ایده ۸۰ میلیون محیط بان محقق شود

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: وضعیت محیط زیست خوب نیست، باید ایده ۸۰ میلیون محیط بان محقق شود و نیاز است که ۸۰ میلیون محیط بان را در کشورمان ببینیم تا سلامت خود و فرزندانمان به خطر نیفتد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ جمشید محبت‌خانی، شامگاه سه‌شنبه در پنجمین جشنواره مردمی یحیی که به همت انجمن یوزپلنگ ایرانی و دوستداران محیط زیست برگزار شد، به ۱۲۳ شهید محیط بانی که در راه دفاع از طبیعت جان خود را از دست داده‌اند و ۲۰۰ محیط بان جانباز اشاره کرد و گفت: محیط بانان بازوی اجرایی سازمان محیط زیست هستند، زحمات محیط بانان را نسل‌های آینده باید قضاوت کنند.

وی افزود: در حال حاضر ۳۴۰۰ محیط بان در مجموعه یگان حفاظت سازمان محیط زیست خدمت می‌کنند و بیشترین مظلومیتی که این قشر دارند استفاده لشکری از آنها است اما مانند کارمندان دولت سختی کار ندارند و این یکی از معضلاتی است که این عزیزان با آن روبه‌رو هستند.

محبت خانی به دیدارماه گذشته عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با ۲۰۰ محیط بان و تبادل نظر با آنها اشاره کرد و گفت: اولویت اول رییس سازمان محیط بان است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون محیط بانان در صورت درگیری با متخلفان شکار و آسیب دیدن فرد متخلف باید دیه را خودشان پرداخت می‌کردند، اظهار کرد: یگان حفاظت محیط زیست سال آینده ۳۵ میلیارد تومان اعتبار مستقل خواهد داشت و همه محیط بانان مانند نیروهای انتظامی بیمه خواهند شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: علت کاهش چند درصدی جمعیت حیات وحش آسیب زدن به آب، خاک و هوا کشور بوده است، محیط بان باید اختیاراتی داشته باشد که از آب، خاک و هوا کشور پاسداری کند تا حیات به خطر نیفتد.

وی گفت: وضعیت محیط زیست خوب نیست، باید ایده ۸۰ میلیون محیط بان محقق شود و نیاز است که ۸۰ میلیون محیط بان را در کشورمان ببینیم تا سلامت خود و فرزندانمان به خطر نیفتد.

حفاظت از محیط زیست با همراهی مردم محقق می‌شود

هم‌چنین، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: تغییر رویکرد از حفاظت صرف به حفاظت در نظر گرفتن مردم و مشارکت آن‌ها برای بهره‌برداری پایدار یکی از شیوه‌های جدید سازمان محیط زیست است.

حمید ظهرابی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف این رویکرد، روزهای سختی را می‌گذرانیم؛ شاهد رویدادهای ناگوار شهادت محیط بانان و آسیب دیدن شکارچیان هستیم و باید برای این معضل چاره اندیشی کنیم چرا که نباید وظایف سازمان محیط زیست با منافع مردم در تضاد قرار بگیرد.

وی افزود: برخی مردم ما را متهم به خیانت به محیط زیست و طبیعت می‌کنند، اما در تلاش هستیم که دانش دوستداران طبیعت و اصحاب رسانه ارتقا یابد تا ما را متهم به خیانت نکنند.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن تقدیر از ۱۲۳ شهید محیط بانی که جان خود را فدای طبیعت ایران کرده‌اند، گفت: اگر دنبال راهی هستیم که محیط زیست و طبیعت را حفظ کنیم،‌ راه کارها نباید در تضاد با منافع مردم باشد. شیوه‌هایی که متکی بر حفاظت صرف و بکاری گیری اسلحه برای تقابل با منافع دیگران است، در دنیا شکست خورده است.

ظهرابی با اشاره به اینکه منافع اقتصادی بر تغییر رویکرد انسان‌ها تاثیرگذار است، تصریح کرد: در سفرهایی که به مناطق مختلف داریم بیشتر درخواست‌های مردم برای ساخت جاده، کارخانه و... است؛ زمانی می‌توانیم مناطق را حفاظت کنیم که مردم همراه باشند و منافع آن‌ها مردم تأمین شود و حفاظت محیط زیست را مطالبه کنند.

وی گفت: سعی داریم تا از رویکرد حفاظت صرف به سمت حفاظت برویم و سایر ذی‌نفعان را هم مشارکت بدهیم. راهی که همه دنیا رفته است را باید برویم و منصفانه نیست که متهم به خیانت به محیط زیست شویم.

کد خبر 364712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.