مصرف پلاستیک در مدارس اصفهان به صفر می‌رسد

معاون پژوهش برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: در راستای ایجاد طرح مدارس جامع محیط زیست به عنوان عامل مهم در ارتقای محیط زیست طرح مدرسه بدون پلاستیک با هدف به حداقل رساندن مصرف پلاستیک در آموزش و پرورش اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامحسن سخایی ظهر امروز (چهارشنبه) در همایش ملی آموزش سبز، محیط زیست و ارتقای سرمایه انسانی با اشاره به اینکه محیط زیست موضوعی جهانی است، اظهار کرد: محیط زیست در سطح ملی و بین‌المللی در معرض تهدیدهای جدی است؛  انسان‌ها در سراسر دنیا در طول زمان به این درک رسیدند که آلودگی محیط زیست و عدم توجه به آن فاجعه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه آلودگی محیط زیست در هر گوشه‌ای از جهان که رخ دهد به تمام کره زمین آسیب می‌رساند، افزود: با وجود همه این اطلاعات بی توجهی به محیط زیست و تخریب آن به دست انسان هنوز عاملی تهدید کننده است.

معاون پژوهش برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با بیان اینکه محیط زیست به دلیل همبستگی بین اجزا و دایم در جریان بودن اتفاقات دارای پویایی است، گفت: فرهنگ صحیح در ارتباط با طبیعت باید بتواند روحیه طبیعت دوستی و هماهنگی با طبیعت را در انسان شکل دهد؛ باید نگاه انسان به محیط زیست و منابع طبیعی و تمام آنچه در اطراف او قرار دارد را متفاوت و به نوعی احساس مسئولیت در قبال آنها را در درون انسان ایجاد کرد.

نظری با تاکید به اینکه آموزش محیط زیست به منظور ایجاد فرهنگ عمیق است، افزود: باید تربیت افرادی که نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت دارند و دارای دانش، نگرش، انگیزه، تعهد و مهارت‌های لازم برای فعالیت‌های مختلف هستند در جهت ایجاد محیط زیست سالم و پاک و تعهد به نگهداری از آن برای نسل‌های آینده در دستور کار قرار گیرد.

فرهنگ، محرک توسعه پایدار است

وی با بیان اینکه فرهنگ عاملی اصلی و نیروی محرک توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست است، گفت:  فرهنگ از نظر پایلوت تمام رسوم ها، هنرها، علوم مذهب و رفتار سیاسی است که مجموعه آن باعث متمایز کردن جامعه نسبت به سایر جوامع می شود.

معاون پژوهش برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: این نکته حایز اهمیت است که توسعه فرهنگی نسبت به توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از وسعت بیشتری برخوردار است به طوری جامعه شناسان معتقدند پویایی در فرهنگ جامعه منجر به پیشرفت و توسعه در همه زمینه ها می شود.

وی ادامه داد: اگر به آدابی که در رسالت پیامبران نهفته است با نگاهی عمیق و دقیق بنگریم مشاهده خواهیم کرد که در واقع پیامبران نیز هر یک با تلاش و پیگیری فراوان نوعی فرهنگ را در میان مردم زمان خویش تثبیت کردند که پیامد آن به نفع خود مردم بوده است.

به گفته نظری؛ بر اساس آخرین آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار فناوری و اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در مجموع آمار جمعیتی دانش آموزی کشور بدون احتساب بزرگسالان حدود ۱۲ میلیون ۳۶۸ هزار نفر اعلام شده است که به تفکیک جنسیت حدود شش میلیون دانش آموز پسر و شش میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز دختر را در بر می گیرد.

وی اضافه کرد: با محاسبه ای بسیار ساده می‌توان اینطور برآورد کرد حتی با یک فرضیه که تمام دانش آموزان در خانواده های تک فرزند باشند می‌توان مخاطبان آموزش و پرورش را حداقل سه برابر این تعداد( ۳۶ میلیون) دانست. به گونه ای که دانش آموزان مخاطبان مستقیم و مادران و پدران مخاطبان غیر مستقیم به حساب می آیند.

معاون پژوهش برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان تاکید کرد: بنابراین آموزش و پرورش با آموزش های مستقیم و غیر مستقیم می تواند تاثیرات شگرفی در نیمی از جمیعت کشور بگذارد و هر گونه برنامه ریزی صحیح می تواند قدم های بزرگی در جهت ایجاد فرهنگ و حفاظت از محیط زیست بر دارد.

وی یادآور شد: اصولا برای ایجاد توسعه فرهنگی سه رویکرد را مطرح کردند، رویکرد مبتنی بر قانون که به موجب آن به وسیله مقررات و استاندارد ها جامعه را وادار به انجام نوع خاصی از رفتار یا پرهیز از آن می‌کند.

نظری رویکرد دوم را  مبتنی بر اخلاق دانست و گفت: در این رویکرد انسان تحت تاثیر خواسته های طبیعت نیست و نوعی احساس مسئولیت در مقابل مسایل دارد و رویکرد سوم مبتنی بر آگاهی است و این رویکرد منجر به پشتیبانی و گسترش فرهنگ سازی جامعه برای حفظ ارزش‌ها و انتقال آن به نسل های بعدی خواهد بود.

وی ادامه داد: مورد سوم در مقایسه با دو رویکرد دیگر قابلیت بیشتری برای تاثیر گذاری بسیار عمیق تر در جامعه را دارد و آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم ترین مجریان آموزش و ایجاد فرهنگ می تواند از این رویکرد در جهت توسعه فرهنگ، حفظ محیط زیست بهره ببرد.

معاون پژوهش برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان خاطر نشان کرد: تعلیم و تربیت فراهم آوردن زمینه ها و عوامل و به فعلیت رساندن و شکوفا کردن فرد در جهت رشد و تکامل اختیاری به سوی اهداف مطلوب بر مبنای برنامه‌های سنجیده است.

وی با بیان اینکه در این راستا و در ادامه ایجاد طرح مدارس جامع محیط زیست به عنوان عامل مهم در ارتقای محیط زیست طرح مدرسه بدون پلاستیک اجرایی می شود، افزود: با اجرای این طرح می خواهیم به خود و دانش آموزان این تعهد را بدهیم که مصرف پلاستیک در آموزش و پرورش به کمترین میزان برسد، برای تحقق این امر برنامه آموزشی برای معلمان و دانش‌آموزان با موضوع محیط زیست و پسماند و قطع مصرف پلاستیک اجرایی می شود.

کد خبر 364756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.