راهکارهای معرفی و تبیین دستاوردهای چهل ساله انقلاب

همایش مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی، فرمانداری‌ها و شهرداری‌های استان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز چهارشنبه- ۲۶ دی ماه- در سالن همایش صدا و سیمای اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید رمضان شجاعی کیاسری، دبیر ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در این نشست اظهار کرد: هر چند در عصر حاضر تعریف رسانه تا حدودی عوض شده است، اما به طور کلی رسانه باید چند مولفه ویژه داشته باشد؛ از راه دور خبر ارسال کند،  جمعیتی به عنوان مخاطب داشته باشد و همچنین پیامی برای انتقال داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر به روابط عمومی به چشم سمتی نگریسته می شود که افرادی که جایگاهی ندارند و از همه جا رانده شده اند، آن را اشغال کرده اند؛ این در صورتی است که روابط عمومی حوزه ای کاملا تخصصی و چشم بیدار جامعه است.

شجاعی کیاسری تأکید کرد: وظیفه روابط عمومی این است که عملکرد سازمان و نهاد ها را به مردم اطلاع رسانی کند، اما متأسفانه به دلیل ضعف در این عملکرد، نوع کارکرد سازمان ها از نگاه مردم پوشیده است. مدیران روابط عمومی خود یک رسانه هستند و می توانیم بگوییم که در چند سال دیگر شاید صدا و سیمایی وجود نداشته باشد.

دبیر ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور تأکید کرد: در گذشته رسانه تزریقی بود و مردم حق انتخاب نداشتند، اما امروزه حق انتخاب بیشتر شده و شبکه و رسانه‌ای بیشتر مخاطب جذب می کند که نیاز آنها را بهتر شناسایی کرده باشد؛ هرچند مخاطب تنوع طلب است.

موفق ترین مدیر کسی است که از ابزارهای به روز نهایت استفاده را بکند

وی افزود:در حال حاضر گوشی موبایل یه یک رسانه تبدیل شده و به قول وزیر کشور فضای مجازی مانند قیامت شده است؛ هر شخصی هر آنچه که در دست دارد در این فضا به اشتراک می گذارد، اما با این تفاوت که ممکن است واقعیت نداشته باشد.

شجاعی نیاسری گفت: در چنین فضایی باید نیاز آنی و آتی مخاطب را شناخت و برای آن برنامه ریزی کرد، امروزه کارکرد به سرعت رسانه بستگی دارد و ممکن است حتی یک کانال خانوادگی یک خبر را بزرگ کند.

دبیر ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور تأکید کرد: مدیران روابط عمومی باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند و موفق ترین مدیر کسی است که از ابزارهای به روز نهایت استفاده را بکند. اگر کانالی وجود داشته باشد که مدیران کشور از طریق آن در دسترس باشند و حتی با مردم در این فضا در ارتباط باشند، بسیار مفید است؛ هم برای مدیران و هم برای مردم.

وی افزود: امروزه تور رسانه ای باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا دستاوردها و عملکردها را راحت و آسان در اختیار مردم قرار دهیم. عملکرد نظام جمهوری اسلامی را باید به این وسیله به گوش مردم رساند تا آنها بدانند در چه شرایط سخت تحریم، جنگ و ... به این جا رسیده‌ایم؛ این در صورتی است که اعداد و ارقام کارکرد خود را از دست داده ند؛ وظیفه ما این است که به روز شویم.

به جای ارائه آمار غلط باید مردمی و خدمت گزار باشیم

جعفر عسگری، رییس ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در اصفهان که یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود، اظهار کرد: برای هر موهبی تکلیفی وجود دارد و یکی از نخستین نعمت‌ها در نظام جمهوری اسلامی ولایت است، که تکلیف ما در برابر آن این است که اطاعت پذیر و معتقد به ولایت نه تنها در سخن، بلکه در عمل باشیم.

وی تصریح کرد: دومین موهبت، این است که انقلاب ثمره خون شهدا از صدر اسلام تا کنون است، بنابراین باید قدر خون این شهدا را بدانیم و با اطلاع رسانی درست و به موقع تلکیف خود را در این زمینه انجام دهیم. علی رغم همه سوء مدیریت‌ها و دشمنی‌ها، دستاوردهای انقلاب در داخل و خارج مشخص است؛ شاید این دستاوردها در داخل برای برخی قابل پذیر نباشد، اما از دید جهانی پذیرفته شده است.

