احتمال آزادی مرزبانان تا نوروز

صبح بیست و چهارم مهرماه در منطقه لولکدان واقع در دهنه تنگوم میرجاوه، هنوز بانگ اذان سرنزده بود که تروریست‌های جیش العدل با ورود به پایگاهی در نقطه صفر مرزی ۱۲ مرزبان ایرانی را ربودند و به پاکستان بردند. 

به گزارش خبرنگار ایمنا، پنج نفر از افراد ربوده شده بعد از تلاش‌های بسیار در سی‌ام آبان ماه از دست تروریست‌ها آزاد شدند و به میهن برگشتند، اما اکنون در آستانه سومین ماه از ربوده شدن مرزبانان ایرانی همچنان هفت نفر از آنها در دست تروریست ها قرار دارند و تلاش‌ها برای آزادی آنان ادامه دارد.

"لولکدان" بخش "ریگ ملک" در ۵۰ کیلومتری شهر میرجاوه استان سیستان و بلوچستان هم مرز با کشور پاکستان است. غائله ای که در سال ۱۳۹۳ به پایان رسید از همین منطقه شروع شده بود. در آن زمان نیز سربازان ایرانی ربوده شده از سوی گروهگ "جیش العدل" با میانجی گری ریش سفیدهای محلی به خصوص "مولوی عبدالحمید" از دست تروریست ها رها شدند و به کشور بازگشتند. این گروه در اردیبهشت سال گذشته نیز ۹ سرباز را در اقدامی تروریستی به شهادت رساند.

جدی‌ترین گزینه مسمومیت مرزبانان است

هر چند نیروی زمینی سپاه از همان ابتدا بر این واقعیت تاکید کرد که خیانت داخلی، عامل نفوذ تروریست‌ها به پایگاه و بردن مرزبانان به پاکستان بوده، اما همچنان جزئیات این امر در هاله ای از ابهام قرار دارد. همانطور که درجه مرزبانان و وابستگی آنان به نیروهای نظامی و انتظامی نیز هیچگاه به طور دقیق بیان نشده است. یعنی بین گفته مسولان کشورمان و تروریست ها تفاوت وجود دارد و معلوم نیست که منشا این تفاوت چیست؟ آیا بحث جنگ روانی و تاکتیک شبه نظامی در کار است یا واقعا چنین تفاوتی وجود دارد.

بر اساس آنچه در فیلم منتشره تروریست ها نشان داده شده، آنها در موقع ورود، با سربازان عمدتا خواب مواجه شده‌اند، بنابراین به نظر می رسد گزینه مسمومیت مرزبانان جدی است. بر اساس اعلام قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه مستقر در سیستان و بلوچستان، مرزبانان "با خیانت و تبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک های ضد انقلاب ربوده شدند." در همین راستا خبرگزاری فارس گزارش داده است که "براساس گمانه زنی‌های اولیه این افراد براثر غذای آلوده مسموم شده و توسط گروهک جیش الظلم به داخل پاکستان منتقل شده‌اند."

از سوی دیگر درباره تعداد مرزبانان ربوده شده اخبار ضد ونقیضی منتشر شد و نهایتا به نظر می رسد که تعداد ۱۲ نفر صحیح باشد. از سوی دیگر درباره ترکیب مرزبانان هم سخنان متفاوتی تا کنون گفته شده است. در هر صورت هفت نفر همچنان در بازداشت قرار دارند.

مرزبانان الزاما در اختیار "جیش العدل" نیستند

در همین راستا مرتضی صفاری نطنزی، رییس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایمنا خاطر نشان کرد: دولت پاکستان در حال حاضر به دنبال یافتن مخفیگاه ربایندگان مرزبانان ربوده شده در میرجاوه است.

 صفاری نطنزی با تاکید بر اینکه همکاری دولت جدید پاکستان در موضوع تلاش برای آزادسازی مرزبانان ربوده شده کشورمان افزایش پیدا کرده است، تأکید کرد:دولت جدید پاکستان همراه‌تر و متعهدتر از دولت قبلی است و امیدواریم که هر چه زودتر مرزبانان ایرانی به آغوش گرم خانواده هایشان برگردند.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  آنطور که منابع پاکستانی تائید کرده اند، مرزبان ها در سلامت کامل هستند، اما در دست گروه های متنوعی از اشرار منطقه گرفتار شده اند؛ یعنی گروهی که مرزبان ها را به گروگان گرفته، الزاما آنها را در اختیار ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر چه مقامات پاکستان بازه زمانی مشخص نکرده‌اند، اما مجموع شرایط به گونه‌ای است که امیدواریم قبل از سال جدید مرزبان ها به آغوش گرم خانواده هایشان بازگردند.

راهکار پایان گروگانگیری‌های مرزی

با توجه به سابقه اتفاقات چند سال اخیر، گروگانگیری مرزی یا شهادت هموطنان نظامی و غیر نظامی در مرزهای شرقی کشورمان اتفاقی جدید نیست و اگر تغییر بنیادینی در شرایط این منطقه ایجاد نشود، احتمالا ادامه خواهد داشت. در این راستا از علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان پرسیدیم که راهکار برخورد جدی و دائمی با این معضل امنیتی چیست؟

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا گفت: برای اینکه مرزها و مرزبانان کشورمان مورد تعرض قرار نگیرند، بایستی علاوه بر اقدامات انتظامی و امنیتی، حضور و نقش مردم در مرزها پررنگ شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین باید از ظرفیت مرزنشینان نهایت بهره را برد. به همین منظور شایسته است به واسطه کسب و کارهای مناسب مرزی حاشیه امنی را در مرزها ایجاد کنیم و حتی با دادوستد بین دو طرف مرز و ایجاد تجارت و اشتغال پایدار، حاشیه امن را از محدوده مرزها به عمق خاک همسایه نیز بکشانیم. بدین ترتیب آنها نیز خودشان را متعلق به کشور ما می دانند.

خطر مهاجرت مرزنشینان جدی است

یارمحمدی ادامه داد: قبلا این اتفاق می افتاد و دادوستد بین دو طرف مرز برقرار بود، اما با بسته شدن مرزهای قانونی، معیشت مردم در دو طرف مرز لطمه دید؛ آنها گلایه‌هاشان را با ما در میان می گذارند و انتظار دارند که به این مشکلات رسیدگی شود. اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند، احتمال مهاجرت مرزنشینان به نقاط دیگر بعید نیست.

نماینده مردم زاهدان افزود: باید به افرادی که در مرز خودمان حضور دارند مجوز حفر چاه بدهند. حفر چاه و برداشتن آب بدون کنتور، موجب رونق کشاورزی در مرزها می شود و روزنه امید برای ماندن در این محله‌های مرزنشین را به وجود می آورد.

یارمحمدی تصریح کرد: شهروندان این مناطق خود به نوعی سرباز محسوب می‌شوند و اگر  این امکانات در اختیار آنها قرار بگیرد، می توانند در کنار سربازان نیروی انتظامی و دیگر نیروهای نظامی امنیت کامل در مرزها ایجاد کنند.

گزارش از: علیرضا شاکر-خبرنگار پارلمانی ایمنا

کد خبر 364394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.