مدیران اصفهان هنوز به توسعه صنعت فکر می‌کنند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در۹ ماهه نخست سال جاری ۷۰ درصد استعلام‌ها برای احداث پروژه‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری بوده است، گفت: با توجه به شرایط اکولوژیکی فعلی اصفهان، هنوز مدیران ما تمایل به توسعه صنعت در این شهر را دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا رحمان دانیالی صبح امروز دوشنبه ۲۴ دی ماه در نشست خبری با اشاره به اینکه در ۹ ماهه نخست سال جاری در حوزه پاسخگویی به استعلام‌های همه پروژه‌های صنعتی ، کشاورزی و گردشگری در دو مرحله احداث و بهره‌برداری، چهار هزار و ۹۰۰ استعلام به عمل آمده است ، اظهار کرد : از این تعداد سه هزار و ۴۱۴ استعلام برای احداث و یک هزار و ۴۶۳ استعلام بهره‌برداری صادر شده است که این ارقام شرایط پیشرفت استان را نشان می‌دهد.

وی افزود : بر اساس این آمار حدود ۷۰ درصد استعلام‌ها برای احداث است؛ اصفهان با درد توسعه صنعت آشناست و با توجه به شرایط فعلی استان اصفهان هنوز که هنوز است مدیران ما تمایل به توسعه صنعت دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به برخی ابهامات در خصوص شرایط اعلام تعطیلی مدارس اصفهان در وضعیت اضطراری آلودگی هوا گفت: روش تعطیلی مدارس متفاوت شده است، هواشناسی باید ۹۶ ساعت قبل از وقوع شرایط پایداری و سکون هوا به مرکز بهداشت شرایط را اعلام کند و دانشگاه علوم پزشکی حداکثر تا ۱۲ ساعت باید قاطعانه شرایط اضطراری آلودگی هوا را اعلام کند، تا تشکیل کارگروه هماهنگی شرایط آلودگی هوا توسط اداره کل محیط زیست انجام شود.

وی در خصوص خاموشی برخی نمایشگرهای کیفیت هوا در میادین شهر، اظهار کرد: ما خود را مدیون اعداد و ارقام نمی‌کنیم؛ اما کمبود اعتبارات وجود دارد که باید این کمبود اعتبار را مدیریت کنیم و قرار است در این خصوص  شهرداری به محیط زیست بپیوندند.

دانیالی با بیان اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوا در سال ۹۲ و ۹۳ از سوی شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب رسید، تصریح کرد: در این طرح که از سوی مدیریت استان و اداره محیط زیست تدوین شد، وظیفه‌ی دستگاه های اجرایی استان در خصوص کاهش آلودگی هوا مشخص شده است، وظیفه محیط زیست نظارت بر دستگاه های مجری طرح است و بیشترین بار اجرایی بر دوش شهرداری های اصفهان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: خیلی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها طبق این برنامه عمل نکردند و برخی از آنها تنها ۲۰ درصد وظایف خود را در راستای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا انجام دادند.

وی تصریح کرد: اداره کل محیط زیست در نامه‌ای به مناسبت روز هوای پاک کارنامه دستگاه‌های اجرایی در راستای طرح کاهش آلودگی هوا را اعلام و رسانه‌ای خواهد کرد.

امسال ۳۷ روز هوای پاک داشتیم

دانیالی گفت: در ده ماهه نخست امسال و  تا تاریخ ۲۳ دی ماه ،در اصفهان  ۳۷ روز پاک، ۲۱۶ روز سالم، ۴۱ روز ناسالم برای گروه های حساس و پنج روز ناسالم به ثبت رسیده است و این در حالی است که در سال گذشته اصفهان روز پاک نداشت و ۲۲۸ روز سالم، ۶۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ روز ناسالم برای عموم به ثبت رسیده بود.

