اصفهان می تواند پول پایدار تولید کند

دبیر سیاست محیط زیست مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری گفت: اصفهان به واسطه وجود ارزشمندترین کهن زاد بوم‌هایی که دارد به عنوان صندوق ارزی پایدار وطبق سلوک مردم در شرق استان استان پول پایدار تولید کند، اما متاسفانه چیدمان توسعه در استان بر طبل وابستگی معیشتی به منابع آب و خاک کوبیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد درویش ظهر امروز (چهارشنبه) در همایش ملی آموزش سبز، محیط زیست و ارتقای سرمایه انسانی با اشاره به اینکه در غربی ترین نقطه استان اصفهان منطقه "پشندگان" قرار دارد، اظهار کرد: این منطقه بسیار زیبا است و بهترین کیفیت رویش‌گاه‌های بلوط در زاگرس در همین منطقه  وجود دارد.

وی با بیان اینکه زیباترین آبشارهایی که در منطقه آسیای جنوب غربی و خاورمیانه وجود دارد در همین منطقه پشندگان است، افزود: بهترین و متنوع ترین پرندگان ایران متعلق به این منطقه بوده و پشندگان نام دیگر بهشت در استان اصفهان است. 

دبیر سیاست محیط زیست مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در این منطقه رویش‌های کرفس کوهی را داریم که یکی از گسترده‌ترین و ارزشمندترین رویشگاه‌ها در منطقه زاگرس است، گفت: متاسفانه به دلیل برداشت بی‌رویه، این رویشگاه تقریبا در معرض نابودی بود و به دلیل شیب قابل توجهی که ارتفاعات "شاهان کوه" در منطقه دارد نرخ فرسایش تا ۳۳ تن در هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: گروهی از دوستداران و سازمان‌های مردم نهاد محیطزیستی اصفهان تصمیم گرفتند به کمک مسئولان اداره منابع طبیعی گفت و گو تعاملی را با جامعه روستایی منطقه داشته باشند و از آنها بخواهند که اجازه دهند کرفکس های کوهی به بذر نشسته و گل دهند و این بذرها در خاک قرار گرفته و امکان زادآوری طبیعی آنها فراهم شود.

درویش گفت: در مقابل گروه دوستدارن محیط زیست به مردم قول دادند که شرایطی را فراهم کنند تا آنها بتوانند از مزایای کرفکس‌های کوهی که یکی از گونه های دارویی ارزشمند کشور است، بهره مند شوند.

وی ادامه داد: اعتمادی که بین تشکل‌های مردم نهاد استان با جامعه محلی برقرار شد ثمر داد و امروز شاهد این هستیم که در همین شرایط فعلی که از دشواری های و تخریب های بی رویه محیط زیستی کشور می نالیم در این منطقه با یک رویشگاه صد در صدی رو به رو هستیم.

دبیر سیاست محیط زیست مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری با تاکید به اینکه اکنون همه خانواده هایی که در منطقه هستند به طور متوسط پنج میلیون تومان درآمد از همین رویشگاه دارند، گفت: این مثال بارزی است از اینکه اگر به ارتقای سرمایه اجتماعی که یکی از موضوع های اصلی این همایش است به درستی بپردازیم و اگر منزلت تشکل های مردم نهاد و داوطلبان حوزه های محیط زیستی را ارتقا دهیم  و اجازه حس کردن آن را به مردم را نیز بدهیم تا به به طور عمیق شریک قدرت هستند در این صورت مردم بهترین عملکرد را برای حفظ زیست گون خودشان اعمال خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در منطقه‌ای که شهرستان فریدون شهر قرار گرفته فرهنگ و اقوام مختلفی در کنار همدیگر زندگی می کنند، افزود: لرها، بختیاری‌ها، گرجی ها، ارمنی ها و ترک ها در این منطقه ساکن هستند و در این محدوده طی ۴۰۰ سال قتلی اتفاق نیفتاده و در ایران و آسیا و در جهان منطقه ای بی نظیر بوده که افتخار آن متعلق به استان اصفهان است.

درویش گفت: از کارهای مهمی که آموزش و پرورش باید انجام دهد این است که الگوی مردم منطقه فریدون شهر و پشندگان را به زبانی جذاب و ساده و موثر وارد کتاب های درسی و آموزش‌ها در سطح استان و کشور کنند.

وی اضافه کرد: اگر که صحبت از جهان عاری از خشونت می‌کنیم و اگر با هجمه ایران هراسی در جهان رو به رو هستیم و دشمنان این کشور ما را مورد تحریم‌های ظالمانه قرار می‌دهنددیذرتن بزرگ کردن سلوک مردم ایران در چنین مناطقی می‌تواند کمک کند به اینکه کودکان، نوجوانان و جوانان این سرزمین به زیستن در عرصه‌ای به نام ایران افتخار کنند و جهانیان با چهره واقعی این مردم آشنا شوند.

درویش با بیان اینکه منطقه " جندق" در شهرستان خور و بیانکیکی از معدود مناطق از ایران است که با موج مهاجرت معکوس آن رو به رو هستیم، ادامه داد: این در حالی است  که مطابق آماری که معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری منتشر کرده است در طول نیم قرن اخیر بیش از ۳۵ هزار روستا از سکنه خالی شدند و تعداد حاشیه نشین ها از ۶۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۵۶ اکنون به آمار ۱۸ میلیون نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه بیشترین منابع انسانی، رسانه‌ها، سیاستمداران و ... در اصفهان فعالیت دارند، افزود: فرونشست در اصفهان و به ویژه در پارک کلاه قاضی و مورچه خورت با شتابی زیاد در حال پیشرفت است که این امر نگران کننده است.

دبیر سیاست محیط زیست مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری گفت:اصفهان به واسطه وجود ارزشمندترین کهن زاد بوم‌هایی که دارد به عنوان صندوق ارزی پایدار و طبق سلوک مردم در شرق استان استان پول پایدار تولید کند، اما متاسفانه چیدمان توسعه در استان بر طبل وابستگی معیشتی به منابع آب و خاک کوبیده شده است.

کد خبر 364775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.