هزینه‌های نگهداشت شهر ۷۰ درصد افزایش یافته است

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: هزینه های نگهداشت شهر نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است و برای حفظ وضع موجود روزانه پنج میلیارد تومان از سوی شهرداری هزینه می‌شود.

به گزارش ایمنا، بتول گندمی در نخستین "جشنواره پاکیاران شهر امید و زندگی" که با حضور رییس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد برگزار شد، با بیان این که یکی از دغدغه های اعضای شورای شهر در حوزه شهرداری کاهش هزینه هاست، اظهار کرد: کاهش هزینه ها را زمانی می‌توانیم در دستور کار قرار دهیم که بتوان درخصوص برخی مفاهیم با شهروندان تعامل و گفتگو کنیم و دغدغه مشترکی بین مردم و مسئولان شکل گیرد.

وی گفت: هزینه های  نگهداشت شهر نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است و برای حفظ وضع موجود روزانه پنج میلیارد تومان از سوی شهرداری هزینه می‌شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد همچنین تصریح کرد: دغدغه هایی در حوزه نگهداشت شهر اعم از رفت و روب و جمع آوری زباله وجود دارد که اگر از طریق آموزش شهروندی بتوانیم مشارکت خوبی با شهروندان ایجاد کنیم، فواید بسیاری برای مدیریت شهری در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نخستین فایده کاهش هزینه‌هاست، اظهار کرد: با تولید کمتر زباله هزینه های ناشی از جمع‌آوری نیز کاهش می‌یابد و هزینه کمتری به شهر تحمیل می‌شود.

گندمی خاطرنشان کرد: بازیافت و تفکیک زباله از مبدأ دومین نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ روزانه ۲۲۰۰ تن زباله از سطح شهر مشهد جمع آوری می‌شود و اگر بخشی از این زباله‌ها را به چرخه مصرف بازگردانیم، موجب صرفه‌جویی در منابع موجود شهر و کشور و موجب کاهش نگرانی ها برای نسل های آینده می‌شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: امروز از زباله بعنوان "طلای کثیف" یاد میشود و معمولا برخی کشورها سیاست های خود را بر پایه تفکیک زباله و بازیافت آنها گذاشته‌اند و روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ ما باید این سرمایه‌گذاری را از شهروندان خود شروع کنیم چرا که سرمایه‌گذاری صرفا به خرید تجهیزات و دستگاه‌ها محدود نمی‌شود و این سرمایه‌گذاری مطلوب برای حفظ منابع است.

گندمی با تاکید بر اینکه شهروندان باید این امر مهم را بعنوان یک سیاست قبول داشته باشند و مدیریت شهری را نیز همراهی کنند، گفت: تفکیک زباله از مبدأ باید از سوی شهروندان انجام شود تا بتوانیم از این طریق با هزینه کمی دوباره مواد مصرفی را به چرخه نخست بازگردانیم؛ این امر سبب می‌شود دغدغه حفظ محیط‌زیست نیز تاحدودی برطرف شود.

کد خبر 364654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.