از دغدغه های فرهنگی تا اعتراض به قیمت گوشت

نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند، اما اعتراض به وضعیت معلمان، سؤال از وزیر فرهنگ و تذکر در مورد توزیع نامطلوب سبد کالا و افزایش قیمت گوشت قرمز مهمترین فعالیت‌ آنها بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در جلسه علنی صبح روز یکشنبه-۱۶ دیماه- مجلس شورای اسلامی و در جریان طرح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ما ۳۱ استان با یک میلیون معلم و چند میلیون دانش‌آموز داریم که این سرمایه انسانی توسط معلمان باید پرورش داده شود. اگر ما درست عمل می‌کردیم معلمان هم اعتراض نمی‌کردند. دشمن از همین تجمعات استفاده می‌کند و شکاف حفاظتی و گسل جدید ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به الزام دولت در برنامه ششم برای اجرای رتبه‌بندی معلمان، خاطر نشان کرد: ما باید دراین باره جدی وارد شویم، زیرا به نظر می‌رسد اراده قوی برای اجرای رتبه‌بندی در این وزارتخانه وجود ندارد. این یک کار ریشه‌ای است البته دولت قبل هم این اراده را نداشت اما باید این قانون اجرا شود، چرا که رتبه‌بندی معلمان مهم‌ترین مساله‌ی آموزش و پرورش و زیرساخت آن است.

متاسفانه امکان استیضاح را از ما می‌گیرند

کامران اظهار کرد: متاسفانه استیضاح را از ما می‌گیرند و تنها سوال و تحقیق و تفحص مطرح می‌شود که در این زمینه هم فقط وعده و وعید داده می‌شود. لایحه رتبه‌بندی ششم شهریورماه به دولت رفته و سه ماه در پیچ و خم‌های اداری کمیسیون‌ها قرار گرفته است. همچنین ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای رتبه‌بندی دیده شده که در سقف دوم بودجه است و معلوم نیست که اجرایی شود و به نظر می‌رسد سرکاری باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا آموزش و پرورش توانسته کادرسازی کند، ادامه داد: ما باید جایگاه معلم را حفظ کنیم کسانی هستند که با زحمت فوق‌لیسانس و دکتری می‌گیرند، اما از ارتقاء خبری نیست، بعضی از معلمین دو شغله هستند، نوه و نتیجه و مشکلات زیادی دارند. ما معلمی داریم که مسافرکشی می‌کنند اینها کارایی را پایین می‌آورد. حتی اعتراضات به تجمع هم کشیده شده و بار امنیتی پیدا کرده است. لذا باید در این باره اقدام عملی کنیم.

جنگل‌های موشکی ایران قد کشیده است

سیدجواد ساداتی نژاد، نماینده مردم کاشان در نطق میان دستور روز سه‌شنبه-۱۸ دیماه- مجلس شورای اسلامی با اشاره به موفقیت‌های علمی، سیاسی، اقتصادی، پزشکی، فرهنگی، نظامی و صنعتی در شرایط تحریم گفت: این موفقیت‌ها الگوی جدیدی را فراروی ملل آزادی‌خواه قرار داده است. مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی شامل موشکی، هسته‌ای و اقتدار منطقه‌ای به کابوس دشمنان ایران تبدیل شده و تمام روسای با ادب و بی ادب جمهور آمریکا در قفل کردن مولفه‌های قدرت فرقی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوت آنها این است که اوباما در پی برجام‌های مجزا و ترامپ در پی قفل کردن هر سه مولفه قدرت ایران در یک برجام است اما زهی خیال باطل.

وی ادامه داد: قدرت دفاعی ما در سپاه و ارتش قابل چشم‌پوشی نیست، الحمدلله جنگل‌های موشکی ایران قد کشیده است. دادن کدهای غلط و آدرس‌های نادرست حرکت در مسیر آمریکاست و مقایسه ایران با کشورهای فروپاشیده، بازی در زمین دشمن است و تحلیلهای غلط به دنبال تضعیف قدرت دفاعی ماست.