آفریقای شرق اصفهان، بهشت گربه سانان ایران

وی گفت : با کمک دوربین های تله ای تصویر دو قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده عباس آباد سال گذشته به ثبت رسیده است ، شواهد و قرائن حاکی از احتمال بارداری یکی از پلنگ ها بود که سال بعد  کارشناسان ما در یک منطقه تصویر یک پلنگ ماده ، دو توله و همچنین یک پلنگ نر و یک پلنگ ماده پیر را ثبت کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به عوامل تهدید کننده پارک ملی و منطقه حفاظت شده کلاه قاضی اشاره کرد و گفت : این منطقه بدلیل جزیره ای شدن و وجود عوامل تهدید کننده،  بسیار تاثیر پذیر شده است اما آمار حیات وحش استان اصفهان نسبت به سال گذشته قابل تامل است چرا که از آمار علف خواران حیات وحش از  ۳۳ هزار در مناطق تحت مدیریت  به حدود چهل هزار افزایش داشته است که علی رغم خشکسالی ها بیانگر تلاش محیط بانان ما در این مناطق است.

دانیالی ضمن تقدیر از تلاش‌های خیرین زیست محیطی در خصوص آبشخورها و تامین علوفه و کمک های زیست محیطی از افتتاح اداره محیط زیست مبارکه و فریدونشهر با همکاری خوب سمن ها و اعتبارات استانی در دهه فجر امسال خبر داد.

وی همچنین به وضعیت محیط بانان اشاره کرد و گفت : خوشبختانه در استان اصفهان تلفات جانی محیط بانان نداشته‌ایم اما در برخی موارد آسیب جدی به محیط بانان ما واردشده است که نمونه آخر آن در پناه گاه حیات وحش قمشلو بود که دو محیط بان مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و یکی از آنها از ناحیه پا آسیب دید اما متاسفانه در این درگیری یکی از دو شکارچی هم کشته شد؛ که نه تنها محیط بانان ما راضی به این امر نیستند که یک انسان جان خود را از دست دهد بلکه معتقدم چنین حادثه ای یک فاجعه انسانی است که در پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی رخ داده که بسیار زننده و قبیح است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان  با اشاره به اینکه برای استخدام محیط بانان اقدامات خوبی در سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است، از ابراز تمایل یکی از پرونده داران متخلف کشور برای همکاری با محیط زیست استان خبر داد و گفت: این فرد از اقدامات خلاف خود ابراز ندامت کردو  امیدوارم با توجه به اطلاعات خوب و هنرهای که دارند از ایشان استفاده کنیم اما تمایل داریم که محیط بانان بومی هر منطقه را استخدام کنیم.

دانیالی اظهار کرد: بعد از گذشت حدود چهار سال ۱۴۰۰ مجوز پرنده صادر شد اینکه برخی مخالف و موافق بودند اما در مجموع برآورد ما از حیث صدور پروانه این است که اقدامی مثبتی صورت گرفته چرا که خیلی از افرادی  که صاحب پروانه بودند برای جلوگیری از شکار و صید کمک کار ما بوده اند.

وی همچنین به دستگیری ۲۳۱ متخلف شکار، کشف و ضبط ۳۸ قبضه سلاح غیر مجاز و ۶۸ قبضه سلاح مجاز در ده ماهه نخست امسال خبر داد. 

دلسوزی ما مادام است

وی با بیان اینکه اگر تالاب گاوخونی احیا می شد مشکلات کشاورزان امروز حاد نبود و دلسوزی ما نه مقطعی که مادام و همیشگی است، تصریح کرد: در دیدار با رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس و برخی نمایندگان ما اطلاعات تکان دهنده‌ای را  ازنتایج پژوهش‌های به دست آمده را به آن‌ها ارائه کردیم.

دانیالی تاکید کرد: بعد از شرب ، حقابه تالاب اولویت دوم است که باید تخصیص داده شود،  سازمان محیط زیست با وزارت نیرو درحال رایزنی برای همه حقابه ها است و اما امیدورام با توجه به اطلاعات تکان دهنده ای که ارائه کرده ایم تخصیص حقابه تالاب گاوخونی با جدیدیت بیشتری دنبال شود .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان این مطلب ادامه داد: اعتبارات تالابی استان در سال گذشته حدود سه میلیارد تومان بود ، محیط زیست نه پژوهش هدفمند در خصوص تالاب گاوخونی انجام داده است که نتایج آن به صورت کمی قابل ارائه است این پژوهش‌ها  و اطلاعات آنها از نظر حقوقی و تامین حقابه های زیست محیط به صورت مستندات علمی و جدی را می توان به طور پیگیری کرد،  این ها مشکل مالی نداشته است و این پروژهایی که مصوب و انجام شده هیچ مشکلی از نظر پرداختی نداشته اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر کاهش تعداد کلاغ‌ها در اصفهان گفت: اگر پرندگان در سطح استان کم شده اند دو علت داشته که ما به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری نیز اعلام کرده ایم، همراه با برخی سمن ها در حال پیگیری این معضل هستیم .

