کشف شیوه جدید برای درمان پوکی استخوان

بررسی‌های جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد مسدود کردن گیرنده‌های خاصی در مغز افراد موجب رشد چشمگیر استخوان‌ها می‌شود و می‌تواند افق تازه‌ای در درمان پوکی استخوان محسوب شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این بیماری بیشتر زنان سالخورده و افراد مسن را هدف قرار می‌دهد، به‌گونه ای که استخوان‌ها به تدریج در بدن آن‌ها ضعیف‌تر می‌شوند. در واقع به مرور زمان، منفذهایی در استخوان‌های افراد ایجاد می‌شود که ممکن است با یک حرکت جزئی مانند عطسه و یا سرفه بشکنند.

موضوع مهم اینکه درمانی برای این بیماری وجود ندارد و شیوه‌های درمانی تنها منجر به کاهش خطر شکستگی می‌شود، اما نمی‌تواند روند پیشرفت بیماری را کاهش دهد. هنگامی که در بدن افراد سالم، شکستگی ایجاد شود، استخوان جدید جایگزین استخوان آسیب دیده  می‌شود. اما با افزایش سن، استخوان‌های بیشتری می‌شکنند که امکان ترمیم یا جایگزینی آن‌ها وجود ندارد. بنابراین استخوان‌ها، ضعیف‌تر شده و در نهایت فرد به پوکی استخوان مبتلا می‌شود.

به گفته محققان هورمون استروژن، وظایف زیادی در بدن انسان بر عهده دارد که مربوط به تکثیر و تولید مثل است. تا کنون دانشمندان اطلاعات اندکی در مورد عملکرد این هورمون در مغز افراد داشتند. اما محققان دانشگاه کالیفرنیا به تازگی مجموعه بررسی‌های جدیدی برای پی بردن به عملکرد استروژن در مغز انجام داده‌اند.

آن‌ها عملکرد نورون حساس به استروژن را در هیپوتالاموس مغز (بخشی از مغز که سیستم عصبی را به غدد مترشحه داخلی مرتبط می‌کند)، بررسی کردند. به گفته محققان، هیپوتالاموس نقش مهمی در تنظیم فرایندهای متابولیک مانند کنترل دمای بدن، گرسنگی، خواب، خستگی و ریتم ساعت بیولوژیک بدن دارد.

دانشمندان آمریکایی اثر استروژن را در هیپوتالاموس مغز موش‌ها مسدود کردند که آن‌ها افزایش وزن پیدا کرده و از میزان فعالیت آن‌ها کاسته شد. یافته‌های جدید نشان داد که افزایش وزن باعث افزایش توده استخوانی افراد می‌شود، به گونه‌ای که در این تحقیق، توده بدنی برخی از موش‌ها تا ۸۰۰ درصد افزایش یافت.

محققان در جریان این تحقیق به شیوه جدیدی برای افزایش قدرت استخوان‌ها در زنان سالخورده و افرادی که دارای استخوان‌های ضعیف و شکننده هستند دست یافتند.

کد خبر 364386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.