مرکز پژوهش‌ها بازوی فکری شوراها است

کاشان - رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کاشان گفت: برای نخستین بار این مرکز در دوره چهارم شورا و ابتدای سال جدید به صورت رسمی تشکیل شد و اساسنامه آن نیز با توجه به بازدید از مراکز پژوهشی شهرهای اصفهان، مشهد و دیگر شهرها تدوین شده است.

محسن نیازی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، با اشاره به تاریخچه تشکیل مرکز پژوهش های شوراهای اسلامی شهر که برای نخستین بار سال ۸۳ در شهر مشهد تشکیل شد، اظهار کرد: در آن مرکز طرح های پژوهشی، تهیه گزارش های مدیریتی، چاپ مجله مشهد پژوهی، چاپ کتاب، برگزاری کنفرانس های ملی و منطقه ای با عنوان برنامه های عملکردی مطرح شده و در سال ۹۵ کتابخانه و مرکز اسناد شهر و مرکز  مطالعات شکل گرفته است.

وی افزود: تا سال ۱۳۹۴ در ۴۰ کلانشهر و شهرهای بزرگ مراکز پژوهشی در کشور شکل گرفت.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کاشان، با بیان اینکه فعالیت این مرکز در شورای شهر از ابتدای سال ۹۷ سال آغاز شده، گفت: بازنگری اساسنامه مرکز مطالعات، تشکیل کمیته ها و کارگروه های مطالعاتی، تدوین برنامه راهبردی مرکز پژوهش ها، تعیین اولویت های پژوهشی توسط کارگروه ها و همفکری اعضای شورای شهر، برگزاری نشست های تخصصی، برنامه ریزی اولیه برگزاری دو همایش در سطح ملی و برنامه ریزی برای حمایت از پژوهش های مرتبط با کاشان از جمله برنامه‌های راهبردی این مرکز است.

نیازی اضافه کرد: در مجموع در برنامه راهبردی، عناوین حوزه عملکردی که قرار هست در این مرکز فعالیت کند شامل انعقاد طرح های پژوهشی و مطالعاتی با محققان، تهیه و تدوین گزارش های مدیریتی از جمله پژوهش  کاربردی، برگزاری نشست های تخصصی و علمی، تهیه پیوست های کارشناسی، انتشار مجله تخصصی کاشان برنامه ریزی شده است.

وی تصریح کرد: حرکت در راستای سیاست های مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کاشان در بخش سیاست گذاری تدوین شده است.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کاشان خاطرنشان کرد: نخستین بحث در شناسایی مسائل و دغدغه های اصلی نیازهای واقعی شهر و مدیریت شهری است که این مرکز می خواهد به نوعی بازوی فکری و پژوهشی کمیسیون های شورا باشد.

وی با تاکید بر اینکه این مرکز وظیفه تدوین دانش سازمانی و به نوعی اطلاع رسانی عمومی جهت آگاهی‌ بخشی به شهروندان را دارد، گفت: مرکز مطالعات پژوهشی شورا مشارکت علمی در مباحث شورا و تدوین پیوست های کارشناسی، ارزیابی عملکرد سازمان ها و نهادها با رویکرد مشورتی و فکری دارد و در هیچ حوزه و نهادی در کار اجرایی دخالتی ندارد.

نیازی این مرکز را به عنوان بازوی تخصصی و فکری شورا دانست و گفت: مرکز با استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی و علمی اندیشمندان و محققان برای تصمیم سازی بهینه‌تر، کمک به توسعه پایدار شهری و حاکمیت راهبردی در شورا در حوزه سیاست گذاری فعالیت دارد.

وی اظهار کرد: بر این مبنا و با توجه به مدیریت شهری هشت کارگروه عمران ، معماری و شهرسازی، مدیریت راهبردی و چشم انداز شهری، اقتصادی حقوقی و گردشگری، حمل و نقل ترافیک و انرژی، بهداشت سلامت و خدمات شهری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و گروه فرهنگی ورزشی اجتماعی و پایش های خانواده در مرکز مطالعات شکل گرفت که هر گروه پنج عضو از هیئت علمی دانشگاه های منطقه کاشان را دارد.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر کاشان با اشاره به تدوین موضوعات پژوهشی و راهبردی شهر در این مرکز گفت: متخصصان با بررسی و استعلام ۵۰۰ موضوعی که در مرکز پژوهشی شهرداری کار شده بود ، اولویت های پژوهشی مشخص شد.

وی افزود: برنامه ریزی برگزاری نشست های تخصصی در حوزه آب، شهر هوشمند، آینده پژوهی کاشان، مسائل فرش دستباف، معماری کاشان با حوزه انرژی، آسیب شناسی خانواده و مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و صنعت برنامه یک‌ساله این مرکز برای اجرا است.

نیازی از برگزاری "نخستین همایش بزرگ ملی کاشان در آیینه پژوهش ها" در اردیبهشت ماه ۹۸ خبرداد و خاطرنشان کرد: این همایش به منظور هم افزایی دانش و معرفت پیرامون کاشان، شناسایی فرصت ها و چالش های کاشان و ارایه یک چشم انداز توسعه‌ ای و آینده پژوهی برگزار می شود که از هم اکنون دعوت می شود تمامی اندیشمندان و محققان در این حوزه فعال باشند.

وی با اشاره به نخستین آیین تقدیر از پژوهشگران برتر مدیریت شهری گفت: اهداف این تقدیر، شناسایی محققان و پژوهشگرانی است که در حوزه کاشان کار کرده اند، شناسایی دستاوردهای پژوهشی و حوزه مطالعاتی، تشکیل بانک اطلاعاتی از انسجام و تجمیع کارهای پژوهشی که پراکنده انجام شده و مقدمات ایجاد تعامل با پژوهشگران و فرهیختگان و به نوعی تشویق به تکریم پژوهشگران بود.

نیازی اضافه کرد: در مجموع ۳۱۶ طرح در قالب مقالات علمی پژوهشی، کتاب و پایان نامه های دانشجویی در حوزه های مختلف پس از اعلام فراخوان به دبیرخانه ارسال شد که  براساس آیین نامه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت تمام آثار پژوهشی در مورد مدیریت کاشان با بازه زمانی یک‌ساله اخیر ، مورد بررسی و انتخاب برگزیدگان قرار گرفت.

کد خبر 364748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.