پایش شبانه واحدهای صنعتی اصفهان

دانیالی همچنین به پایش‌های شبانه واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت : اینکه گفته می شود ما با صنایع آلاینده تعامل داریم اینگونه نیست، ایده ما دستگیری از صنایع است ودر یک برنامه زمان بندی به آنها مهلت داده می شود که در راستای کاهش آلاینده ها اقدام کنند، اگر خلاف این ثابت شود با همکاری دستگاه قضایی با صنایع متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اعتبار کافی برای پایش واحدهای صنعتی نداریم در حالی که باید این پایش‌ها تداوم یابد، ادامه داد: در منطقه سجزی واحدی که از آلایندگی داشت، برای کاهش آلاینده‌ها  فیتلرگذاری کرد در حال حاضر همان واحد صنعتی برای کل کشور فیلترهوا تولید می کند و این اقداماتی بوده که تعامل ما  در قالب برنامه زمان بندی است ما به صنایع سبز استان کمک می کنیم و روزهای اتی از آنها تقدیر خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: دو اتفاق ناگوار در استان در حال شکل گیری است؛ تجمع واحدهایی با منشا نفتی که در آینده مشکل ساز می‌شود متاسفانه بر اساس ضوابط مصوب نیز همخوانی دارند اما اصفهان از لحاظ ظرفیت تحمل مفید اینها، گنجایش ندارند که ما زنگ خطر این معضل را در کارگروه امایش سرزمین به صدا در اوردیم

وی ادامه داد: پسماندهای ویژه استان مطالعه ده ساله از سال ۸۷ داشته است که مورد تایید برخی قرارنگرفت اما در حال حاضر کارگروه آمایش دو مورد آن را تایید کرده است، امیدواریم برخی با دخالت‌هایشان از ساماندهی پسماندهای ویژه جلوگیری نکنند چون متاسفانه تخلیه پسماندها در برخی نقاط حساس مشکل ساز خواهد شد.

دانیالی اظهار کرد: ما دو مشکل داریم یکی نظارت بر واحدهای آلاینده و انتقال پسماندها است متاسفانه از استانهای دیگر انتقال پسماند به اصفهان انجام میشود که با مکاتبات ما این ها ساماندهی خواهد شد تا حمل و نقل این پسماندها از سوی شرکت‌های شناخته شده انجام شود.

وی در خصوص پسماندهای بیمارستانی گفت. با توجه به مصوبه کارگروه مدیریت پسماند دانشگاه علوم پزشکی طی دو هفته آینده اعلام می‌کند که خود یا سازمان مدیریت پسماند در خصوص ساماندهی و امحای صحیح پسماندهای بیمارستانی اقدام کند،  سازمان مدیریت پسماند اعلام کرده که برای امحا آنها به روش پلاسما اقدام می کند، که معتقدم  در این خصوص ورود شهرداری موثر خواهد بود. 

دانیالی همچنین به  اقدامات آموزشی این سازمان در سال جاری اشاره کرد و گفت :  طرح " آموزش محیط یار" و همچنین طرح آموزش مدیریت مصرف آب در ۸۸۸ مدرسه استان و طرح یک ساعت با محیط بان در ۷۳ مدرسه پیگیری می شود، همچنین اولین دوره آموزشی پسماند ویژه برای کارشناسان ادرات کل کشور در استان اصفهان امسال برگزار شد و برای محیط بانان هم ۳۸۴ ساعت آموزش داشته ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا در پایان این نشست خبری از طرح نخستین فراخوان خبرنگاران همیار محیط زیست با حضور معاون فرهنگی، هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و حشمت الله انتخابی فعال محیط زیست، رونمایی شد.

کد خبر 364532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.