عسگری خاطر نشان کرد: البته مردم ما نیز به این دستاوردها واقف هستند، یکی از شواهد آن این است که دیدیم در این شرایط سخت اقتصادی، حضور مردم در صحنه دفاع از انقلاب چگونه بود؛ امسال راهپیمایی ۱۳ آبان بسیار باشکوه تر از سال های قبل برگزار شد.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه چگونه باید شکر نعمت‌های انقلاب را به جا آورد، گفت: شکر این نعمت را باید با خدمت صادقانه، با مردم بودن و به درد دل مردم گوش دادن به جا آورد؛ نه با آمار غلط دادن و به نمایش گذاشتن زندگی‌های اشرافی.

پست و مقام موهبت است، اما...

وی افزود: پست و مقام سومین موهبت است و این جایگاه امتحان ما است، باید همیشه با خود فکر کرد که در این مسند آیا به فکر آینده خود و  جناح خود هستید، یا به فکر آینده مردم؛ شکر گذاری این موهبت نیز با خدمت صادقانه محقق می شود.

عسگری تأکید کرد: در خصوص چهلمین سال پیروزی انقلاب باید توجه داشته باشیم که تبیین دستاوردهای انقلاب در این چهل سال به خوبی انجام شود، در این راستا روش‌هایی همچون ارائه آثار فاخر مکتوب، استفاده از فضای مجازی، نمایشگاه دستاوردهای انقلاب، تبلیعات و فضا سازی، برند سازی ومشخص کردن شعار(افتخار به گذشته و امید به آینده)، استفاده از ظرفیت‌های صدا و سیما، تهییج مردم و برگزاری مراسم باید در اولویت قرار گیرد و این موارد طبق فرمایشات رهبری باید به صورت باورپذیر برنامه ریزی شود.

وی افزود: باید تمام تلاشها برای تشویق حضور مردم در ۲۲ بهمن باشد؛ چرا که برنامه دشمن این است که مردم را نا امید کنند. جشن‌های انقلاب بعد از دهه فاطمیه و ۲۲ بهمن می تواند ادامه دار باشد. نورافشانی در شام ۲۲ بهمن انجام می شود و منتظر پیشنهادات و حمایت مدیران روابط عمومی هستیم.

نقطه ضعف ایران در داخل و خارج، در بحث اطلاع رسانی است

حبیب الله ارزانی، رییس جدید کانون‌های مساجد کشور نیز در این همایش با بیان آیه ای از قران کریم اظهار کرد: پیامبر مبلغ بود و اطلاع رسانی از آن زمان بوده و به بهترین نحو انجام می شده است.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، ما نظامی را تعریف کردیم که تحت حاکمیت خدا است و آن جمهوری اسلامی است، همچنین یک زمین بازی برای خودمان تعریف کردیم که طبیعتا با مخالفان و رقبایی مواجهه است، اما نکته اینجا است که ما آمده‌ایم تا اسلام را نگه داریم، نه خودمان را و این در حالی است که در این پلت فورم جهانی، بیشتر مردان قدرت و سیاست به دنبال نگه داری خود در این زمین بازی هستند.

وی با اشاره به تاثیرات انقلاب، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین کشوری که وارد این عرصه شده، تعاملات دنیا در عرصه سیاسی را به هم زده است، ببینید روزانه نام ایران در خبرگزاری‌های دنیا چند بار تکرار می شود!

رییس جدید کانون‌های مساجد کشور خاطر نشان کرد: لبنانی ها انقلاب خود را از ایران دارند و یاد گرفتند، امام خمینی (ره) در بسیاری از کشورها طرفدار دارد  و این امر نشان می دهد انقلاب اسلامی در کشورهای دیگر هم محبوبیت دارد و تاثیر گذار بوده است.

ارزانی تأکید کرد: نقطه ضعف ایران در داخل و خارج، در بحث اطلاع رسانی است؛ معرفی کارهای انجام شده هم به خوبی صورت نگرفته این در حالی است که امروزه اطلاع رسانی‌ها به قالب نوین و قابل فهم نیاز دارد و اگر این نباشد دیگر (بلغ)نیست، (وصل) است.

وی تصریح کرد: مشکل استان اصفهان هم در حوزه اطلاع رسانی این است که تعاملات کشوری کمتری دارد و گر نه این استان به دلیل ظرفیت های بالایی که دارد می‌توانست بیشتر از این در همه عرصه‌های کشور نقش آفرینی کند.

کد خبر 364724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.