مصوبه اخیر هیات وزیران بهترین روش احیای زاینده رود است

استاندار اصفهان گفت: هدف ما انجام وظیفه در چهارچوب قانونی است؛ قرار نیست که هر کدام از ما مجزا باشیم و یا با رفع کردن مشکل اصفهان مشکلی برای دیگر استانها ایجاد شود. قطعا همین دیدگاه را استانهای دیگر نیز دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس رضایی صبح امروز شنبه-۲۲ دیماه- در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن اشاره به مشکلات آب استان اصفهان گفت: هیچ گونه اختلافی با هم وطنان خود از جمله خوزستانی‌ها، یزدی‌ها و چهار محال بختیاری‌ها نداشته و نداریم.

وی افزود: وقتی از مردم حرف می‌زنیم در واقع با مردم استان‌های دیگر یکسان هستیم و می خواهیم با همراهی یکدیگر و همدلی مشکلات را رفع کنیم.

استاندار اصفهان تأکید کرد: هدف ما انجام وظیفه در چهارچوب قانونی است؛ قرار نیست که هر کدام از ما مجزا باشیم و یا با رفع کردن مشکل اصفهان مشکلی برای دیگر استانها ایجاد شود. قطعا همین دیدگاه را استانهای دیگر نیز دارند.

نگفتم طرح‌های استاندار قبلی کارشناسی شده نبود

وی ضمن تشکر از زحمات و خدمات مهرعلیزاده، در خصوص مسائل آب استان اصفهان گفت: هیچ کجا نگفتم که ۷ طرح استاندار قبلی کارشناسی شده نبود، بلکه گفتم با توجه به قوانین بالا دستی، شرایط محیط زیستی، آب و هوایی، اقلیمی و ... طرح‌ها را سنجیده، بررسی کارشناسی خواهیم کرد و برای اجرای آنها اقدام می کنیم.

استاندار اصفهان گفت: در شرایط کنونی ۴۵۰ میلیارد تومان پولی که صنایع باید بابت فروش آب می دادند، در حساب است، از این مقدار حدود ۹۰میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان وصول شد و حدود ۷۵ میلیارد تومان را بابت حق آبه به کشاورزان دادند.

به صنایع فشار وارد شود، مشکلات دیگری ایجاد می‌شود

وی افزود: از این ۴۵۰ میلیارد تومان، حدود ۵ میلیارد به مسئله بذر اختصاص یافته و ۱۰ میلیارد هم در حساب صندوق توسعه ملی باقی مانده است. البته سازمان آب منطقه ای ادعا می کند که صنایع باید رقمی معادل ۳۸ میلیارد تومان نیز بابت سرمایه گذاری در تونل سوم بدهند.

رضایی تأکید کرد: اما اگر همه ۴۵۰ میلیارد تومان را بخواهیم وصول کنیم، باید ۱۱ صنعت را برای وصول در نظر بگیریم که این پول از طریق آنها پرداخت شود؛ از جمله این صنایع، فولاد مبارکه، ذوب آهن و ۹ کارخانه دیگر است که فقط یکی دوتا از این صنایع توانایی پرداخت دارند. با توجه به شرایط اقتصادی امروزه و تولید کالا و مسایل کارگری، اگر به صنایع فشار وارد شود، مسائل و مشکلات دیگری را به همراه دارد.

استاندار اصفهان گفت: از این رو تحقق ۴۵۰ میلیارد تومان در شرایط اقتصادی فعلی کشور و شرایط واحد های تولیدی، ممکن است  استان را با معضلات و مشکلات جدیدی روبرو کند و این امر مستلزم تدبیر و توجه به شرایط اقتصادی استان است.

حجم مخزن زاینده رود؛ ۱۵۵ میلیون متر مکعب

رضایی به بیان آخرین آمار بارندگی و حجم مخزن زاینده رود در سال گذشته و جاری پرداخت و گفت: حجم مخزن زاینده رود امسال ۱۵۵ میلیون متر مکعب است؛ حجم مخزن در سال گذشته ۱۳۸ میلیون متر مکعب بوده است.  بر این اساس، میانگین حجم مخزن ۶۳۷ میلیون متر مکعب و میانگین حجم ورودی ۲۰۸ میلیون متر مکعب بوده است.

استاندار اصفهان تأکید کرد: سیاست من تعامل و پیگیری با همه استان‌ها است، خشکی زاینده‌رود ننگ ما است و باید جدای از جناح بازی این مشکل را رفع کنیم. مصوبه اخیر هیات وزیران بهترین روشی است که ساماندهی رودخانه کارون و احیای سد زاینده رود را در برنامه دارد و ممکن است در این میان طرح های‌جدیدی صورت گیرد.

۱۳۹۹، سال راه اندازی قطار سریع السیر تهران-اصفهان

وی در خصوص برنامه‌ها و اولویت‌های خود گفت: اصفهان چند طرح داشته که از زمان قبل مانده؛ یکی از آنها قطار سریع السیر تهران-اصفهان بوده است و بنابراین یکی از برنامه‌های استانداری پیگیری این مسئله است.

استاندار اصفهان گفت: برای ساخت و راه اندازی این قطار، با چینی‌ها همکاری شده و به میران ۱۳.۶ میلیارد یوان چینی برای حمایت از این پروژه به سازمان قطار شهری و .. داده شده است و تا سال ۱۳۹۹ شاهد راه اندازی آن خواهیم بود.

