بن بست بر فضای سیاسی انگلیس حاکم شد

پس از شکست سنگین نخست‌وزیر انگلیس در پارلمان این کشور بر سر توافقنامه پیشنهادی خروج از اتحادیه اروپا، سایه ابهام، ناامیدی و بی‌اعتمادی بر فضای سیاسی انگلیس حاکم شده است.

به گزارش ایمنا، «ترزا می» شامگاه سه‌شنبه رکورد نخست وزیران تاریخ این کشور را در شکست از پارلمان به ثبت رساند. او با اختلاف ۲۳۰ رأی نتوانست توافقنامه‌ای را که برای دست‌یابی به آن دو سال با اتحادیه اروپا چانه‌زنی کرده و سرانجام دو ماه پیش به تائید شورای اروپا رسیده بود، از سد پارلمان عبور دهد.

پیش‌از این، دولت «رمزی مک‌دونالد» در سال ۱۹۲۴ با اختلاف ۱۶۶ رأی از پارلمان شکست خورد و انتخابات سراسری آغاز شد. جیمز کالاگان هم در سال ۱۹۷۹ با اختلاف ۸۹ رأی و استنلی بالدوین در سال ۱۹۲۴ با اختلاف ۷۷ رأی از پارلمان شکست خوردند.

اگرچه به لحاظ قانونی، « می» نیازی به رأی موافق پارلمان نداشت تا توافقنامه برگزیت را اجرا کند، اما در شرایط حساس کنونی که شکاف عمیقی در میان سیاستمداران و افکار عمومی درباره آینده برگزیت وجود دارد، او بیش از هر چیز به پشتوانه پارلمان نیاز دارد تا ادامه روند خروج از اتحادیه اروپا را با اراده قوی‌تری دنبال کند.

بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نوسانات اقتصادی ناشی از برگزیت در دو سال گذشته، رأی مردم انگلیس را درباره خروج از اتحادیه اروپا تغییر داده و آن‌ها خواستار برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت هستند. تحلیل گران بر این باورند که قفل بن‌بست برگزیت تنها با کلید رأی مردم باز می‌شود. با این‌حال «ترزا می» که از سوی بسیاری از نزدیکانش به یک‌دندگی مشهور است، بارها مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی مجدد اعلام کرده و تأکید دارد که دولت به اجرای رأی سه سال پیش مردم مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا متعهد است.

به‌هرروی توافقنامه پیشنهادی «می» در جریان رأی‌گیری تاریخی سه‌شنبه‌شب پارلمان، رأی نیاورد و حزب کارگر بلافاصله صلاحیت دولت را به چالش کشید. بر اساس برنامه اعلام‌شده، نمایندگان مجلس چهارشنبه‌شب درباره عدم صلاحیت دولت رأی‌گیری خواهند کرد.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر پس از شکست سنگین دولت در پارلمان عنوان کرد که دو سال وقت پارلمان صرف توافقی شد که به رأی مردم احترام نمی‌گذارد. وی تصریح کرد که در رأی‌گیری چهارشنبه‌شب، نمایندگان مجلس بی‌اعتمادی خود را به دولت اعلام خواهند کرد.

اینک «ترزا می» تنها اندکی فرصت دارد تا برای دفاع از دولت و جایگاه خود مبارزه کند. در این رأی‌گیری به نظر می‌رسد که هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر و ۱۰ نماینده حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند از دولت حمایت کرده و این تعداد کافی است تا «می» در مقام خود بماند.

اما اگر دولت رأی اعتماد نیاورد تمام معادلات به هم می‌ریزد و نخست‌وزیر ۱۴ روز فرصت خواهد داشت تا رأی اعتماد پارلمان را کسب کند، در غیر این صورت انتخابات سراسری آغاز خواهد شد.

منبع:ایرنا

کد خبر 364707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.