سال گذشته (یعنی سال های۸۸-۸۹) سرعت اجرای خوبی گرفته و بیش از ۲۰ کیلومتر حفاری شبکه انجام شده است.

وی با بیان اینکه به محض اتمام حفاری‌های شبکه فاضلاب در شهر سمیرم کار حفاری در شهر حنا آغاز می‌شود می‌افزاید: سال آینده (یعنی در سال ۱۳۹۱) حفاری و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در همه محلات و کوچه‌های شهر سمیرم انجام می‌شود.

این صحبت های در حالی است که بعد از گذشت هفت سال از آن روزها هنوز محله کوشک در قسمت شرقی و محله قلعه در قسمت شمالی سمیرم فاقد کانال کشی دفع فاضلاب هستند.

اما نباید از این موضوع به سادگی عبور کنیم که با همت مدیر شبکه آب و فاضلاب شهری آن زمان در سال ۱۳۹۴ مجموعه توریستی گردشگری آبشار سمیرم به شبکه فاضلاب شهری متصل شد و گامی موثر برای پیشرفت در حوضه‌های مختلف به ویژه تکمیل سرویس‌های بهداشتی و بخش‌های مختلف خدماتی برداشته شد.

این موضوع باعث شد تا با تغییر شیوه دفع و تخلیه سنتی فاضلاب یعنی مخزن‌های بزرگ فاضلاب زیر زمینی بوی نامطبوعی که در این رابطه باعث رنجش مسافران می‌شد، از بین برود و از آلودگی آب‌های زیر زمینی این منطقه جلوگیری شود.

بازهم پروژه به تاخیر افتاد

محمدرضا عسگریان، سرپرست فرمانداری شهرستان سمیرم با اشاره به سفر اخیر کاری خود به همراه نماینده مجلس به تهران اعتبار حفر و احداث شبکه فاضلاب شهر سمیرم را ملی عنوان می‌کند و متذکر می‌شود: در این سفر تخصیص ردیف ملی این طرح را از وزیر نیرو خواسته‌ایم، اما در سال جاری از این ردیف اعتباری خارج شده است.

وی با اشاره به اجرایی شدن بخش عمده‌ای از شبکه فاضلاب سمیرم به طول ۷۵ کیلومتر ادامه می‌دهد: ادامه عملیات در چند محله باقیمانده به علت سختی کار، قرار گرفتن در سطوح شیب‌دار و صخره‌ای و بافت فرسوده متوقف شده است.

سرپرست فرمانداری شهرستان سمیرم خاطرنشان می‌کند: کار حفاری در دو محله قلعه در شمال و کوشک در شرق سمیرم اعتبار قابل توجهی نیاز دارد که طبق قول مساعد معاون وزیر نیرو تخصیص ردیف اعتباری آن از محل بودجه ملی پیگیری و نهایی خواهد شد.

عسگریان تصریح می‌کند: موضوع فرسودگی شبکه‌های آب روستاها و شهرها با حضور مسئولان و معاونان وزیر نیرو مطرح شد که قرار است با پیگیری‌های استانی و شهرستانی در سال آینده اعتبار خوبی برای این مهم نیز در نظر گرفته شود.

وی اظهار امیدواری می‌کند: این بار مسئولان بر سر وعده‌ها و قول‌های خود باشند و بودجه مورد نیاز برای تکمیل شبکه فاضلاب شهرستان را در اولویت کاری خود قرار دهند و این معضل را برطرف کنند.

کد خبر 364783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.