پیگیر ملزومات نهایی برای سازوکار تجارت با ایران هستیم

وزیر امور خارجه آلمان درخصوص ساز و کار مالی ویژه اروپا برای حفظ روابط تجاری با ایران گفت: به سرعت پیگیر ملزومات نهایی آن هستیم.

  به گزارش ایمنا، «هایکو ماس» در گفت وگو با شماره روز شنبه هفته‌نامه اشپیگل گفت: از جمله این موارد، تعیین کشوری است که سازوکار یاد شده را میزبانی ‌کند. در شرایط تقابلی با آمریکا و تلاش کاخ سفید برای اعمال فشار، چنین کاری آسان نیست. امیدوارم بتوانیم کانال پرداختی را طی هفته‌های آتی نهایی کنیم.

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه صحبت‌های خود، در پاسخ به سوالی در ارتباط با «قابل اعتماد بودن شریک آمریکایی» گفت: قطعا دیگر نمی‌توانیم این تصور را داشته باشیم که در تصمیم‌گیری‌های کاخ سفید سهیم بوده و مشورتی با ما انجام شود. نمونه اخیرش، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است.

وی افزود: این تغییر سیاست ناگهانی، از قبل به اطلاع ما نرسیده بود. سازمان ملل متحد، روند سیاسی سوریه را در دستور کار داشت، ما مشغول مذاکره با یک کمیته قانون اساسی بودیم و وضعیت بسیار مثبت به نظر می‌رسید. ترامپ (رییس جمهوری آمریکا) نمی‌توانست زمان بدتری برای این تصمیم انتخاب کند.

اظهارات این مقام آلمانی در حالی است که «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا با انتقاد از تاخیر اتحادیه اروپا در اجرای ساز وکار مالی یاد شده، گفته بود: جمهوری اسلامی ایران قطعا مسئولیت عدم اجرای این سازوکار را به عهده اروپا می داند.

قاسمی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا در ایجاد ساز وکار ویژه مالی با حسن نظر ورود کرد و اراده سیاسی مثبتی نیز از خود نشان داد، اما در طول زمان و طی مذاکرات ماه های گذشته این احساس کم کم جدی تر می شود که کشورهای اروپایی با یک سری ناتوانی های جدی در اجرای این ساز و کار مواجهند.

منبع: ایرنا

کد خبر 364299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.