ایده هنر باید از زیست روزانه آغاز شود

یک آهنگ ساز اصفهانی گفت: ترانه اصفهانی نشنیده ایم که خنده دار نباشد، دلیل آن هم غم آلود بودن زندگی اصفهانی ها و زندگی سخت مردم اصفهان در طول تاریخ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست گپ‌وگفتی درباره ترانه ، لحجه، لحجه اصفهانی شامگاه گذشته _۲۵ دی ماه_ در اصفهان برگزار شد. در این نشست سینا فرزادی پور اظهار کرد: ایده هنر باید از زندگی و زیست روزانه آغاز شود. برای مثال ماندگار ترین کار استاد کسایی قطعه "سلام علیکم" است که از زیست روزانه هنرمند برخواسته و همین موضوع دلیل ماندگاری این اثر است.
این آهنگساز ادامه داد: تاریخ لحجه اصفهانی به زمان ساسانی باز می گردد و از دوره صفوی لحجه اصفهانی درباری وجود دارد که بسیار سخت است. "دم پل خواجو یارو وایساده..." قدیمی ترین ترانه ای می باشد که با گویش اصفهانی در یادها مانده ولی تاریخ دقیق ورود لحجه به موسیقی مشخص نیست.
وی با اشاره به درون مایه طنز لحجه اصفهانی، گفت: ترانه اصفهانی نشنیده‌ایم که خنده دار نباشد، دلیل آن هم غم آلود بودن زندگی اصفهانی ها و زندگی سخت مردم اصفهان در طول تاریخ است. مردمان اصفهان برای فراموش کردن غم ها و سختی ها به شادی رو می آوردند، به همین دلیل آدم های حاضر جوابی هستند.
فرزادی پور درباره ایده ساخت و اجرا ترانه های اصفهانی تصریح کرد: زمانی که این ایده در گروه موسیقی ما مطرح شد، بزرگترین مشکل پیدا کردن شعرهای اصفهانی بود. به عنوان یک اصفهانی با افتخار به لحجه اصفهانی آهنگ می سازیم و می خوانیم.
آهنگساز اصفهانی در پایان افزود: مهمترین مسئله یک ایده تبدیل شدن آن ایده به یک جریان است که دیگران هم آن را انجام دهند. در ساخت آلبوم با لحجه اصفهانی مشکل شعر داریم، شعر اصفهانی که درون مایه مناسب را بتواند با لحجه اصفهانی بیان کند وجود ندارد.

کد خبر 364709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.