فقط کثیف‌ها شپش نمی‌گیرند!

برخی افراد عقیده دارند شپش سر تنها منحصر به جوامع فقیر و خانواده‌هایی است که بهداشت در آن‌ها به درستی رعایت نمی‌شود، اما نتیجه بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که این موضوع صحت ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شپش سر تقریبا در همه کشورهای جهان، میان تمام اقشار جامعه و در گروه‌های سنی مختلف یافت می‌شود. در واقع تعداد افرادی که مورد هجوم این حشره انگلی قرار می‌گیرند، از یک کشور به کشور دیگر متفاوت هستند و این موضوع تا حد زیادی به ساختار اجتماعی، نوع خانواده و مراقبت‌های کودکان در مدارس بستگی دارد. برای مثال در مکان‌هایی مانند مدارس که افراد در یک محیط بسته قرار دارند و تماس نزدیکی با یکدیگر دارند شپش سر بیشتر دیده می‌شود.

آیا محیط کثیف، باعث ابتلا به شپش سر می‌شود؟

سال‌ها پیش زمانی که از شپش سر صحبت به میان می‌آمد، در ذهن افراد یک محیط کثیف و یا فردی که مدت طولانی حمام نرفته و یا بهداشت را رعایت نکرده است تداعی می‌شد. اما آیا این موضوع واقعیت دارد و این بیماری در محیط‌های تمیز یافت نمی‌شود؟

به گفته کارشناسان با این که بهبود وضعیت بهداشت در کاهش آلودگی به شپش سر موثر است، اما شیوع این انگل در کشورهای جهان نشان می‌دهد که تنها دلیل ابتلا به شپش سر، پایین بودن سطح بهداشت و اقتصاد نیست. زیرا این مشکل در میان کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و خانواده‌های مرفه نیز رواج دارد.

سطح درآمد افراد ارتباطی با این بیماری انگلی ندارد

همچنین سطح فرهنگ خانواده‌ها و درآمد افراد نیز ارتباطی با بروز این بیماری انگلی ندارد و مبتلا شدن به شپش سر، یک بیماری فراگیر جهانی است، به گونه‌ای که شیوع شپش سر حتی در کشورهای پیشرفته هم گزارش شده است. اما در برخی کشورها به شپش سر به عنوان یک مشکل خفیف سلامتی نگریسته می‌شود و در برخی جوامع دیگر نیز داشتن شپش سر معضلی غیر قابل پذیرش است. جالب است بدانید که حدود ۶۰ درصد از افراد بدون آگاهی از داشتن شپش سر به این حشره انگلی مبتلا هستند و حدود یک سوم از دانش آموزان مراقبت‌های لازم را نسبت به این بیماری به عمل نمی‌آورند.

فاکتورهای مهم در ابتلا به شپش سر چیست؟

یکی از فاکتورهای مهم ابتلا به شپش سر به ویژه در میان افرادی که زیاد سفر می‌کنند، استفاده از رختخواب مشترک در هتل‌ها و مسافرخانه‌های بین راه یا قطار و سایر وسایل نقلیه عمومی است. در اکثر موارد این حشره انگلی در هنگام خواب که فرد هشیاری کامل ندارد از سر و بدن او حرکت می‌کند و به فرد دیگر منتقل می‌شود.

این انگل اجباری به ریشه موها می‌چسبد و شپش ماده پس از لقاح با شپش نر، تخم‌های زیادی از خود آزاد می‌کند. این تخم‌ها که به آن‌ها "رشک" یا "تخم نارس شپش" گفته می‌شود، توسط یک ماده صمغی به ساقه موها می‌چسبند و ایجاد آزار و اذیت می‌کنند.

رعایت بهداشت فردی، نقش مهمی در درمان شپش سر دارد

پیشگیری از این انگل و درمان آن کار سختی نیست و از طریق آگاهی دادن و رعایت برخی نکات ساده بهداشتی امکانپذیر است. در واقع بهداشت فردی و محیطی نقش مهمی در درمان شپش سر دارد. برای نیل به این مقصود، مربیان بهداشت مدارس باید بررسی‌های دوره ای لازم را انجام دهند تا در صورت وجود شپش یا تخم شپش بر سر دانش آموزان، به خانواده آن‌ها اطلاع داده و آن‌ها را به پزشک ارجاع دهند. اگر چه اغلب با یک بار استفاده از روش درمانی تمام شپش‌ها از بین می‌روند، اما تخم‌های شپش‌ها ممکن است تا چند روز یا چند هفته باقی بمانند که با شستن مرتب سر و شانه کردن موها با شانه ای آغشته به سرکه، این تخم ها نیز به تدریج جدا می‌شوند و از بین می‌روند.

دانش‌آموزان از تماس سر با سر یکدیگر خودداری کنند

موضوع مهم در پیشگیری از این بیماری این است که دانش آموزان باید از تماس سر با سر یکدیگر خودداری کنند. همچنین افراد مبتلا به شپش سر باید بالش، روبالشی، ملحفه، مقنعه، روسری و کلاه‌های خود را در آب جوش ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد و حداقل به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهند. راه دیگر این است که لباس‌هایی که با سر افراد تماس داشته است، در زیر آفتاب گذاشته و به طور مرتب اتو کشیده شود تا حشره شپش ازبین برود.

کد خبر 364620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.