عکاسان مطبوعاتی، چالش های اجتماعی را به تصویر می کشند

سفیر هلند در ایران گفت: علاوه بر آگاهی رسانی محیط زیستی، عکاسان مطبوعاتی چالش های اجتماعی در کشور های مختلف را نیز به تصویر می کشند.هیچ کشوری بی عیب نیست و هریک تاریخ و جامعه مخصوص خود را دارند و با مشکلات داخلی جامعه خود دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سفیر هلند درآیین افتتاحیه نمایشگاه "ورلد پرس فوتو" در موزه هنرهای معاصر اصفهان با بیان اینکه افتخار دارم در دومین نمایشگاه "ورلد پرس فوتو" در اصفهان پس از تهران در خدمت ایرانیان باشم، اظهار کرد: مردم اصفهان و شهرهای اطراف آن می‌توانند از آثار عکاسان خبری که در سراسر جهان گرفته شده، بازدید نمایند. این عکس ها در روزنامه ها چاپ شده اند یا به صورت مجازی بارها به اشتراک گذاشته شده اند. این نمایشگاه مجموعه ای از بهترین عکس های مطبوعاتی در سه سال گذشته است.

وی افزود: "یک عکس هزاران ناگفته دارد" ؛ این جمله یک کلیشه است اما در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری مصداق دارد. در دنیای امروز رسانه ها، داستان بدون عکس تاثیر چندانی ندارد. زمانی که به این عکس های براق و رنگی نگاه می کنید به مشکلاتی پی می برید که ما ساکنان کره زمین با آن مواجه هستیم. ما مسئول این توپ پلاستیکی در اقیانوس ها و شور بختی موجوداتی هستیم که در میان ضایعات تولیدی ما زندگی می کنند و جان می دهند. همه مان اینها را می دانیم اما تصاویری این چنین باعث حس کردن عمق فاجعه در قلب هایمان می شود. به این ترتیب عکاس خبری محیط زیست می تواند مسئولیت های دولت ها، شرکت ها و شهروندان در قبال محیط زیست را یادآور شود و آنها را تشویق به اقدام نماید.

سفیر هلند تصریح کرد: "قدیر فان لوهویزن" عکاس مطبوعات معروف هلندی، برنده جایزه اول امسال "ورلد پرس فوتو" در بخش محیط زیست است. او از کمربند زباله ای که دور دنیا را فراگرفته عکاسی کرده است و داستان زباله دان هایی را روایت می کند که یکی پس از دیگری پر می شوند و نیاز به توجه فوری دارند. او با عکس هایش اطلاعاتی در حد یکی از گزارش های سازمان اقتصاد جهانی را که با آمار ارایه می شوند به ما نشان می دهد که تا سال ۲۰۵۰ تعداد پلاستیک شناور در دریاها از تعداد ماهی ها پیشی خواهد گرفت.

سفیر هلند افزود: علاوه بر آگاهی رسانی محیط زیستی، عکاسان مطبوعاتی چالش های اجتماعی در کشور های مختلف را نیز به تصویر می کشند.هیچ کشوری بی عیب نیست و هریک تاریخ و جامعه مخصوص خود را دارند و با مشکلات داخلی جامعه خود دست و پنجه نرم می کنند. در هلند بحث های داغی در خصوص مفاهیم جامعیت، گوناگونی و نژاد پرستی در جریان است که بسیاری از رده های تاریخی به جا مانده از دوران برده داری و دوران استعمار گرایی را به چالش می کشد. این موارد در زبان، اسامی خیابان ها و حتی جشن های سنتی کودکان مانند "سینتر کلاز" نمود پیدا می کند. در این جشن فرد سیاهی که خدمت کار نیکلاس مقدس است دیده می شود. در جامعه مدنی هلند بحث امروزه بر این است که آیا این شخصیت نماد نژادپرستی است و آیا باید این جشن سنتی حذف یا به نوعی تعدیل شود؟.

وی افزود: در سایر کشور های غربی نیز مباحث فراوانی در خصوص نژاد پرستی و کرامت انسانی در جریان است. جنبش "زندگی سیاهان مهم است" در آمریکا برای نشان دادن این موضوع به راه افتاده که هنوز در قرن ۲۱ تبعیض نژادی وجود دارد. تصویر زنی سیاه پوست که پلیس مسلح در لویزیانا را به مبارزه می طلبد، بارها در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۶ به اشتراک گذاشته شد. پرستار جوان در این عکس با بازوان گره کرده به مرگ جوان ساهپوستی اعتراض دارد که با شلیک پلیس های سفید پوست به قتل می رسد. این عکس جایزه اول "ورلد پرس فوتو" در بخش موضوعات روزمره را به خود اختصاص داد و در این نمایشگاه نیز می توانید آن را ببینید.

وی افزود: مفتخرم که دولت های هلند و ایران در این زمینه تشریک مساعی می کنند. ما با هم به جنگ لکه های نفتی در خلیج فارس می رویم. فاضلاب را برای استفاده مجدد در کشاورزی تصفیه می کنیم و یا مواد زائد را به نحوی پایدار فرایند می کنیم. فن آوری های نوین مورد استفاده شرکت های هلندی راه حل مناسبی برای مشکلات روز افزون دفع مواد زائد ارایه می دهند.

کد خبر 364225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.