«اشتغال»  مهمترین مطالبه مردم از مسئولان

ساداتی‌نژاد ادامه داد: نداشتن برنامه مدون در حمایت از اقشار کم درآمد، نبود کنترل بازار، نبود نظارت بر قیمت‌ها، آشفتگی بازار خودرو، تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده در جامعه مورد اعتراض شدید مردم است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس «اشتغال» را مهمترین مطالبه مردم از مسؤولان دانست و افزود: از رییس‌جمهور می‌خواهم برای حفظ اشتغال موجود دستور ویژه دهد. کمبود نقدینگی موجب تعطیلی صنایع شده و معلوم نیست چرا بانکها برای جبران سرمایه در گردش واحدهای صنعتی کاری نمی‌کنند.

چرا دولت جداول بدهی‌ها و مطالبات را همراه با لایحه بودجه ارائه نکرد؟

حسینعلی حاجی دلیگانی در تذکری در جلسه علنی روز سه‌شنبه-۱۸ دیماه- مجلس شورای اسلامی بیان‌ کرد: بر اساس ماده یک قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر همزمان با ارائه لایحه بودجه باید جداول بدهی‌ها و مطالبات دولت هم به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، اما علی‌رغم این که مجلس در آستانه بررسی بودجه سال ۹۸ و تصویب آن است، این جداول از سوی دولت ارائه نشده است.

درآمدها و هزینه‌های سازمان اوقاف اعلام شود

سمیه محمودی، نماینده مردم شهررضا در مجلس روز سه‌شنبه در جلسه علنی صبح به طرح سؤال در مورد شفافیت نبودن سازمان اوقاف و امور خیریه از وزیر فرهنگ پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه با وجود جایگاه سنت حسنه وقف و بقاع متبرکه  شاهد عملکرد ضعیف سازمان اوقاف هستیم. مردم و مسئولان نسبت به عملکرد سازمان اوقاف حساس هستند و عملکرد این سازمان در همه شهرها و استانها مورد نقد قرار دارد.

وی با اشاره به نبود فهرست دقیق از منابع اوقافی، ارزش و عایدی سالانه آنها اظهار کرد: ۸۰ درصد موقوفات تجاری، مسکونی و کشاروزی به صورت متصرفی با تولیت اوقاف اداره می‌شود و عواید آن از طریق اجاره فروش، تبدیل به احسن و سرمایه گذاری حاصل می‌شود که کم‌بازده‌ترین و شایع‌ترین این روش‌ها اجاره موقوفات است.

نماینده مردم شهررضا در مجلس با بیان این که اطلاعات موقوفات حتی در اختیار سازمان‌های پژوهشی قرار نمی‌گیرد ادامه داد: حدود ۱۷۰ هزار موقوفه در کشور وجود دارد که تنها برای ۵۰ درصد آن سند رسمی صادر شده و نیمی از آنها فاقد سند هستند؛ این در حالی است که شفافیت درآمد موقوفات بدون اسناد ممکن نیست.

محمودی با بیان این که ۵۲ درصد امامزاده‌ها فاقد درآمد هستند و برای بازسازی و بهسازی ۷۰۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است گفت: این نشان دهنده عدم جدیت مدیران اوقاف در گسترش فرهنگ وقف است. لازم است دلایل عدم تغییر رویکرد اوقاف به توجه به بهره‌وری پایین موقوفات اعلام شود

نماینده مردم شهرضا همچین خواستار شفاف سازی در مورد نحوه جذب نیروی انسانی به ویژه نیروی بازنشسته در سازمان اوقاف شد.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال سمیه محمودی خاطرنشان کرد: وزارتخانه به دنبال ایجاد شفافیت هر چه بیشتر در این نظام است و تقویت دولت الکترونیک یکی از موضوعاتی است که پیگیری می‌کنیم تا کاغذبازی و مراجعات حضوری از بین برود و سامانه‌های گویا باعث مراجعه غیرحضوری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به چند حوزه که مورد شفاف‌سازی قرار گرفته، تصریح کرد: نظام اسنادی اوقاف، نظام قراردادهای وقف، نظام پرداخت‌های مطابق قراردادها و نظام اجرای نیات واقفین از مهمترین حوزه‌هایی است که مورد شفافیت واقع شده است؛ البته تحقق این شفافیت نیازمند نظام حسابرسی پیوسته و آشکار است تا ترازهای مالیاتی گرفته شود و برای افکار عمومی اطلاع‌رسانی شود.

محمودی در پایان گفت که نیازی نیست این سوال به رای مجلس گذاشته شود و بر این اساس پاسخ‌های وزیر را قانع کننده دانست.

