نصب ایستگاه جدید خودکار در هواشناسی گلپایگان

گلپایگان- رییس اداره هواشناسی گلپایگان گفت: با راه اندازی نسل جدید "ایستگاه‌های خودکار تئودور" اطلاعات هواشناسی این شهرستان بدون وقفه به مرکز هواشناسی استان فرستاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، سید مهدی حسینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس پیش بینی فصلی در سه ماهه پاییز امسال بارندگی‌ها در شهرستان نسبت به سال گذشته و میانگین بلند مدت از حد نرمال بیشتر بوده است.

وی گفت: اگر چه پیش‌بینی‌ها بر این بود که در سه ماه پاییز بارندگی‌ها بیشتر از حد نرمال و حتی سه ماه زمستان باشد، اما بارش‌ها از ابتدای دی ماه تاکنون نیز نسبت به بلند مدت شرایط بهتری دارد.

رییس اداره هواشناسی گلپایگان با بیان اینکه در سال زراعی جاری تا کنون میزان بارندگی‌ها ۱۵۶.۱ میلی‌متر بوده است، افزود: این میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۳.۶ میلی‌متر افزایش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بارندگی نرمال ۲۶ ساله گلپایگان ۱۰۱.۵ میلیمتر است، گفت: باران در سال زراعی جاری ۵۴.۶ میلیمتر بیشتر از مجموع بارندگی‌ها در این شهرستان بوده است.

حسینی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی بارش‌ها تصریح کرد: نسبت به میانگین بلند مدت بارش‌ برف و باران در دی ماه امسال ۲۷.۹ میلیمتر بود در حالی که از ابتدای دی ماه سال جاری تا کنون ۴۳.۳ میلیمتر باران و برف باریده است، دی ماه سال گذشته ۴.۴ میلی متر بارش به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین بلند مدت بارش‌ها در بهمن و اسفند ۳۲ میلی متر پیش‌بینی می‌شود که با این میزان بارش در سال زراعی جاری به اندازه نرمال بلند مدت بارش به ثبت خواهد رسید.

رییس اداره هواشناسی گلپایگان گفت: در ۲۴ ساعته گذشته ۲.۲ میلی متر بارش به ثبت رسیده است و پیش‌بینی فصلی از سامانه‌ای ضعیف در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه خبر می‌دهد.

وی با بیان این‌ که در سال زراعی جاری کمترین دمای ثبت شده منفی ۵.۲ سانتیگراد بوده است، اضافه کرد: میزان دما نسبت به سال گذشته و نرمال بلند مدت متعادل تر شده تا جایی که به حداقل میانگین نزدیک‌تر شده‌ایم.

حسینی با بیان اینکه به صورت هفتگی برنامه توسعه هواشناسی کاربردی در دستور کار قرار دارد، افزود: در قسمت کشاورزی با همکاری جهاد کشاورزی جلسه "دیسکاشن هواشناسی" برای ارائه توصیه به کشاورزان، دامداران و گلخانه داران برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که برای نوسازی و ارتقای دستگاه اندازه گیری لوفت به تئودور ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص داده شده است، افزود: کل هزینه سامانه سه هزار میلیارد ریال بود که با توجه به وسایل و امکانات موجود، لوازم مورد نیاز خریداری شد و اکنون اطلاعات به صورت مستقیم و بدون قطعی مخابره می‌شود.

رییس اداره هواشناسی گلپایگان افزود: بر روی دستگاه تئودور یک قطعه پاور وجود دارد که برق سیستم را درصورت قطع شدن تامین می‌کند و از طرفی این سیستم دارای ظرفیت ذخیره سازی بسیار بالا و بادقت هر ۱۰ دقیقه و ثبت عدد اعشاری بسیار دقیق است.

وی تأکید کرد: بهترین زمان برای حرس کلی درختان از ابتدای مهر تا اول بهمن ماه است و با توجه به شرایط  آب و هوایی این روزها بهترین زمان برای این عمل است.

حسینی اظهار کرد: امسال سرمای زودرس پاییزی نداشتیم، اما سرمای بهاره به کشاورزی آسیب می‌رساند که در موقع خودش اطلاع رسانی‌های لازم انجام می‌شود در سال جاری با وزش بادی شدید در شهرستان مواجه نبودیم.

کد خبر 364621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.