روش‌های کم‌تهاجمی در درمان دیسک کمر کم عارضه‌تر هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هر فرد بیماری نمی‌تواند خودش نوع درمان خود را انتخاب کند و هیچ روش پزشکی هم بدون عارضه نیست اما روش‌های کم تهاجمی معمولا کم عارضه‌ترین هستند.

شهرام فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کمردرد یکی از بیماری‌های شایع در دنیاست که باعث رنجش افراد است و پزشکان به دلیل عدم رغبت همه بیماران به جراحی به دنبال درمان‌های خاص این امر هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به وجود علت‌های مختلف برای کمردرد افزود: دلایل مختلف کمردرد شامل درگیری مفاصل، آرتروز مفاصل، یا بیماری‌های عفونی مانند تب مالت، سرطان‌هایی که به استخوان فراگُستری می‌کنند و بیرون‌زدگی دیسک و فتق دیسک است که شکایات بسیاری از این موارد شده است.

این فلوشیپ درد اصل درمان کمردرد را یک اصل پلکانی دانست و اظهار کرد: هر کمردردی از ابتدا نیاز به جراحی ندارد در ابتدا دارودرمانی، فیزیوتراپی، توانبخشی و دیگر روش‌ها باید برای درمان بیمار اجرا شود و اگر بیمار از این موارد نتیجه‌ای نگرفت باید درمان مناسب بعدی را انتخاب کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته به سرعت برای بیمار جراحی باز انجام می‌شد، تصریح کرد: در حال حاضر روش‌های درمانی با عنوان روش‌های کم تهاجمی در کل دنیا در حال انجام است و در کشور خودمان هم این روش‌ها انجام می‌شود.

شهرام فیروزی در تشریح بیرون‌زدگی دیسک گفت: دیسک دارای دو قسمت اعم از هسته مرکزی و قسمت خارجی است که وقتی این دیسک به هر علتی بیرون‌زدگی یا فتق پیدا کند به ریشه محل آسیب فشار وارد می‌کند و فشار باعث ایجاد دردهای انتشاری در مسیر عصب خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان مخالف جراحی نیستیم، افزود: اگر برای بیماری تشخیص مناسب بودن جراحی داده شود قطعا باید این کار برای او انجام شود اما اگر بیماری می‌تواند با انتخاب درست جراحی نشود می‌توان برای او شیوه درمانی غیرجراحی را انتخاب کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص شیوه عمل در درمان بیرون‌زدگی دیسک بدون جراحی در گذشته تصریح کرد: روشی که در گذشته در کشور ما انجام می‌شد تزریق "ازن" به داخل دیسک بوده و "ازن" با روش‌های شیمیایی با شکستن مولکول‌های پروتئینی این دیسک را جمع و کوچک می‌کند و وقتی دیسک کوچک شد فشار از روی ریشه برداشته می‌شود.

فیروزی با بیان اینکه روش متداول درمانی تا کنون روش لیزر بوده است، اظهار کرد: لیزری که در اینجا انجام می‌شود لیزر داخل دیسک است که بدون بیهوشی و با بی‌حسی وارد دیسک آسیب‌دیده می‌شویم و با روش حرارتی ازن شیمیایی قسمت مرکزی دیسک که ژلاتینی و آبکی است را با این ازن حرارتی تبخیر می‌کنیم با تبخیر حجم دیسک کم می‌شود و بدین ترتیب فشار از روی آن بخش برداشته و بیماری حل می‌شود.

این فلوشیپ درد با اشاره به اینکه روش جدید جراحی با فشار بالای آب است، گفت: این کار با دستگاه‌های مخصوصی انجام می‌شود و به جای اینکه پروب حرارتی، حرارت وارد کند پروبی از انتهای یک پروب آب با فشار ۹۰۰ کیلومتر در ساعت مانند تیغ برنده وارد می‌کند.

فیروزی در توضیح این روش افزود: آب با فشار بالا وارد دیسک بیرون زده و آسیب‌دیده می‌شود و داخل دیسک با این فشار تراشیده می‌شود و در مدت ۲۰ دقیقه ۳ تا ۴ گرم انواع محتویات دیسک تخلیه می‌شود، وقتی محتویات کم شد دیسک جمع و فشار برداشته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه این روش برای همه بیماران کاربرد ندارد، اظهار کرد: این روش در بیماران دارای بیماری فاویسم انجام نمی‌شود در خصوص لیزر هم تمام بیرون‌زدگی دیسک‌ها قادر به انجام با لیزر نیستند چرا که اگر دیسک خشک باشد و بدون آب نمی‌توان با این روش محتویات دیسک را خالی کرد چون چیزی تخلیه نمی‌شود و در دیسک‌های خشک و بی‌آب که بیرون زده است هم نمی‌توان با این روش درمان انجام داد.

فیروزی با بیان اینکه هر چه سن بالا می‌رود دیسک‌ها بی‌آب می‌شوند، گفت: آسیب‌ها خود بی‌آبی را بیشتر می‌کنند و دیسک‌ها از شدید تا متوسط و خفیف که در ام‌آرآی افراد مشخص می‌شود طبقه‌بندی می‌شوند و بعد از دیدن ام آرآی بیمار روش مناسب برای او انتخاب می شود.

وی با تاکید بر لزوم انتخاب روش درست برای بیمار تصریح کرد: اگر برای بیماری درمان با لیزر مناسب است باید از این روش برای او استفاده کرد و بیماران مناسب جراحی هم باید حتما جراحی شوند.

فیروزی با بیان اینکه در تخلیه دیسک، کمر آسیب نمی‌بیند، افزود: چرا که در این روش تنها سه گرم از دیسک تخلیه می‌شود و کل دیسک تخلیه نمی‌شود و این کار تنها برای کوچک شدن و برداشتن فشار از روی دیسک است.

این فلوشیپ درد در خصوص شرایط انتخاب این روش برای بیماران گفت: ارتفاع دیسک بسیار مهم است اگر ارتفاع دیسک زیر ۵۰ درصد باشد با اینکه این روش، روش خوبی است اما نمی‌توان این کار را برای او انجام داد اگر دیسک سرخوردگی داشته باشد هم این روش مناسب نیست.

فیروزی با تاکید بر اینکه انتخاب روش‌های کم تهاجمی در درمان دیسک کمر باید بر اساس شواهد و نوع دیسک باشد، اظهار کرد: هر فرد بیماری نمی‌تواند خودش نوع درمان خود را انتخاب کند و متخصصین درد روش کاهش التهاب ریشه را با تزریق انجام می‌دهند وقتی تزریق انجام می‌شود احتمال عود بیماری هست هیچ روش پزشکی بدون عارضه نیست اما در مورد روش‌های کم تهاجمی این روش‌ها معمولا کم عارضه‌ترین هستند و تا کنون عوارض خاصی از بیماران گزارش نشده است.

کد خبر 364638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.