سازمان‌های مردم نهاد در حوزه کاهش تصادفات فعال شوند

تیران- عضو هیئت علمی روانشناسی دانشگاه‌آزاد خوراسگان گفت:  سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مدنی در حوزه کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در راه‌ها فعال شوند و دستگاه های دولتی از ایده و نظرات آن‌ها استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از تیران، دکتر سید حمید آتش پور در نشست تخصصی علمی رفتارشناسی و بررسی نقش فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در پیشگیری از تصادفات اظهارکرد: ایجاد دغدغه عمومی در بین مردم و بهره گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در کاهش تصادفات امری مهم که کمتر تاکنون از آن استفاده شده‌است.

وی افزود: سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مدنی در حوزه کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در راه‌ها فعال شوند و دستگاه‌های دولتی از ایده و نظرات و توان آن‌ها به دلیل و قابلیت‌های بالا و گستردگی بیشتر کاری برای رفع چالش‌ها و مشکلات استفاده کنند.

هیئت علمی روانشناسی دانشگاه آزاد خوراسگان با بیان اینکه خلاقیت و مدیریت منابع توسط سازمان های مردم نهاد بیشتر مورد توجه است، تصریح‌کرد: محدودیت‌های دستگاه‌های اداری مانع از انجام بسیاری از فعالیت‌های خاص و ویژه خواهد شد.

وی به ظرفیت رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی نیز اشاره‌کرد و گفت: توان رسانه‌ها در انتقال مفاهیم، آموزش فرهنگ ترافیک و ایجاد دغدغه اجتماعی بسیار مورد توجه و اساسی است و باید رسانه ها این توان و ظرفیت خود را برای کاهش تصادفات بکار گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه‌ آزاد خوراسگان بر شناخت عوامل تخلف در هر منطقه، بررسی رفتارهای مردم و انجام فعالیت‌های مطالعاتی را برای تدوین یک برنامه جامع تاکیدکرد و گفت: فعالیت مطالعاتی صورت گرفته برای هر بخش کشور متفاوت است و باید بر اساس نتایج مطالعاتی برنامه‌ریزی و راهکارسنجی صورت بگیرد.

وی  بازآموزی هنجاری بر اساس هنجارهای هر شهرستان نیز از عوامل موثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله تصادفات عنوان‌کرد و گفت: با توجه به هنجارها و ارزش های مردم برنامه آموزشی تدوین شود.

وی بر دوری از فعالیت‌های سلیقه ای نیز تاکیدکرد و گفت: فعالیت های آموزشی به دور از اعلام نظرهای سلیقه‌ای و با سرفصل‌های مشخص باشد و از کارشکنی‌های افراد به صورت سلیقه‌ای جلوگیری کرد.

آتش‌پور با بیان‌اینکه بعضی از افراد به دلیل مسوولیت شغلی در خصوص برخی از فعالیت های مخالفت می‌کنند، خاطرنشان‌کرد: باید موضوعیت کار و حساسیت‌ها برای آن‌ها تبیین تا از مخالفت و مشکل تراشی آن‌ها جلوگیری شود.

وی تشکیل کارگروه عملیاتی برای اجرای مصوبات در حوزه کاهش تصادفات را مهم دانست و گفت: باید کارگروه توان اجرایی و عملیاتی برای اجرای پروژه و طرح های مصوب را داشته باشد تا اینکه قادر به افزایش کارکرد چنین نشست‌هایی باشد.

کد خبر 364670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.