پلمب ۲۱ واحد صنعتی و خدماتی متخلف در اصفهان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه در ۹ ماهه نخست امسال حدود یک هزار و ۹۷۸ اخطاریه برای واحدهای آلاینده صنعتی و خدماتی از سوی این سازمان صادر شده است، گفت: حدود ۴۶۳ اخطاریه مورد پیگرد قضایی قرار گرفت و از این تعداد برای ۲۱ واحد صنعتی و خدماتی رأی پلمب صادر شده است.

مهدی ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست و شهرستان‌های تابعه بر فعالیت واحدهای صنعتی و خدماتی استان در ۹ ماهه نخست امسال، اظهار کرد: بر اساس آمار اداره صمت حدود ۱۶ هزار واحد صنعتی و خدماتی در استان وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی ثبت شده و حدود ۶ هزار واحد ثبت نشده‌اند. همکاران ما طی ۹ ماهه نخست امسال از  ۹ هزار و ۳۶۵  واحد صنعتی و خدماتی بازدید کردند و فعالیت‌های این واحدها را از نظر آلودگی هوا، خاک، آب، پسماندها و فاضلاب‌ها مورد بررسی قرار داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حدود دو هزار و ۳۷۹ پایش‌ها شبانه و غیره منتظره انجام شده است، ادامه داد: از تعداد ۹ هزار و ۳۶۵ پایش منجر به صدور یک هزار و ۹۷۸ اخطاریه برای واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی در سطح استان اصفهان شده است، که بر اساس برنامه زمان بندی پس از اخطار به آن‌ها برای رفع آلایندگی بین شش ماه تا یک سال مهلت داده می‌شود که در صورت اقدام نکردن واحد صنعتی متخلف، ازمراجع قضایی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

ریاحی گفت: از کل اخطاریه‌های صادر شده ۴۶۳ مورد به پیگیری قضایی و  ۱۸۲ مورد منجر به صدور رأی و برای ۲۱ واحد صنعتی متخلف در اصفهان رأی پلمب صادر شد.

محیط زیست ناظر بر فعالیت‌های دستگاه‌های مجری در طرح جامع کاهش آلودگی هواست

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین به چهار هزار و ۸۷۸ استعلام احداث و بهره برداری پروژه‌های صنعتی ، کشاورزی و گردشگری در ۹ ماهه نخست امسال اشاره کرد و افزود: حدود سه هزار و ۴۱۴ استعلام برای احداث و حدود یک هزار و ۴۶۳ استعلام برای بهرداری به اداره کل محیط زیست ارسال شده است که بر این اساس حدود ۷۰ درصد استعلام‌ها برای احداث و ۳۰ درصد برای بهره برداری برآورد شده است و این وضعیت پیشرفت استان را نشان می‌دهد.

ریاحی گفت: از این تعداد با حدود ۹۷۵ استعلام اعم از احداث و بهره برداری، مخالفت و با سه هزار و ۹۰۳ استعلام موافقت شده است

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه نخست امسال ۲۱ طرح عمرانی به اداره کل محیط زیست ارسال و گزارش ارزیابی آن انجام شده است، تصریح کرد: پروژه‌های بزرگ عمرانی طبق قانون مشمول ارزیابی زیست محیطی هستند و براساس آیین نامه محیط زیست در هر نقطه از کشور احداث شوند، مشمول استعلام نیستند و باید گزارش ارزیابی زیست محیطی از آنها تهیه کنند .

ریاحی با اشاره به اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوا در سال ۹۲ -۹۳  با هشت محور و شمول ۲۰ سازمان و دستگاه اجرایی استان به تصویب رسید: گفت: تدوین و اصلاحیه و نظارت بر دستگاههای مجری این طرح بر عهده محیط زیست بود و بر اساس این طرح وظیفه دستگاههای اجرایی مشخص شده بود که البته بار اجرایی این طرح بر دوش شهرداری‌ها در سراسر کشور بوده است و موفقیت این طرح جامع موفقیت شهرداری‌ها در اقدامات زیست محیطی قلمداد می‌شود.  

معاون فنی اداره کل محیط زیست افزود: متاسفانه خیلی از دستگاهها بر اساس این طرح عمل نکردند و برخی سازمانها هم تنها ۲۰ درصد اقدامات این طرح را در راستای کاهش آلودگی هوا اجرا کردند اما در مجموع دستاورد خوبی داشته‌ایم از جمله گازسوز شدن نیروگاه شهید احمد منتظری که اقدام مهمی در کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود.

وی همچنین به ۱۴ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح شهر اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: خاموشی نمایشگرها در میادین شهر به علت کمبود اعتبار است، نمایشگرها صرفاً نقش اطلاع رسانی دارند که از طریق اپلیکیشن و سایت ادراه کل محیط زیست میزان آلودگی هوا قابل مشاهده است. سنسورهای ایستگاههای پایش هوا نباید خاموش باشند .

معضل را به فرصت تبدیل کنیم

ریاحی با اشاره به اقدامات مثبت زیست محیطی برخی کارخانه‌ها و صنایع استان گفت: در سه سال اخیر حدود صد تصفیه خانه در مسیر فاضلاب خروجی کارخانه‌ها و ده‌ها فیلتر کنترل آلودگی‌ها برای صنایع نصب شده است که در روز هوای پاک آنها را معرفی خواهیم کرد.

وی افزود:  یکی از واحدهای صنعتی ۴۰۰ متر مکعب در ساعت آب خروجی را تصفیه می‌کند و به خط تولید بر می‌گرداند و با این پروژه ۸۰ درصد وابستگی آن به رودخانه کاهش یافته است، همچنین در پروژه‌ای که چند ماه پیش فولاد مبارکه اجرا کرد. حدود هزار متر مکعب در ساعت با سیستم (RO( فاضلاب تصفیه شد و به خط تولید برگشت. این‌ها اقدامات مهمی است که بازتاب رسانه‌ای نداشته است. 

وی ادامه داد: ضایغات نفتی از ۳۰ سال پیش در اطراف پالایشگاه مانده بود که معضلی لاینحل قلمداد می‌شد اما خوشبختانه با همکاری یکی از کارخانجات سیمان اینها سوزانده می‌شود؛ پس از نتایج تحقیقاتی که در دانشگاهها داشتیم، این محموله از خاکهای آلوده به یک کارخانه سیمان در استان حمل شد که این معضل و تهدید به یک فرصت تبدیل شود.

کد خبر 364636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.