آثار و تبعات آلودگی محیط زیست کمتر از جنگ نیست

مشاور معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور و مجری ملی پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان، گفت: در زمان جنگ کشاورزان اصفهانی نقش تعیین کننده‌ای در جنگ داشتند و نیاز کشور را تامین می‌کردند. آثار و تبعات الودگی محیط زیست کمتر از جنگ نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی وطنی روز چهارشنبه – ۲۶ دی ماه- در همایش ملی ساختمان پایدار و انرژی، اظهار کرد: امیدوارم روزی  برسد، همانگونه که ما به گذشتگانمان افتخار می‌کنیم، نسل‌های آینده نیز به ما افتخار کنند.

 وی افزود: اصفهان را در تمام دنیا با آثار تاریخی آن می‌شناسد و این استان دیگر ظرفیت توسعه صنایع آب بَر و آلاینده محیط زیست را ندارد، استان اصفهان سومین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در کشور را دارد که برازنده آن نیست. در زمان جنگ کشاورزان اصفهانی نقش تعیین کننده‌ای در جنگ داشتند و نیاز کشور را تامین می‌کردند. آثار و تبعات الودگی محیط زیست کمتر از جنگ نیست.

مشاور معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور اضافه کرد: تا به حال هر مسئولیتی به مردم اصفهان داده شده به نیکی از عهده آن برآمده‌اند، از مردم اصفهان می‌خواهیم که در زمینه آب، انرژی و بهینه‌سازی آن در ساختمان نیز پیش قدم شوند.

۲۲ درصد گازهای گلخانه‌ای کشور در ساختمان‌ها تولید می‌شود

وطنی گفت: بیش از یک سوم انرژی کشور در ساختمان ها مصرف و ۲۲ درصد گازهای گلخانه ای نیز در این بخش تولید می‌شود. ایران در حال حاضر دارای رتبه دوم جهان از نظر انتشار سرانه دی اکسید کربن در بخش مسکونی را دارد، با وجود اینکه در مجموع منابع نفت و گاز مقام اول جهان را داریم اما نتوانسته‌ایم فناوری آن را توسعه دهیم.

مجری ملی پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان یادآور شد: قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ تصویب شد و همزمان با آن قانون تشکیل شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شد با مطرح شدن موضوع احیا و عملیاتی کردن این قانون، اکنون بیش از سه هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که فقط در سال گذشته بالغ بر بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان در اقتصاد کشور تاثیر داشته‌اند، شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ هایی که همه توسط دانش آموختگان کمتر از ۳۰ ساله تاسیس و راه‌اندازی شده است و این نشانه اعتماد به جوانان است.

وطنی خاطر نشان کرد: باعث خجالت است وقتی که از جایگاه کشور در مصرف انرژی در برابر تولید ناخالص ملی آن سخن به میان می‌آید. البته در اسناد بالا دستی برای اجرای دقیق و مصرف بهینه انرژی کمبودی وجود ندار.

چه کنیم تهدید تبدیل به فرصت شود؟

وی مطرح کرد: وظایف دولت، وزارت نیرو، نفت، راه و شهرسازی مشخص است، اما چه کنیم تهدید تبدیل به فرصت شود؟

وطنی افزود: باید الگوسازی و مدل سازی کنیم و سبک نمونه موفق در بهینه‌سازی مصرف انرژی را به مسئولان کشور عرضه کنیم، قرار نیست مسئولان تهرانی مشکلات و میزان مصرف انرژی در استان اصفهان را بررسی کنند استانی که در بازیافت آب و سایر مباحث تکنولوژیک نشان داده‌است اگر بخواهد می‌تواند راهکار حل مشکلات را بیابد و عملی کند.

مشاور معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور اعلام کرد: این همایش نقطه عطفی در بهبود وضعیت آب، انرژی و ساختمان استان اصفهان است که می‌تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. چندین واحد دانشگاهی قوی در استان اصفهان وجود دارد که ظرفیت های علمی این استان است و می تواند کمک دیگری برای تبدیل تهدیدها به فرصت باشد.

وی اظهار کرد: مردم اصفهان نباید نگران اشتغال باشند اجرای همین مباحث انرژی شغل های بسیاری ایجاد می‌کند.

وطنی خاطر نشان کرد: بر اساس پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان قرار است ۲۵ درصد انرژی ساختمان‌های موجود کاهش یابد و برای ساختمان‌های تازه تاسیس نیز باید ۶۰ درصد مصرف انرژی کاهش یابد. با توجه به اینکه وزیر راه و شهرسازی از ساخت ۶۰ هزار هکتار در قالب ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در سال ۹۷ خبر داده و در این طرح بیان شده است که ۲۲ هزار هکتار از این طرح در استان اصفهان ساخته می‌شود تقاضای من این است اجازه ندهیم ساختمانی که در آن بیش از ۶۰ درصد انرژی بهینه سازی می‌شود، ساخته شود .

مجری ملی پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان با بیان اینکه پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان در سه مرحله باید اجرایی شود، افزود: مولفه اول آن  بررسی و بازبینی اسناد سیاسی، قوانین و استانداردهای کارایی انرژی و محیط زیست در کنار برچسب انرژی ساختمان با هدف طراحی، برنامه ریزی و عملیاتی بین بخشی و اجرای آن است. مولفه دوم اجرای پروژه‌های پایلوت کارایی انرژی و محیط زیست در ساختمان‌های نمونه و اجرای فرایند ارزیابی و صحت سنجی است که امسال در ۱۰ ساختمان در تهران با  ۴۸ راهکار فناورنه با رویکرد ارتقا کارایی موتورخانه ها اجرا شده و قرار است در فاز بعدی ۴۰۰ ساختمان اداری، مسکونی، تجاری، آموزشی و بهداشتی توسط شرکت‌های دانش بنیان پایش شود.

وی افزود: مولفه سوم ایجاد تحول ساختار بازار انرژی به منظور توسعه بازار رقابتی بهینه سازی انرژی و محیط زیست ساختمان، توسعه زیرساخت نهادی و ایجاد ظرفیت لازم برای گسترش فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی، است. در این پروژه متعهد شده‌ایم که ساختمان های جدید باید ۱۵۳ میلیون تن تا سال ۲۰۲۹ کاهش انتشار کربن دی اکسید داشته باشد. ایجاد مرکز اموزش حرفه‌ای مدیریت انرژی در ساختمان و راه اندازی کمپین‌های آگاهی بخشی و مکانیزیم‌های پایدار باز، خدمات انرژی اهداف این پروژه است که صدور گواهی انرژی و محیط زیست در بازار بورس کشور را باعث می‌شود.

کد خبر 364745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.