مردم عراق و سوریه داعش را شکست دادند،آمریکا نقشی نداشت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در همایش همکاری های اقتصادی ایران و استان های مرکز و جنوب عراق در کربلای معلا گفت که این مردم عراق و سوریه بودند که داعش را شکست دادند و آمریکا نقشی نداشت.

به گزارش ایمنا، «محمد جواد ظریف» روز چهارشنبه در این همایش که فعالان تجاری و صنعت گران دو کشور به علاوه استاندار کربلا و مسوولان محلی استان های کربلا، نجف، بابل، میسان، واسط و السماوه حضور داشتند، با طرح این سوال که چرا آمریکا در جاهای دیگر دنیا در مبارزه با تروریسم توفیق نداشته و فقط در عراق و سوریه این توفیق بدست آمده است، خاطرنشان کرد: پیروزی بر داعش در این دو کشور به دلیل مبارزات دو ملت عراقی و سوری است که خون پاک جوانان خود را در این راه دادند و برای همین این پیروزی ارتباطی با آمریکا ندارد؛ بلکه دستاورد ملت های منطقه است.

وی با اشاره به اینکه خون ملت ایران و عراق در مبارزه با تروریسم و همچنین براندازی رژیم دیکتاتوری صدام به هم پیوند خورده است، افزود: ما و ملت عراق دارای گذشته، حال و آینده مشترک هستیم و ملت ایران و همه اقوام و طوایف عراقی در کنار هم در جنگ با داعش و سقوط رژیم دیکتاتوری صدام شهید دادند.

ظریف از پذیرایی گرم مردم عراق از زائران خصوصا زائران ایرانی در ایام اربعین و مناسبت های مختلف تقدیر و تشکر کرد و گفت که هرساله برادران عراقی میزبان زائران ایرانی هستند و این میزبانی در ایام اربعین به اوج می رسد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: هدف از حضور ملت ایران از جمله تجار و فعالان اقتصادی در عراق فقط به خاطر مسائل اقتصادی نیست، بلکه نشانه عشق به اهل بیت (ع) و حضرت امام حسین (ع) است.

وی با اشاره به اینکه وجود عتبات عالیات در عراق قلب های دو ملت ایرانی و عراقی را به متصل کرده افزود: ما نیازی نداریم تا ایرانی‌ها را برای کار در عراق تشویق کنیم، بلکه فقط باید تلاش کنیم موانع را از مسیر این همکاری ها برداریم. اگر موانع برداشته بشود حجم روابط تجاری چندین برابر رقم فعلی خواهد شد.

به گفته وی، امروز علی رغم اینکه تعرفه ای که عراق بر ایران گذاشته بیش از تعرفه ای است که در مورد کشورهای عربی اعمال شده، اما حجم تبادل تجاری بین دو بالغ بر ۸ میلیارد دلار است؛ جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تعرفه را بین دو کشور به صفر برساند.

ظریف تأکید کرد: امروز علی رغم تحریم های یکجانبه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران سالانه به ارزش دو میلیارد دلار گاز و برق به عراق صادر می کند. اگر دو کشور تصمیم بگیرند که آمریکا حق ندارد برای این دو کشور همسایه، حد و حدود تعیین کند، همکاری در حوزه انرژی بسیار بیشتر شده و شرکت های ایرانی می توانند نیاز عراق را در این خصوص تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز ۸۰ شرکت فنی و مهندسی با قرار دادی به ارزش ۸ میلیارد دلار در عراق فعال هستند گفت که شرکت‌های فنی و مهندسی ایران از توانمند ترین شرکت ها در منطقه هستند و ظرفیت جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی عراق بعد از داعش بسیار زیاد است.

وی همچنین گفت که ایران از پنج سال قبل آمادگی خود را به طرف عراقی برای لغو کامل و متقابل روادید سفر بین دو کشور اعلام کرده و هنوز هم برای لغو روادید آماده است.

ظریف ادامه داد: اگر امکان لغو روادید توسط طرف عراقی وجود ندارد، ما آماده لغو روادید برای بازرگانان کشور هستیم و پیش نویس این توافق از دو هفته پیش به وزارت خارجه عراق ارائه شده است.

به گزارش ایمنا، محمد جواد ظریف بعد ازظهر یکشنبه وارد بغداد شد و طی دو روز اقامت در این شهر با مقامات ارشد و نیز شخصیت های سیاسی از طیف های مختلف این کشور دیدار و گفتگو کرد. وی سپس به اربیل و سلیمانیه رفت و با مقامات عالی اقلیم کردستان عراق دیدار کرد.

ظریف همچنین در سه همایش بزرگ اقتصادی ایران و عراق با حضور صدها مدیران صدها شرکت و فعالان اقتصادی دو کشور در بغداد، اربیل و سلیمانیه به ایراد سخنرانی پرداخت. وزیر امور خارجه، سه شنبه شب از سلیمانیه به نجف و سپس کربلا آمد تا ضمن شرکت در همایش فعالان اقتصادی، با شخصیت ها و گروههای عراقی در این شهر نیز دیدار و گفتگو کند.

منبع:ایرنا

کد خبر 364751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.