فعلا  اصلاح قانون انتخابات مجلس در اولویت نیست

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس روز چهارشنبه-۱۹ دیماه- ضمن همراهی با نمایندگانی که درخواست ۳ ماه مسکوت ماندن طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را مطرح کردند، گفت: در حال حاضر در هفته‌های پایانی سال هستیم و مهمترین موضوع بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ است. مردم این روزها با مشکلاتی نظیر عدم درآمد کافی، اشتغال و معیشت دست و پنجه نرم می‌کنند، در این شرایط اگر نمایندگان استانی شدن انتخابات را مطرح کنند، مردم تصور می‌کنند نمایندگان به جای برطرف کردن مشکلات اقتصادی به دنبال انتخابات بعدی هستند.

وی ادامه داد: استانی شدن انتخابات باعث کاهش انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات می‌شود.

مردم چند ماه است که نتوانسته‌اند گوشت بخرند

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی روز چهارشنبه-۱۹دیماه- مجلس در تذکری شفاهی به موضوع پرداخت سود سهام عدالت اشاره کرد و با استناد به اصل سوم قانون اساسی، گفت: اعلام سود سهام عدالت موجب شد برخی مردم متوجه شوند نام آنها قبلا ثبت نشده یا به حسابشان هیچ مبلغی از این سود واریز نشده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با انتقاد نسبت به پرداخت نشدن سبد کالا به بخش قابل ملاحظه‌ای از جامعه گفت: آنانی که هیچ شغل و درآمدی ندارند هنوز موفق به دریافت ۲۰۰ هزار تومان سبد حمایتی نشده‌اند که نوعی بی‌عدالتی است.

وی افزود: دام زنده قاچاق می‌شود و گوشت در بازار داخل به قیمت کیلویی ۹۰ هزار تومان رسیده است و برخی مردم چند ماه است که نتوانسته‌اند گوشت خریداری کنند.

هیچ کنترلی بر قیمت گوشت وجود ندارد

عباس پوربافرانی، نماینده مردم نایین در مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس با استناد به ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس متذکر شد: اصرار بر حفظ قیمت فعلی کالاهای اساسی بدون نظارت موجب از بین بردن منابع کشور شده است. با وجودی که دولت یارانه به برخی از دامداران می دهد، هیچ کنترلی بر قیمت گوشت وجود ندارد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: مردم اجبارا هر قیمتی که در بازار عرضه می شود را می پذیرند اگر این چنین نکنند مجبورند سفره های خود را خالی ببینند. امیدوارم مجلس تدبیری بیندیشد تا نظارت بر تخصیص یارانه و کنترل قیمت ها افزایش یابد.

نماینده نایین در تذکر به وزرای نفت و راه، گفت: بسیاری از پروژه های عمرانی و جاده های روستایی و شهری از جمله در شهرستان نائین مدت‌هاست مصداق کبریت و قیر شده است. مدتی بود که پولی برای تخصیص وجود نداشت، مردم صبر کردند تا اعتبارات حداقلی تخصیص یافت و حالا باید منتظر قیر بمانیم. مردم در جاده ها آسیبهای جانی و مالی می بینند و باید هر چه سریعتر با تخصیص قیر مشکلات جاده‌های مواصلاتی برطرف شود.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

۱۸ دی

حیدرعلی عابدی و ۱۲ نفر از نمایندگان به وزیر نیرو: عدم کنترل برداشت‌های مازاد سهمیه در زاینده رود در تابستان ۹۷.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر به رییس جمهور: ضرورت تأمین و توزیع نهاده‌های دامی برای دام و طیور مرغداران و جلوگیری از ضرر و زیان به وارد کنندگان گوشت.

سیدجواد ابطحی به وزیر راه و شهرسازی: چرا علی‌رغم وعده‌های مکرر و وجود اعتبارات کافی هنوز از افتتاح پل‌های جاده‌ی کمربندی خمینی‌شهر خبری نیست؟ لطفا دستور فرمایید که اتمام عملیات پل‌های مذکور را صادر کنند.

۱۹ دی

سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر به وزیر کشور در خصوص بازنگری در کارت ملی هوشمند و حذف گزینه سایر که موجب عدم توجه به فرقه های ضاله است.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار به وزیر آموزش و پرورش در خصوص بیمه تکمیلی فرهنگیان و عقد قرارداد با بیمه آتی سازان و حافظ که وضعیت مالی و ساختاری مناسبی ندارند.

کد خبر 364198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.