رضایی خاطر نشان کرد: مشکل دیگر این است که اصفهان ایرلاین مخصوص خود را ندارد؛ بنابراین کارگروه آن را تشکیل دادم. قرار است یک شرکت سهامی درست و به شرکت سهامی عام تبدیل شود، این امر ایجاد اشتغال می کند و استقبال خوبی نیز از آن شده است.

احزاب اصفهان پیگیر تشکیل خانه احزاب باشند، استانداری حمایت می‌کند

استاندار اصفهان در رابطه با تشکیل خانه احزاب در اصفهان گفت: اولویت من مسایل آب است، اما در حوزه مسائل سیاسی به دنبال ایجاد فضای نشاط هستیم.  در حال حاضر خانه احزاب تنها در تهران وجود دارد، اما احزاب اصفهان نیز باید پیگیر تشکیل خانه احزاب باشند تا ما نیز حمایت کنیم.

وی در خصوص برنامه های بهداشتی و درمانی گفت: وظیفه استان داری اجرایی نیست، بلکه نطارت و هماهنگی در بخش‌ های مختلف است. در حال حاضر بسیاری از بیمارستانها به دلیل طرح تحول سلامت درگیر پرداخت معوقه‌های خود هستند.

ممکن است بهمن ماه آب جاری شود

رضایی در رابطه با جاری شدن آب در زاینده رود خاطر نشان کرد: امسال،سال آبی بدی را نداشتیم، اما حوضه آبریز زاینده رود کمیسیونی دارد که ریاست آن به عهده وزیر نیرو است و از آنجا که تا کنون از من دعوتی در این نشست ها نشده، در خصوص تصمیمات آنها اطلاعی ندارم.

استاندار اصفهان تأکید کرد: طبق پیگیری‌های سازمان آب منطقه‌ای ممکن است با حداکثر ریسک بپذیریم که بهمن ماه آب جاری شود، اما تصمیم نهایی به عهده کمیسیون است و هنوز خبر قطعی در این باره به ما ابلاع نشده و امیدواریم خبر خوش ابلاغ شود.

وی افزود: سیاست‌های کلی من، اجرای منویات رهبری، راهبردهای دولت تدبیر و امید و ایجاد همدلی و هماهنگی بین همه نهادها و استفاده تمام و کمال از پتانسل های اصفهان است. مگر سیاست های دولت تدبیر و امید غیر از اجرای حقوق به حق مردم نجیب اصفهان است؟!

رضایی خاطر نشان کرد: من در نامه‌ای به رییس جمهور تشکر خود را در خصوص موضوع احیای زاینده رود و ساماندهی کمی و کیفی رودخانه بزرگ کارون نوشتم، اما رسانه‌ای نوشته بود که «احیای زاینده رود با استفاده از رودخانه کارون» و این امر باعث سوء ظن و آشفتگی شده است.

این خوشی مقطعی است

وی افزود: فرض کنید، بهمن ماه هم آب آمد، اما این خوشی مقطعی است، چرا که اولویت مهم و اساسی ما آب اشامیدنی است. سد کوهرنگ به دلیل مسایل فنی و اجتماعی دو درصد پیشرفت داشته است.

رضایی در رابطه با توسعه گرایی در کشور تأکید کرد: بشر با توسعه و امید زنده است و باید به سمت توسعه حرکت کرد. نظام مقدس جمهوری در ابعاد مختلف توسعه های فراوان و قابل ذکری دارد و همین امروز هم میزبان معاون فناوری و علمی رییس جمهور برای شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

تجمعات غیرقانونی را بر نمی‌تابیم

وی با اشاره به مطالبات کشاورزان گفت: نمایندگان صنف کشاورزان در جلسه‌های سازگاری با کم آبی حضور دارند و از دانش بالایی هم برخوردار هستند، جاری شدن آب در زاینده رود درخواست کشاورزان بوده و بعد سیاسی ندارد. البته که باز شدن آب تقویت سفره‌های زیر زمینی و نشاط مردم را به همراه دارد، اما نگاه سیاسی به این موضوع درست نیست، بلکه خدمت با تدبیر مهم است.

استاندار اصفهان در خصوص تجمع کشاورزان گفت: هرگونه تجمع و راهپیمایی نیاز به مجوز، قوانین و ضوابط خاص خود دارد، این تجمعات نیز  در صورت مجوز داشتن، با ممانعت پلیس مواجه نمی شود، اما اگر عده ای با تجمع به دنبال این باشند که از آب گل آلود ماهی بگیرند و بر مبنای دعوت گروه های معاند، حاکمیت نظام را زیر سوال ببرند، قطعا  با آنها برخورد خواهد شد.

بانکها تسهیلات مناسبی در اختیار استان قرار نداده‌اند

وی با اشاره به موضوع اشتغال گفت: جنگ امروز، جنگ اقتصادی است، اما توقعات خود را بر مبنای آن هماهنگ نکرده‌ایم؛ وظیفه مسئولان است که موانع تولید را بررسی و از تعطیل شدن واحدهای تولیدی جلوگیری کنند، بانک ها نیز باید بیشتر در این راستا کمک کننده باشند که متاسفانه تسهیلات مناسبی را در اختیار استان قرار نداده اند.

رضایی افزود: از این رو کمیته‌ای تحت عنوان اشتغال و بررسی موانع تولید برگزار شده و دولت باید سرمایه‌ها را جذب و امکانات را در چهار چوب قانون به بخش خصوصی واگذار کند؛ فعالیت های عمرانی و تولیدی که راه بیفتد، مشکل اشتغال هم رفع می‌شود.

کد خبر 364333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.